HONDA EX-5 boleh dianggap sebagai model paling sukses bagi Boon Siew Honda (BSH) di Malaysia dengan mencatat jualan lebih 2 juta unit sejak dilancarkan pada 1987.
Jenama EX-5 sudah berusia 35 tahun dan inilah 'Raja Kapcai' sebenar walaupun zaman kegemilangannya semakin tenggelam dengan kemunculan model baharu lain yang lebih moden. Bukan hanya di Malaysia, EX-5 atau dipanggil Dream di Thailand juga menambat hati ramai pembeli di sana. Begitu juga di Indonesia, Vietnam dan negara lain.
Ramai peminat Malaysia sanggup melakukan restorasi supaya EX-5 mereka kembali baharu seperti baru keluar dari kilang. Di Vietnam pun boleh tahan gila juga, seorang mat motor sanggup membelanjakan 100 juta dong (RM17,580) untuk membikin Dream miliknya menjadi kapcai edisi khas yang nampak seperti motosikal tidak siap.
Menurut portal Zingnews, pemilik dari bandar raya Ho Chi Minh itu memasangkan banyak komponen berjenama popular pada kapcai tersebut dengan menamakan ia sebagai Dream Black Edition.
Aspek rekabentuk asal masih dikekalkan dengan membalut komponen plastik asal dengan gentian karbon. Tugas itu diserahkan kepada kedai aksesori popular, Taboo Shop.
Antara komponen dibalut kemasan gentian karbon ialah keseluruhan bahagian badan motosikal, terdiri daripada fender dan panel fairing depan, ekor fairing belakang, hujung madgad belakang, bar genggam belakang dan penutup kotak angin.
Perubahan pada hendal adalah tambahan konsol dan tuil brek Brembo KTM Racing, terotel digantikan dengan Domino XM2 Black dan sambungan perumah kabel brek titanium. Grip getah Spider termasuk pada terotel menggantikan barang standard. Konsol suis kawalan pada hendal kiri diambil daripada motosikal kuasa besar.
Bagi meningkatkan kestabilan kawalan, satu damper jenama Matris SDR diikat pada batang fork dan badan motosikal. Sama seperti ramai mat motor Vietnam lain, suspensi Nitron kekal sebagai pilihan. Cuma kali ini warna pilihan bukan biru, tetapi kelabu coklat.
Rim jenis Tako Sago Excel hitam diikat dengan jejari jenama Takegawa dan dibalut tayar Pirelli Rosso Sport. Komponen paling mahal ialah brek, terdiri daripada set cakera dan kaliper Brembo Black Edition untuk kedua-dua roda. Sambungan sistem brek pula melibatkan kombinasi berlainan komponen daripada jenama Brembo, GaleSpeed, Hel dan Earls.
Melihat enjin, pemilik ini sudah melakukan naik taraf untuk meningkatkan kelajuan dengan memasang kepala paip ekzos jenis titanium pada ekzos standard. Tiada data diberikan mengenai kuasa maksimum. Swingarm asal ditukar kepada aluminium ringan G-Craft. Tambahan komponen lain dilihat ialah sproket aluminium canai (CNC), penendang kaki Takegawa dan skru jenis Titanium Grade 5.
BACA >>> Harga Honda Dream (EX-5) Versi Thailand Boleh Cecah RM75k di Vietnam
BACA >>> Honda CD 110 Dream dengan Brek Kombi (CBS) Lancar di India, Harga Bermula RM2.9k!
SUMBER: Zingnews.vn
Belang Tarung says
dulu aku ade sebijik honda dream...setakat kb-kuantan tu rileks saja..apalagi..sentul - bera...lasak kalahkan 3310