JENAMA Kymco begitu sinonim dengan produk skuter. Terbaharu, Kymco Japan Co Ltd bakal memperkenalkan model skuter 125cc versi dipertingkat esok (14 September) di Jepun. Model facelift itu kini lebih ringan 4kg berbanding model konvensional selain menampilkan warna baharu.
Berat badan ringan Kymco Racing S 125 dicapai dengan mengoptimumkan kekuatan frem, proses gilap, pengubahsuaian material batang pendakap, perubahan material batang pendakap tandem dan beberapa penambahbaikan lain. Pengurangan berat skuter itu menyumbang kepada pengendalian lebih ringan dan penambahbaikan prestasi pecutan dan enjin.
Berikut ciri utama skuter Kymco Racing S 125 versi Jepun:
1. FREM PENGHIDROBENTUKAN (HYDROFORMING)
Frem dibina berasaskan kaedah penghidrobentukan (hydroforming) yang dapat membentuk permukaan lengkung berterusan dan struktur kompleks bagi mencapai kekuatan tinggi dan keupayaan menyerap getaran. Frem ini mampu meningkatkan keupayaan atas jalan dan pada masa sama memberikan kestabilan dalam sebarang kondisi tunggangan.
2. REKABENTUK CANGGIH
Gaya badan dinamik dan identiti siri perlumbaan diserlahkan menerusi bahagian lampu depan kembar rendah dan lampu belakang LED bentuk U. Frem terdedah pada bahagian sisi badan memberikan penampilan solid dan cita rasa berbeza berbanding skuter konvensional.
BACA >>> Jenama KYMCO di Malaysia Kini Modenas yang Punya
3. TEKNOLOGI GESERAN RENDAH
Teknologi enjin geseran rendah yang lebih ringan dipadankan denan enjin kuasa tinggi yang menggunakan piston NASA aeroangkasa bersuhu ultra tinggi. Kymco turut mempatenkan kotak transmisi tahan debu dan sistem stabiliti aci engkol, termasuk enjin Thunderbolt baharu yang dijelmakan semula.
4. SISTEM SUNTIKAN KEIHIN
Sistem ini menggunakan 8 nozel injektor ketepatan tinggi bagi meningkatkan kecekapan pembakaran dan menambah baik pengatoman minyak serta pengeluaran emisi dengan bertindak balas baik ketika terotel dipulas.
5. SISTEM BREK BOLEH KAWAL
Roda belakang menggunakan ciri brek cakera boleh kawal, manakala rekabentuk brek depan apung sporty menawarkan kecekapan penyejukan yang baik dan boleh diset pada tahap tinggi.
BACA >>> Honda Scoopy - Skuter Gaya Retro yang Jadi Fenomena di Indonesia
6. POSISI TUNGGANGAN LEBIH BEBAS
Sudut posisi menunggang tinggi yang dipadankan lantai rehat kaki memberikan tiga mod tunggangan ergonomik: urban, racing, dan touring mengikut situasi semasa penunggang bagi mengurangkan keletihan ketika perjalanan jauh.
7. UTILITI LEBIH BAIK
Tidak ketinggalan, ruang simpanan lebih besar yang boleh memuatkan topi keledar muka penuh bersaiz XL, dan baju hujan serta soket mengecas.
8. ADA 4 WARNA BAHARU
Kymko Racing S 125 didatangkan dengan r warna pilihan: ruby red (merah), mat white (putih), matte silver metallic (perak) dan mat black (hitam). Harga jualan skuter ialah ¥299,160 (RM11,158).
GALERI
SUMBER: BikeBros
Anas says
Antara istilah khusus yang sukar diterjemah ke dalam bahasa Malaysia dalam satu perkataan:
hydroforming = penghidrobentukan
atau lebih tepat tetapi dalam dua perkataan:
pembentukan-hidro