Satu daripada cabang minat di dalam industri automotif ialah kilang pengeluaran.
Di situ lahir produk perancangan, seni reka, kejuruteraan dan pemasaran sebagai sebuah kereta yang diperlukan atau diidamkan.
Melawatnya satu perkara memuaskan ditambah kilang moden yang serba canggih dan selari dengan perkembangan semasa iaitu mesra alam.
Kilang sekarang ini memanfaatkan cahaya matahari, cerah, lantai berkilat dan bersih.
Pada 21 Jun lalu Presiden Itali, Sergio Mattarella merasmikan kilang e-building Ferrari yang menghasilkan kereta enjin pembakaran, hibrid dan elektrik yang pertama.
Melalui e-building, Ferrari meningkatkan keanjalan pengeluaran selari dengan strategi yang mengutamakan hasil bermutu berbanding kuantiti.
Dari gambar boleh dilihat suasana tenang dan persekitaran yang nyaman, cerah, teratur dan bersih. Ada yang mahu kerja di Maranello?
Penyepaduan pengeluaran kenderaan di dalam satu bangunan membolehkan Ferrari menyusun dan membahagikan semula kesemua kegiatan pengeluaran dengan lebih cekap.
Ferrari juga dapat meningkatkan keupayaan untuk membuat penyesuaian dengan pantas bagi dalam memenuhi keperluan pengeluaran.
Selain kereta, e-building turut mengeluarkan perkakasan elektrik seperti bateri voltan tinggi, motor elektrik dan gandar.
Selari dengan perkembangan hari ini, satu daripada punca kuasa e-building ialah lebih 3,000 panel solar yang dipasang di atas bumbung dan menghasilkan 1.3 megawatt (MW).
Selepas penutupan loji trigeneration (elektrik, air panas dan sejuk), e-building akan dikuasakan sepenuhnya oleh tenaga boleh baharu dari sumber dalaman dan luaran.
Ferrari turut menggunakan semula tenaga dan air hujan di dalam kitaran pengeluaran.
Sebagai contoh, lebih 60 peratus tenaga untuk ujian bateri dan motor akan dijana kembali di dalam penumpuk (accumulator) dan disalurkan semula untuk menguasakan proses baharu.
Satu lagi amalan industri masa kini ialah kebajikan pekerja dan Ferrari meletakkannya sebagai keutamaan dalam reka bentuk e-building yang mempunyai ruang latihan khusus.
e-building dilengkapi stesen kerja ergonomik, kawasan rehat, keselesaan akustik dan visual dan gabungan pencahayaan asli dan buatan yang bersesuaian.
Robot disesuaikan mengikut keperluan pekerja dan kembar digital yang menghasilkan replika digital (contoh/model maya) produk dan proses.
Tidak hanya bahagian dalam, pembinaan e-building turut melibatkan laluan basikal berjarak 1.5 kilometer yang menghubungkannya dengan rangkaian bandar terdekat.
Mukaan dan bahagian dalaman utama direka oleh Mario Cucinella Architects. e-building direka dalam bentuk segi empat, berbeza daripada lenggokan badan kereta Ferrari.
Bangunan dengan ketinggian 25 meter itu mempunyai empat aras dan berkeluasan 42,500 meter persegi.
Ciri-ciri e-building Ferrari:
- Tempoh pembinaan: 2 tahun
- Jumlah pekerja tapak pembinaan: 350
- Luas permukaan: 42,500 m²
- Aras: 4
- Tingkat bawah: Sistem umum
- Tingkat satu: Pemasangan kenderaan dan logistik
- Tingkat dua: Sistem umum, pejabat
- Tingkat tiga: Pemasangan kenderaan, enjin dan perkakasan
- Kakitangan: Lebih 300
- Sistem solar: Lebih 3,000 panel solar dengan kuasa 1.3MW
- Infrastruktur digital: Wi-Fi 6.0, Ultra-wideband (paparan komponen 3D, pencegahan pelanggaran)
- Rawatan air: Tangki simpanan 200 m³ untuk pengumpulan air hujan, rawatan dan guna semula, tangki laminasi 1,000 m³ untuk kawalan limpahan
- Kawasan hijau: 200 pokok
- Tempat letak kereta: 1,400 - lebih daripada cukup dan mengurangkan kesan pada tempat letak kereta awam
Leave a Reply