• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Fiat Argo Lancar di Brazil - 35 Foto Ini Memang Bikin 'Tangkap Leleh'

Fiat Argo Lancar di Brazil - 35 Foto Ini Memang Bikin 'Tangkap Leleh'

June 5, 2017 By Han Othman Leave a Comment

886
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


FIAT ialah antara jenama kereta Eropah yang berstatus 'suam-suam kuku' di Malaysia. Dalam senarai jenama kontinental, orang kita lebih sukakan kereta Jerman, Britain, Perancis dan Sweden. Jenama Itali agak bergelut untuk memikat hati pembeli negara ini, kecuali model-model super mewah seperti Ferrari, Lamborghini dan Maserati.

Mungkinkah reputasi mewah yang dibawa model-model supercar itu membuatkan pembeli Malaysia melabelkan apa saja kenderaan berjenama Itali sebagai mahal serba-serbi? Entahlah.

Tetapi, lain pula di Brazil, penerimaan penduduk di negara Latin itu lebih terbuka kepada jenama Fiat. Fiat di Brazil ibarat Toyota dan Honda di negara-negara Asean. Fiat bukan sekadar membuka kilang pembuatan dan sudah mengeluarkan 10 juta kenderaan sejak 1976, tetapi juga menguasai 25.5 peratus pasaran automobil di sana, jauh mengatasi Volkswagen dan General Motors.

BACA >>> Kereta Terlaris Eropah 2016 - VW Popular, Skoda Paling Laku

KOMPAK HATCHBACK

2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-31
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-28

Jadi, tidak hairanlah Fiat baru-baru ini melancarkan debut model Argo baharu di pasaran negara itu yang disebut sebagai pengganti Punto dan Palio. Berbanding model lain, Argo tampil tanpa mengikut rekaan bertemakan retro yang sinonim dengan kereta-kereta Itali. Sebaliknya kompak hatchback itu tampil sporty, moden dan agresif.

Rekabentuk dinamik digabungkan dengan ruang kabin paling luas dalam segmen, di mana menurut Fiat, saiz but Argo berkapasiti 300 liter, lebih luas daripada Ford Fiesta. Papan pemuka tampak mirip rekaan Mercedes A-Class dengan kehadiran tiga ventilator penyaman udara berbentuk bulat yang disusun sebelah menyebelah, manakala di atas diletakkan paparan skrin sentuh 7-inci dengan sistem infotainment Uconnect®.

Varian enjin menawarkan tiga opsyen;

  • 1.0L 3-silinder; 77hp; Etanol
  • 1.3L 4-silinder; 109hp; Etanol
  • 1.8L E.torq; 129hp; ada dua varian - Precision & HGT
    * Menurut Fiat, model HGT mampu memecut 0-100kmj sepantas 9 saat dan kelajuan maksimum 192kmj.

Pembeli juga boleh memilih tiga jenis transmisi, iaitu manual 5-kelajuan, automatik 5-kelajuan GSR dan automatik 6-kelajuan.

Struktur badan menggunakan keluli berkekuatan tinggi yang meningkatkan 7 peratus ketegaran torsi (torsional rigidity) dan 8 peratus kekakuan lentur (flexural stiffness). Fiat juga mendakwa Argo terbaru ini mencatatkan tahap kesenyapan dalam kabin atau NVH paling rendah dalam kelasnya.

Turut serta ditawarkan Fiat Brazil ialah 53 aksesori yang direka khas untuk model Argo seperti paparan multimedia 9-inci, rim aluminium 16-jejari hitam, kit pembesar suara, lampu internal khas, penyangkut tunda, penggera dan sensor parkir.

GALERI

2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-01
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-02
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-03
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-04
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-05
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-06
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-07
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-08
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-09
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-10
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-11
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-12
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-13
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-14
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-15
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-16
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-17
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-18
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-19
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-20
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-21
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-22
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-23
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-24
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-25
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-26
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-27
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-28
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-29
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-30
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-31
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-32
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-33
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-34
2017-FiatArgo-HGT-pandulaju-35

SUMBER: Car Scoops

Related

886
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: Brazil, Fiat, Fiat Argo, Fiat Argo (2017), kompak hatchback, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
    #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
  • #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
    #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
  • Kawasaki Nilai Jadi Outlet All Star 4S ke-10 Dibuka di Malaysia
    Kawasaki Nilai Jadi Outlet All Star 4S ke-10 Dibuka di Malaysia
  • Yamaha BOLT (2020) Lancar dengan Penuh Gaya, Harga Bermula RM39k
    Yamaha BOLT (2020) Lancar dengan Penuh Gaya, Harga Bermula RM39k

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev