• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Isuzu D-Max 1.9L Ddi Blue Power Sah Masuk Malaysia 18 September Ini

Isuzu D-Max 1.9L Ddi Blue Power Sah Masuk Malaysia 18 September Ini

September 5, 2019 By Azhan O Leave a Comment

2.8k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


ISUZU bakal memperkenalkan D-Max dengan enjin 1.9L Ddi Blue Power dengan teknologi lebih cekap yang menjanjikan kuasa enjin lebih baik, rendah kadar emisi, dan penjimatan bahan api lebih tinggi,.

Enjin 1.9L baharu ini mewarisi DNA enjin Isuzu terdahulu yang terkenal dengan aspek reliabiliti dan jangka hayat panjang. Versi enjin kali ini direka untuk menjadi satu penanda aras baharu yang bukan hanya ketahanan tinggi, tetapi juga menawarkan tahap kuasa dan kecekapan tinggi.

Pengurus Besar Bahagian Rekabentuk Enjin di Pusat Teknikal Isuzu di Asia, Isamu Tateyama berkata, enjin baharu Isuzu ini bakal mengubah dan membentuk pandangan serta pendekatan baharu untuk masa depan Isuzu di persada dunia.

Antara keistimewaan enjin 1.9L DDi Blue Power adalah lima penambahbaikan operasi untuk meningkatkan aspek kecekapan. Pada masa sama, Isuzu berjaya meminimumkan 5 kekurangan yang biasa dialami enjin diesel. Kekurangan dimaksudkan itu bukanlah negatif, tetapi lebih kepada mengoptimumkan aspek prestasi, kecekapan dan kos penyenggaraan.

DITAMBAH BAIK

  • Lebih kuasa
  • Lebih tork
  • Lebih tahan
  • Lebih cekap bahan api
  • Lebih mesra alam

DIKURANGKAN

  • Kurang C02
  • Kurang berat
  • Kurang geseran
  • Kurang bising
  • Kurang kos penyelenggaraan

Prestasi enjin ditingkatkan menerusi rekabentuk kebuk pembakaran baharu, pengecas turbo VGS berkecekapan tinggi, geseran sesama komponen enjin lebih rendah dan suntikan bahan api lebih tepat daripada sistem commonrail tekanan tinggi.

Hasilnya, Isuzu dapat meningkatkan 10 peratus kuasa menerusi enjin baharu ini yang menghasilkan kuasa 148hp @ 3,600rpm, manakala tork ditingkatkan 9 peratus, iaitu 350Nm @ 1,800rpm - 2,600rpm berbanding trenkuasa terdahulu.

Unit enjin RZ4E baharu ini juga mengurangkan 37 peratus isu kehilangan tenaga mekanikal menerusi pengurangan geseran komponen dalaman. Dilengkapi sistem Kitaran Semula Gas Ekzos (EGR) dan penapis minyak eko, enjin kali ini mampu memberikan penambahbaikan kecekapan bahan api hingga 19 peratus berdasarkan ujian dilakukan di Thailand. Malah, pembebasan C02 dan N0x juga lebih rendah.

KURANG GESERAN, TAHAN LAMA,  ENJIN LEBIH BERSIH

Pengurangan geseran dalaman dapat memastikan komponen tekanan tinggi lebih tahan lama injektor, con-rod, pelaras injap, blok silinder dan head yang setiap satu direka semula dan diperkukuh bagi memastikan prestasi dan daya tahan bertambah, sekali gus merendahkan kos selenggara.

Sistem suntikan commonrail baharu turut dikemas kini. Rekabentuk baharu ini menyediakan pengatoman bahan api lebih baik yang membolehkan jumlah suntikan lebih terperinci. Hasilnya, pembakaran jadi lebih bersih, menjimatkan minyak, prestasi enjin menjadi lebih baik, pembebasan ekzos lebih rendah dan juga pengurangan gegaran serta bunyi bising.

Penambahbaikan penting lain ialah pengurangan berat enjin yang 56kg lebih ringan berbanding unit 4JK1 2.5-L sebelum ini. Selain menguranngkan berat jentera, ia turut menambah kapasiti beban muatan, manakala pengendalian kini lebih mantap.

Enjin 1.9L dipadankan transmisi 6-kelajuan baharu, sama ada manual dan automatik yang dibangunkan khas untuk D-Max baharu. Transmisi  baharu ini menawarkan nisbah gear lebih rapat untuk fiil pemanduan lebih responsif, terutama ketika memandu dalan julat halaju pertengahan.

Ini membolehkan pemandu memotong kenderaan depan dengan lebih pantas. Dua nisbah gear paling tinggi pula memberikan fiil lonjakan yang lebih selesa.

D-Max 1.9L Ddi Blue Power akan dilancarkan di Malaysia pada 18 September ini. Maklumat lanjut boleh layari laman Facebook rasmi ISUZU.DMax.Malaysia atau www.isuzu.net.my/pickup/.

GALERI
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_41
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_24
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_3
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_44
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_4
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_43
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_47
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_46
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_45
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_42
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_27
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_25
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_26
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_5
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_1
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_30
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_31
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_6
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_28
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_22
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_23
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_7
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_21
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_29
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_40
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_2
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_32
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_35
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_16
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_10
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_9
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_33
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_17
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_12
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_15
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_34
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_37
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_36
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_11
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_38
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_14
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_8
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_18
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_13
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_19
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_20
Isuzu Dmax 1.9 DDi BluePower Malaysia_PanduLaju_39

Related

2.8k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: 1.9L Ddi Blue Power, Isami Tateyama, Isamu Tateyama, Isuzu, Isuzu D-Max, Isuzu Malaysia, kenderaan komersial ringan, Roda4, Trak pikap

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
  • Lelaki Curi Kenderaan Majikan Terlibat Dua Kemalangan Sebelum Maut Dirempuh Lori
    Lelaki Curi Kenderaan Majikan Terlibat Dua Kemalangan Sebelum Maut Dirempuh Lori
  • AFA Prime: Projek Lebar Lebuhraya KL-Karak Bermula Q2 2025
    AFA Prime: Projek Lebar Lebuhraya KL-Karak Bermula Q2 2025

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev