HONDA Malaysia kini meningkatkan permintaan dan stok alat ganti menerusi pembukaan kemudahan gudang alat ganti fasa 2 di Bukit Jelutong, seiring peningkatan kapasiti jualan dan perkhidmatan pengeluar dari Jepun itu.
Sebanyak RM11 juta dilaburkan bagi menambah kapasiti gudang sedia ada. Saiz gudang kini ialah 21,700 meter persegi dan dibangunkan atas tanah 50,000 meter persegi serta mampu menampung stok alat ganti bagi 93 pusat jualan Honda Malaysia.
Peluasan gudang alat ganti itu juga tidak hanya terhad kepada peningkatan ruang simpanan. Tetapi turut berperanan menambah baik operasi pergudangan dan mempercepatkan penghantaran alat ganti kepada pelanggan dan pusat jualan, termasuk menampung pertumbuhan masa depan syarikat.
BACA >>> Honda Sahkan Beg Udara Takata Meletup dalam Kemalangan 1 Januari 2018
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Honda Malaysia, Toichi Ishiyama berkata, jenama Honda di Malaysia mencatatkan pertumbuhan jualan dan pengambilan servis luar biasa sejak empat tahun kebelakangan ini.
"Bahagian jualan alat ganti mengalami pertumbuhan 32 peratus, manakala permintaan servis baik pulih dan mengecat meningkat 48 peratus pada 2017 berbanding 2016. Peluasan gudang ini dapat mempercepatkan penghantaran alat ganti," katanya.
OPERASI DIPERKEMAS
Pembukaan gudang fasa kedua itu turut membabitkan penyusunan semula susunan stok dan mengoptimumkan penggunaan ruang bagi meningkatkan kecekapan dan kapasiti. Ini termasuk meletakkan barangan yang perlu diambil pada ruang berdekatan pintu keluar untuk memendekkan masa operasi.
Pelaksanaan sistem bar kod juga dibuat bagi mempercepatkan operasi penghantaran kerana semua alat ganti dilabelkan dan disediakan lebih awal daripada pembekal yang hanya memerlukan pengesahan semasa tiba untuk dikemas kini dalam sistem.
BACA >>> Bilik Pameran Honda Impian X, Pertama di Malaysia Kini Dibuka
Honda Malaysia turut melakukan penghantaran barangan menerusi motosikal agar lebih efisien dan pantas. Semua langkah afirmatif ini disediakan untuk memastikan peniaga menerima barangan dengan segera, tidak mengganggu operasi dan menyumbang ke arah perkhidmatan pelanggan lebih baik.
Leave a Reply