• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / Ini Cara Teknologi Lampu Pintar Hyundai IONIQ 6 Berfungsi, Tak Silaukan Pemandu Depan!

Ini Cara Teknologi Lampu Pintar Hyundai IONIQ 6 Berfungsi, Tak Silaukan Pemandu Depan!

May 9, 2023 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter


ANTARA komponen kereta yang semakin canggih masa kini ialah lampu depan. Bukan saja canggih, pengeluar kereta juga pandai memainkan lampu depan 'dua tingkat', iaitu satu pada bampar dan satu lagi di hujung bonet.

Susunan tersebut dapat dilihat pada kenderaan pelbagai guna (MPV) Hyundai Staria yang anggun dengan lampu halus dan melintang sepanjang bonet dan satu lagi pada bampar.

Selain itu, lampu sesetengah kereta moden hari ini juga pintar, terang dan tidak menyilaukan. Sebagai contoh, lampu suluh tinggi (high beam) boleh diturunkan automatik supaya tidak menjejaskan pandangan pemandu di depan.

Hyundai sebelum ini melancarkan model elektrik Hyundai IONIQ 6 di Britain dengan rekabentuk aerodinamik dipanggil Electrified Streamliner.

Buat kali pertama di Eropah, model Hyundai menerusi IONIQ 6 dilengkapi lampu depan LED Matrix Beam dengan teknologi canggih Sistem Lampu Depan Pintar (Intelligent Front-Lighting System, IFS).

IFS berfungsi automatik dengan mematikan separuh lampu besar yang mengganggu pemandu lain apabila sistem mengesan kereta di depan atau bertentangan di jalan sebelah.

Sebelum IFS, sudah ada teknologi lain iaitu Bantuan Lampu Suluh Tinggi (HBA) yang mempunyai fungsi serupa supaya tidak menyilaukan pemandu lain ketika walam.

Sistem HBA standard berfungsi memadamkan lampu besar secara sementara apabila sistem mengesan kenderaan di depan atau yang menghampiri dari jalan sebelah. Seperti ] diperkata, HBA memadamkan terus lampu besar yang sedikit sebanyak menggangu fokus pemanduan.

IFS pula evolusi kepada HBA apabila hanya memadamkan sebahagian lampu besar yang menganggu pemandu lain. Teknologi IFS digunakan pada modul lampu besar Hyundai IONIQ 6 dengan nama khas dipanggil lampu Parametric Pixel.

IFS berfungsi dalam tiga langkah:

Pertama, kamera pada cermin depan mengesan kedudukan kenderaan di depan dan menghantar lokasi dan maklumat sudut kepada kontroler lampu depan.

Kedua, kontroler lampu depan membuat kiraan tentang zon gangguan yang menjejaskan pandangan pemandu lain dan menetapkan lampu LED yang terlibat daripada 16 segmen IFS lampu depan.

Ketiga, modul lampu besar akan memadamkan segmen atau bahagian lampu yang ditetapkan kontroler lampu dan membiarkan sebahagian lain menyala.

Hasilnya, pemandu masih dapat melihat dengan baik dalam keadaan gelap, manakala pemandu lain tidak terjejas akibat lampu besar yang sentiasa menyala dan menyilaukan.

BACA >>> Kajian: Hyundai Tucson Dipilih Kereta Paling Puas Hati Pembeli UK
BACA >>> UK Lancar Hyundai IONIQ 6 (2023) dengan Harga Mula RM251k, Bakal Masuk Malaysia?

Hyundai IONIQ 6

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment, Roda4 Tagged With: EV, hyundai, Hyundai IFS, Hyundai Intelligent Front-lighting System, Hyundai IONIQ 6, Intelligent Front-lighting System, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my