SEDAR tidak sedar, sudah ada bas penumpang janaan elektrik digunakan di negara kita. Prasana Malaysia Berhad (Prasana) juga bakal menerima kumpulan bas diesel terakhir bermula 2025 dengan pembelian untuk bas seterusnya daripada jenis elektrik.
Terbaharu, Isuzu memperkenalkan ERGA EV, iaitu siri bas laluan (route bus) jenis lantai rata dikuasakan bateri elektrik (BEV) yang pertama di Jepun.
Selain teknologi BEV bebas emisi, ERGA EV juga bas pertama di Jepun dengan rekabentuk lantai rata penuh. Lantai ERGA EV yang rendah boleh dibuat hasil daripada motor dalam gandar (in-axle motors) yang mana motor dipasang dalam kedua-dua sisi gandar belakang.
Antara ciri menarik, berbeza kereta BEV, pek bateri dipasang pada bumbung dan bawah lantai belakang bas. Lantai bas rata memaksimumkan kegunaan dan tanpa halangan dari pintu depan hingga kerusi belakang. Pecutan BEV yang lancar, bunyi dan gegaran rendah turut meningkatkan keselesaan penumpang.
Bateri voltan tinggi ERGA EV boleh dicas menggunakan pengecas 350V standard Jepun dan masa diperlukan untuk menambah tenaga daripada 20 sehingga 80 peratus memerlukan 3.2 jam (pengecasan pantas CHAdeMO).
Satu lagi ciri bermanfaat, ERGA EV boleh membekalkan tenaga untuk perkakasan elektrik jika diperlukan atau ketika bencana alam melalui fungsi kenderaan-kepada-beban (V2L).
Ada lagi rekod dicatatkan ERGA EV, iaitu:
- Bas laluan pertama Jepun yang dilengkapi Pemantau Status Pemandu (Driver Status Monitor, DSM) dan Sistem Henti Pandu Kecemasan (EDSS): Mengesan kejanggalan pemandu dan menghentikan bas dengan selamat walaupun di laluan curam.
- Dilengkapi Pemantau Titik Buta (BSM): Mengesan dan memperingat pemandu mengenai kehadiran pejalan kaki atau basikal dari sisi.
- Bas pertama dilengkapi sistem PREISM*: Sistem konektiviti canggih yang membolehkan pengawasan status operasi bas dibuat dari jauh. Syarikat pengendali bas boleh mengawasi status tenaga bateri (SOC) dan jarak pemanduan.
Operasi bas laluan BEV memerlukan penggunaan pengecas pantas dan boleh menyebabkan kos elektrik lebih tinggi berikutan permintaan yang meningkat pada waktu puncak.
Bagi menangani cabaran tersebut, khidmat pengurusan operasi Isuzu memperkemas fungsi untuk jadual pengecasan dan pengurusan pengecasan dari jauh dan juga boleh dihubungkan dengan sistem pengurusan tenaga syarikat pengendali bas.
Khidmat tersebut mengurangkan kos elektrik dihadapi pengendali bas melalui jadual pengecasan berasaskan jangkaan janaan kuasa.
Spesifikasi Isuzu ERGA EV (model bandar jarak roda pendek)
- Jenis: ZAC-LV828L1
- Dimensi: Panjang 10,545mm x lebar 2,485mm x tinggi 3,330mm, dan jarak roda 4,990 mm.
- Jenis Motor: Motor induksi AC
- Output Kuasa: 250kW (335hp) (125kW x 2 pek), dan tork 960Nm (480 × 2 pek).
- Bateri: Litium-on 245.3kWj.
- Jenis Pengecas: Pengecasan pantas CHAdeMO.
- Jarak Pemanduan: 360km (kelajuan malar 30kmj).
- Jumlah Penumpang: 70 orang
Isuzu mensasarkan jualan 150 unit setahun, dan dijual pada harga 65,781,980 yen (RM1,975,440).
Leave a Reply