• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Bikin Kereta / #BikinAuto: Kingsley KSR Range Rover Classic yang Diperbaharui Lebih Moden, Praktikal

#BikinAuto: Kingsley KSR Range Rover Classic yang Diperbaharui Lebih Moden, Praktikal

October 16, 2024 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter


MEMERHATIKAN kereta lama dibaik pulih memang menyeronokkan. Terasa seperti masa silam dibawa ke masa kini. Antara kereta yang sering dijadikan objek baik pulih di Britain ialah Land Rover Defender.

Bukan sahaja Britain, tetapi serata dunia, termasuk dalam negara kita sendiri. Ini pula projek terbaru syarikat restorasi Kingsley Re-Engineered, iaitu KSR Range Rover Classic.

Projek Range Rover jarang diberitakan, tetapi mempunyai aura tersendiri, iaitu gaya hidup golongan 'old money' (kekayaan warisan).

Kingsley bukan baharu, syarikat ini ditubuhkan pada 2001 yang menumpukan kepada model lama Range Rover dan Land Rover. Syarikat ini berada di Oxfordshire, tenggara England dengan menerima tempahan serata dunia.

Kingsley KSR pertama ini menggunakan warna Brewster Green (hijau gelap) dengan kemasan dalaman dibalut kulit perang, corak tartan Black Watch dan karpet tenunan kotak (boxweave). Mari kita perincikan model ini:

  • Enjin kekal besar daripada Kingsley sendiri, iaitu High Torque 4.6L V8 yang dipadan bersama transmisi automatik 4-kelajuan.
  • Enjin ini menghasilkan output kuasa 270hp dan tork 421Nm @ 3,500rpm.
  • Pecutan 0-100kmj mengambil masa 9.8 saat, manakala kelajuan tertinggi 193kmj.
  • Kingsley juga ada satu lagi enjin V8 ditawarkan, iaitu Chevrolet LS3/LT1 dan transmisi 6-kelajuan.
  • Papan pemuka pada ruang kabin masih mengekalkan butang, jam dan panel kayu dengan beberapa perubahan dibuat seperti suis diperbaharui dan dipindahkan, manakala kluster instrumen asal diganti lebih moden.
  • Penyaman udara yang menjadi kelemahan biasa Range Rover era 90-an diperbaharui dan dimodenkan supaya penumpang kekal selesa dalam pelbagai kondisi cuaca.
  • Papan pemuka dan konsol tengah walaupun direka baharu, tetapi masih lagi mengekalkan ciri lama dengan set multimedia digital supaya nampak moden. Perubahan ini masih boleh dimaafkan kerana mempunyai pelbagai fungsi bermanfaat.
  • Pemegang cawan direka baharu dan satu yang tiada pada Range Rover lama ialah port pengecas USB dan USB Type-C.
  • Satu identiti Range Rover ialah sistem suspensi yang mana KSR menjadi unit pertama menggunakan kit suspensi adaptif TracTive dioptimum daripada Kingsley sendiri.
  • Sistem suspensi ini membolehkan pemandu membuat tetapan melalui butang dari dalam kereta.
  • Kit brek juga lebih baik untuk kuasa membrek optimum.

Kingsley KSR ditawarkan dalam dua gaya badan, 2- atau 4-pintu pada harga bermula £220,000 (RM1,236,770), termasuk cukat barangan (VAT) di Britain.

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Bikin Kereta, Roda4 Tagged With: Bikin Auto, Kingsley, Kingsley KSR, Kingsley KSR Range Rover Classic, Range Rover, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
    Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
  • General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
    General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
  • Kymco AK550 Premium Kini CKD,  Harga Lebih Murah di Malaysia
    Kymco AK550 Premium Kini CKD, Harga Lebih Murah di Malaysia
  • Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460
    Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460

Pandu Uji

#PanduUji: Inilah Cara Menang Cabaran Pandu Proton e.MAS 5 Paling Jimat, Hanya 9.6kW/100km!

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my