BUKAN setiap hari Icon Motosports dapat peluang mengubah suai model motosikal baharu. Biasanya, cuma model lama yang akan tiba ke pintu premis mereka di Portland, Oregon, Amerika Syarikat (AS).
Namun, kali ini sedikit berbeza apabila Suzuki USA mengirim Katana (2020) kepada syarikat modifikasi itu untuk satu projek istimewa.
Apabila Suzuki minta kami memotong sebuah Katana baharu, kami memang gembira. Tetapi Suzuki minta kami siapkannya dalam tempoh 30 hari.
"Biasanya, sebuah motosikal kustom Icon dihasilkan dalam tempoh panjang 12 hingga 18 bulan. Jadi, untuk siapkan dalam masa 30 hari, ini memang cabaran besar."
- KURT WALTER, Pengarah Rekabentuk Icon Motosports
Setiap proses pembinaan motosikal di Icon bermula dengan penetapan konsep. Dalam projek ini, robot Gundam dan gadis siber dalam Robotech dijadikan pilihan. Menurut Walter, kebanyakan rekabentuk asal konsep dikekalkan dan apa yang tidak perlu akan dibuang. Katana perlu jadi seperti sebuah pesawat angkasa.
"Misi kami ialah mengubah suai wajah mekanikal Katana menjadi 'Transformers' penuh. Kita perlu terima fakta, siapa pula yang tak mahu tengok motosikal satu liter bertukar jadi robot singa terbang dengan hanyatekan butang?" katanya.
BACA >>> Dua Beradik Bikin Motor Banjir Dua Jam Saja!
Walter dan pasukannya memilih gaya 80-an untuk rekabentuk badan dan menggunakan skema warna neon terang sebagai sentuhan kosmetik. Jika diteliti, unit ini ada sepasang winglet.
Katana Brand New Jack ini mewarisi beberapa ciri binaan Icon terdahulu seperti port kembar isian petrol gaya enduran.
"Ia melibatkan banyak kerja memotong dan mencanai dengan harapan tangki petrol tak meletup. Berita baik, penutup tangki diperbuat daripada plastik," kata Walter lagi.
Tiada mana-mana motosikal yang keluar dari garaj Icon tanpa mendapat sentuhan naik taraf sistem suspensi premium. Model ini menerima suspensi Nitron dengan tabung piggyback di belakang dan kit kartrij Nitron untuk fork terbalik (USD) 43mm daripada Kawasaki Ninja ZX-10 (2017).
Rim Galespeed 17 inci yang dipasangkan pada Katana Brand New Jack ini diimport terus dari Jepun. Brek cakera tanpa lubang dikustomkan EBC, manakala tayar jenis 3D Ultra Sport daripada Avon.
Pemasangan sistem ekzos Leo Vince agak rumit kerana kru Icon perlu membuat beberapa tetapan seperti memotong dan memasang komnponen itu di bawah enjin. Bar hendal Driven Racing dihasilkan daripada material gentian karbon. Tambahan lain ialah klac hidraulik ringan Magura Hymec dan brek master Magura HC3.
Hasilnya memang mengujakan!
BACA >>> #BikinMotor: Mat Motor Jepun Bikin Suzuki Katana Kacuk Yamaha
GALERI
SUMBER: BikeExif| ShiokToys|GKGundamKit
Leave a Reply