ENJIN V-TYPE
Enjin V-Type memisahkan silinder kepada dua miring (2 banks) sama rata sekitar aci engkol, di mana sudut antara dua miring silinder berbentuk V-shape yang merujuk kepada nama jenis enjin itu sendiri. Enjin V-type boleh didapati dalam pelbagai saiz, daripada seringkas enjin 2 silinder hingga enjin gargantuan (bersaiz besar) 24-silinder.
Asasnya, enjin V-Type lebih kompak dan ringan jika dibandingkan dengan enjin Sebaris @ Inline, terutama apabila membabitkan banyak silinder dalam enjin.
BACA >>> Kenali Jenis Enjin [SIRI 1]: Enjin Sebaris – Paling Cekap dan Mudah Senggara
Apabila enjin diimbangkan dengan baik, penjimatan berat dapat dialihkan kepada proses peningkatan aspek kecekapan enjin. Faktor kompak enjin V-Type juga membolehkan ia dimuatkan untuk pelbagai jenis kenderaan yang menghadapi masalah ruang terhad, misalnya motosikal.
Dari segi lain, penghasilan enjin V-Type agak sukar dan rumit disenggara. Jika silinder tidak dijajarkan dengan betul, enjin boleh mengalami masalah hilang keseimbangan yang teruk dan menyebabkan tekanan mekanikal dan getaran.
CONTOH ENJIN: V8
Selama beberapa dekad, enjin V8 begitu sinonim dengan kuasa, kelajuan dan kereta gaya Amerika. Buktinya, kebanyakan kereta otot (muscle car) buatan Amerika menggunakan enjin V8 sebagai nadi utama.
Secara natural, 8 silinder pada enjin V8 ialah imbangan yang baik, di mana struktur enjin kurang rumit, manakala kuasa dihasilkan sangat lancar dan buas. Bagaimanapun, tahap penggunaan bahan api kurang menjimatkan berbanding jenis enjin Inline.
Antara kenderaan terkenal yang menggunakan enjin V8 ialah Ford Mustang GT, Chevrolet Camaro Z/28 dan Dodge Ram.
Leave a Reply