JENAMA motosikal, KTM, akhirnya memperkenalkan 990 RC R 2026, model supersport fairing yang menandakan kemunculan semula jenama Austria ini dalam segmen sportbike jalanan selepas hampir sedekad menyepi sejak penamatan RC8 R pada 2015.
Model ini ialah versi produksi kepada prototaip RC R yang diperkenalkan pada musim bunga 2024, dan kini sah akan mula diproduksi November ini, dengan penghantaran ke pengedar dijangka bermula hujung tahun.
Enjin dan Prestasi
KTM 990 RC R dikuasakan oleh enjin Parallel-Twin LC8c 947cc, sama seperti unit pada 990 Duke, namun dengan talaan ECU khusus, sistem kemasukan udara baharu yang disepadukan pada subframe, serta ekzos keluli tahan karat padat bagi pengagihan berat yang lebih seimbang.
Enjin ini menghasilkan kuasa 123hp dan tork 103Nm, dipadankan dengan transmisi 6-kelajuan yang boleh disusun semula untuk corak tukaran GP-shift. Berat keseluruhan basah dikatakan sekitar 195kg.
Ciri Elektronik & Mod Tunggang
RC R dilengkapi sistem elektronik penuh berasaskan enam paksi IMU, menawarkan empat mod tunggangan: Rain, Street, Sport dan Custom. Ciri standard termasuk cornering ABS, kawalan cengkaman, kawalan wheelie dan sistem paparan TFT 8.8 inci dengan suis kawalan lampu belakang baharu.
Untuk kawalan brek, KTM memperkenalkan empat tetapan baharu ABS: Street, Sport, Supermoto+ dan Supermoto, dengan setiap mod direka untuk situasi berbeza, daripada tunggangan harian hingga aksi litar. Bagi mereka yang mahu lebih kawalan, KTM menawarkan Track Pack dan Tech Pack. Pakej ini membuka akses kepada mod Track, pelarasan peta pendikit, launch control, quickshifter dua hala, engine brake management (MSR) serta lap timer digital.
Casis, Suspensi dan Brek
Struktur utama menggunakan rangka ChroMoly tubular steel dengan enjin sebagai komponen tekanan utama. Suspensi hadapan WP Apex fork 41mm boleh laras sepenuhnya (30 klik pelarasan), manakala belakang dipasang monoshock WP Apex dengan linkage, pertama kali untuk model LC8c.
Sistem brek terdiri daripada angkuh Brembo HyPure monobloc di hadapan bersama cakera 320mm, sementara belakang menggunakan cakera 240mm dengan angkup tunggal. Tayar standard ialah Michelin Power Cup 2 pada rim aloi 17 inci yang sama seperti model 1390 Super Duke R Evo.
Rekaan Aerodinamik dan Ergonomik
Reka bentuk diilhamkan terus daripada jentera MotoGP RC16, termasuk sayap sisi (winglets) dan deflektor udara belakang bagi meningkatkan daya tekan (downforce). Tangki 15.6 liter direka untuk stabil ketika membrek dan membelok laju, manakala bar hendal jenis clip-on dengan sedikit kenaikan memberikan posisi tunggangan agresif tetapi masih selesa di jalan biasa.
Kedudukan rearset boleh dilaras antara mod Street dan Track dengan mod litar menggerakkan tapak kaki ke belakang hampir 25mm dan naik 15mm.
Versi Track & Harga
Selain model jalanan, KTM turut memperkenalkan 990 RC R Track, versi khas untuk kegunaan litar tanpa komponen jalanan seperti lampu atau ABS. Ia hadir dengan ekzos prestasi, gearbox khusus dan panel badan gentian ringan.
Harga anggaran untuk pasaran antarabangsa bermula sekitar USD13,949 (anggaran RM66,000), dan KTM mengesahkan model ini akan dipasarkan di Eropah terlebih dahulu sebelum tiba ke rantau Asia pada 2026.
SUMBER: Motorcycle.com
Leave a Reply