ELEMEN reliabiliti atau kebolehpercayaan adalah ciri penting bagi seseorang pengguna apabila mahu membeli kenderaan. Ini kerana tiada sesiapa pun yang suka memandu semula kenderaan mereka ke bengkel atau pusat servis untuk dibaik pulih gara-gara notis panggil balik pengeluar.
Bagaimanapun, kempen panggi balik hanyak dilakukan apabila berlaku masalah serius sama ada terus daripada pihak pengeluar asal atau selepas diarah agensi keselamatan. Maksudnya, bukan semua kempen panggil balik itu berpunca daripada pengeluar. Ada juga masalah berpunca akibat masalah komponen dibekalkan pihak vendor.
BACA >>> Segala Tentang 'Panggil Balik' (Recall) yang Perlu Anda Tahu
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang 'Recall' Kereta yang Perlu Anda Tahu? Apakah Pula 'TSB'?
Di Britain, Agensi Standard Kenderaan dan Pemandu melakukan kajian sejak 1992 mengenai model dan jenama kereta (tidak termasuk van, motosikal, bas atau kenderaan komersial). Berikut senarai jenama, yang paling banyak dipanggil balik di negara itu, termasuk puncanya:
JENAMA
1. Toyota
- Data Britain mengenai kempen panggil balik kenderaan sudah wujud sejak 1992 dan sepanjang masa itu, Toyota menjadi jenama yang mengeluarkan notis panggil balik paling banyak, iaitu 818 kali.
- Antara kes terbesar dan berprofil tinggi ialah pada 2018, apabila memanggil balik lebih 2.4 juta kenderaan hibrid seluruh dunia akibat masalah hilang kuasa, juga melibat 55,000 unit Prius dan Auris di Britain.
2. BMW
- Jenama pengeluar kedua tertinggi ialah BMW dengan 698 kempen panggil balik sepanjang tempoh 30 tahun lalu.
- Gergasi automotif Jerman ini pernah memanggil balik 268,000 kenderaan untuk dibaiki disebabkan risiko mudah terbakar. Kejadian ini berlaku pada masa sama ketika Toyota membuat panggil balik.
- Lebih malang, timbul masalah kekurangan bekalan hingga menyebabkan ramai pelanggan terpaksa menjauhkan diri daripada kenderaan masing-masing hingga lapan minggu.
3. Mercedes-Benz
- Tempat ketiga milik Mercedes-Benz dengan 629 kempen panggil balik sejak 1992. Masalah paling ketara adalah melibatkan siri E-Class dan C-Class.
- Contohnya, kes beg udara tiba-tiba mengembang dalam beberapa model pada tahun 2017. Rangkuman itu hanya melibatkan kereta buatan Mercedes, tidak termasuk produk van, bas atau trak keluaran jenama itu.
BACA >>> Segala Tentang Panggil Balik (Recall) yang Perlu Anda Tahu
RANKING MODEL
1. Toyota Yaris – 131 panggilan balik
- Percaya atau tidak, Yaris ialah model ranking nombor satu di Britain paling banyak dipanggil baik dengan rekod 131 kali, merujuk rekod panggil balik kenderaan sejak 1992.
- Ini melibatkan banyak sebab. Yaris sebenarnya hanya mula dijual pada 1999. Antaranya ialah isu beg udara Takata pada 2020.
2. Mercedes-Benz E-Class – 114 panggilan balik
- Mercedes-Benz E-Class saja ada 114 kali kes panggil balik dan menduduki tangga kedua di Britain.
- Walaupun banyak dipanggil balik, E-Class tetap dilihat sebagai salah satu kereta ralibel, yang digunakan sebagai teksi, kenderaan khas penguat kuasa dan pasukan kecemasan.
3. BMW 3 Series – 92 panggilan balik
- Inilah segmen BMW paling popular di Britain dan sudah dipanggil balik sebanyak 92 kali sejak 1992.
- Kes paling teruk berlaku pada 2018 apabila semua 3 Series yang dibina antara Disember 2004 dan Julai 2011 diminta ke bengkel kerana ada potensi masalah wayar antara bateri dan kipas pemanas. Panggilan itu membabitkan lebih 88,000 unit kereta!
SEBAB UTAMA PANGGILAN BALIK
Ada banyak sebab pengeluar membuat panggilan balik sepanjang tempoh 30 tahun lalu di Britain. Ini tiga punca utama atau paling ketara dikesan, iaitu:
1. Risiko terbakar – 643 panggilan balik
- Ini ialah kes panggilan balik paling banyak di Britain sejak 1992 dengan risiko kenderaan mudah atau boleh terbakar.
- Risiko kemungkinan terbakar walaupun tinggi kadarnya tetapi potensi untuk benar-benar berlaku pula dikatakan agak rendah.
2. Enjin boleh mati – 458 panggilan balik
- Risiko enjin mati dilihat sebagai agak serius selepas risiko kereta terbakar dan merupakan penyebab kedua tertinggi panggil balik dibuat di Britain.
- Penyebab kejadian ialah disebabkan masalah pam bahan api rosak yang boleh mengakibatkan enjin tiba-tiba mati. Ini satu masalah berbahaya jika berlaku ketika memandu pada kelajuan tinggi. Atau enjin tiba-tiba gagal dihidupkan dalam kesesakan trafik.
3. Potesi minyak bocor – 231 panggilan balik
- Ada 231 kempen panggilan balik dibuat berhubung risiko bahan api bocor. Puncanya banyak berkaitan dengan masalah material plastik pada manifold yang berpotensi menyebabkan kebocoran. Dalam kes serius, boleh terbakar.
BACA >>> #ApaNakBuat: Mana Satu Jenis Servis Kereta Saya Kena Buat? Minor atau Major?
BACA >>> Perbandingan: Kos Servis Perodua Ativa vs Proton X50, Mana Lagi Murah?
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
BACA >>> #RetroAuto: Tentang Sejarah Kerusi Kanak-Kanak yang Anda Perlu Tahu
SUMBER: Zutobi
Leave a Reply