PADA Ogos lalu Honda memperkenalkan Civic RS di Jepun dan menariknya dengan kotak gear manual enam kelajuan dan padanan rev.
Lebih sebulan, Civic RS dan model perubahan kecil (mmc) dilancar secara rasmi pada 13 September.
Civic generasi ke-11 menemui pasaran pada 2021 dan versi terbaru menggunakan bampar yang berbeza dan selain RS dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo, pelanggan di Jepun ditawarkan dua model hibrid e:HEV.
Dari segi rekabentuk, badan Civic hatchback yang rendah dan lebar serta gaya melintang dan ala coupé dipadan bersama bampar baharu yang berbeza daripada konsep keseluruhan.
Honda jarang membuat perubahan ketara pada bampar namun rekaan baharu menyerlahkan lagi keterampilan Civic dan nampak lebih tajam dan maskulin.
Civic 2.0 liter hibrid e:HEV
- Civic e:HEV LX
- Civic e:HEV EX
- Kuasa: 141ps@6,000 rpm, 182@4,500 rpm (motor elektrik: 184ps@5,000 - 6,000 rpm, 315Nm@0 - 2,000 rpm)
Civic hibrid sebelum ini ditawarkan dalam satu varian sahaja dan kini dalam pilihan e:HEV LX dan e:HEV EX.
Bahagian dalam kini didatangkan dalam warna kelabu baharu yang membawakan suasana lebih terang dan tenang selari dengan pemanduan senyap dan lancar sebuah kenderaan hibrid.
Rim 18 inci baharu menggunakan warna Shark Gray Metallic dan kusam. Satu ciri menarik ialah e:HEV EX dilengkapi bumbung suria panoramik sebagai perkakasan standard.
Civic 1.5 liter VTEC Turbo
- Civic LX - CVT
- Civic EX - CVT
- Civic RS - Manual 6 kelajuan
- Kuasa: 182 ps@6,000 rpm, 240Nm@1,700 - 4,500 rpm
Civic RS
Civic RS tampil berbeza dengan perkakasan hitam pada bingkai lampu besar, antena sirip yu, muncung ekzos dan nat roda. Logo RS pada depan dan belakang tanda keistimewaan varian ini.
Sistem Padanan Rev mengawal kelajuan enjin secara automatik semasa nyahpecut dan membantu kelancaran pemanduan ketika penurunan gear.
Roda tenaga jisim tunggal ringan membantu dalam memberi respon terotel spontan.
Selari dengan nama RS, varian ini menggunakan suspensi khas yang telah diperhalusi untuk mengurangkan gegaran badan walaupun di atas permukaan kasar.
Stereng dan suspensi talaan khas menjadikan kereta fil yang ringan dan prestasi di selekoh yang sepadu. Juga berbeza, brek khas RS dengan cakera depan lebih besar.
Ada empat mod pemanduan yang disediakan dengan tetapan berbeza iaitu Normal, Sport, Econ dan Indvidiual. Animasi selamat datang pada meter turut eksklusif.
Harga
- Civic e:HEV LX: JPY¥3,998,500 (RM121,621)
- Civic e:HEV EX: JPY¥4,307,600 (RM131,019)
- Civic LX: JPY¥3,448,500 (RM104,888)
- Civic EX: JPY¥3,798,300 (RM115,535)
- Civic RS: JPY¥4,198,700 (RM127,714)
Honda Civic RS 2025 (Jepun):
Honda Civic 2025 (Jepun):
Leave a Reply