HONDA Malaysia kekal sebagai pengeluar bukan nasional nombor satu buat tahun keempat berturut-turut dengan perkongsian pasaran 17.1 peratus, termasuk mengekalkan kedudukan kedua dalam Jumlah Jualan Keseluruhan (TIV) untuk tiga tahun berturut-turut.
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Honda Malaysia, Toichi Ishiyama berkata, sebanyak 102,282 unit kereta dijual sepanjang 2018, menurun 6.6 peratus berbanding 2017. Bagaimanapun berjaya melepasi sasaran jualan 100,000 unit walaupun pasaran tidak menentu.
BACA >>> Honda Malaysia Terus Gasak, Lancar Honda City Hybrid i-DCD Pula!
Rekod dicapai itu disumbangkan tujuh model pemasangan tempatan (CKD) iaitu Jazz, City, BR-V, HR-V, Civic, Accord dan CR-V yang masing-masing menyumbang sebanyak:
- Honda City - 32%
- Honda CR-V - 33%
- Honda Accord - 18%
- Honda Civic - 16%
- Honda CR-V - 13%
Bagi model permintaan ramai, Civic generasi ke-10 mencatat jualan lebih 41,000 unit sejak pelancaran rasmi, tiga tahun lalu dan 58 peratus daripada jumlah itu disumbangkan varian turbo. Selain itu, Honda Malaysia turut mencatat pertumbuhan 11 peratus berbanding 2017 dari segi perkhidmatan selepas jualan. Malah, rekod jualan alat ganti tulen Honda turut melonjak sebanyak 25 peratus.
BACA >>> Honda Malaysia Labur RM22.2 Juta Buka PDI Baharu
Honda Malaysia menjangka keseluruhan TIV 2019 bakal mencecah 580,000 unit. Berdasarkan TIV terbaharu ini, Honda menetapkan sasaran jualan 2019 sebanyak 95,000 unit dengan perkongsian pasaran sebanyak 16 peratus.
STRATEGI PERNIAGAAN HONDA MALAYSIA 2019
1. Menambah Baik Standard Khidmat Pelanggan
Honda Malaysia akan terus bekerja keras untuk menaik taraf perkhidmatan pelanggan dengan memberi layanan hospitaliti kelas pertama di semua pusat pengedar. Bagi menawarkan pengalaman layanan lebih baik, kakitangan Honda dilatih dengan memberikan penekanan terhadap perkhidmatan pelanggan komprehensif.
2. Mengukuhkan Rangkaian Pengedar
Dengan kehadiran 120 pusat pengedar, termasuk 22 pusat baik pulih badan dan cat (Body & Paint), Honda Malaysia kini mempunyai 83 pusat pengedar di Semenanjung Malaysia dan 15 pusat pengedar di Sabah dan Sarawak.
BACA >>> 100,000 Unit Jualan Tahun Ini, Apakah Honda Malaysia Bermimpi?
3. Pengenalan Model Baharu
Honda Malaysia memulakan 2019 dengan melancarkan HR-V 1.8L RS baharu dan HR-V 1.5L Sport Hybrid i-DCD, yang juga model hibrid pertama dalam segmen kenderaan utiliti sukan (SUV) segmen-B, Januari lalu. Pada bulan berikut, Jazz Mugen Edisi Terhad Edition dan BR-V Edisi Spesial diperkenalkan dengan hanya 300 unit dikeluarkan untuk setiap model.
Leave a Reply