• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Bikin Kereta / #BikinAuto: Kingsley KSR Range Rover Classic yang Diperbaharui Lebih Moden, Praktikal

#BikinAuto: Kingsley KSR Range Rover Classic yang Diperbaharui Lebih Moden, Praktikal

October 16, 2024 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter


MEMERHATIKAN kereta lama dibaik pulih memang menyeronokkan. Terasa seperti masa silam dibawa ke masa kini. Antara kereta yang sering dijadikan objek baik pulih di Britain ialah Land Rover Defender.

Bukan sahaja Britain, tetapi serata dunia, termasuk dalam negara kita sendiri. Ini pula projek terbaru syarikat restorasi Kingsley Re-Engineered, iaitu KSR Range Rover Classic.

Projek Range Rover jarang diberitakan, tetapi mempunyai aura tersendiri, iaitu gaya hidup golongan 'old money' (kekayaan warisan).

Kingsley bukan baharu, syarikat ini ditubuhkan pada 2001 yang menumpukan kepada model lama Range Rover dan Land Rover. Syarikat ini berada di Oxfordshire, tenggara England dengan menerima tempahan serata dunia.

Kingsley KSR pertama ini menggunakan warna Brewster Green (hijau gelap) dengan kemasan dalaman dibalut kulit perang, corak tartan Black Watch dan karpet tenunan kotak (boxweave). Mari kita perincikan model ini:

  • Enjin kekal besar daripada Kingsley sendiri, iaitu High Torque 4.6L V8 yang dipadan bersama transmisi automatik 4-kelajuan.
  • Enjin ini menghasilkan output kuasa 270hp dan tork 421Nm @ 3,500rpm.
  • Pecutan 0-100kmj mengambil masa 9.8 saat, manakala kelajuan tertinggi 193kmj.
  • Kingsley juga ada satu lagi enjin V8 ditawarkan, iaitu Chevrolet LS3/LT1 dan transmisi 6-kelajuan.
  • Papan pemuka pada ruang kabin masih mengekalkan butang, jam dan panel kayu dengan beberapa perubahan dibuat seperti suis diperbaharui dan dipindahkan, manakala kluster instrumen asal diganti lebih moden.
  • Penyaman udara yang menjadi kelemahan biasa Range Rover era 90-an diperbaharui dan dimodenkan supaya penumpang kekal selesa dalam pelbagai kondisi cuaca.
  • Papan pemuka dan konsol tengah walaupun direka baharu, tetapi masih lagi mengekalkan ciri lama dengan set multimedia digital supaya nampak moden. Perubahan ini masih boleh dimaafkan kerana mempunyai pelbagai fungsi bermanfaat.
  • Pemegang cawan direka baharu dan satu yang tiada pada Range Rover lama ialah port pengecas USB dan USB Type-C.
  • Satu identiti Range Rover ialah sistem suspensi yang mana KSR menjadi unit pertama menggunakan kit suspensi adaptif TracTive dioptimum daripada Kingsley sendiri.
  • Sistem suspensi ini membolehkan pemandu membuat tetapan melalui butang dari dalam kereta.
  • Kit brek juga lebih baik untuk kuasa membrek optimum.

Kingsley KSR ditawarkan dalam dua gaya badan, 2- atau 4-pintu pada harga bermula £220,000 (RM1,236,770), termasuk cukat barangan (VAT) di Britain.

Kingsley KSR Range Rover Classic.01
Kingsley KSR Range Rover Classic.02
Kingsley KSR Range Rover Classic.03
Kingsley KSR Range Rover Classic.04
Kingsley KSR Range Rover Classic.05
Kingsley KSR Range Rover Classic.06
Kingsley KSR Range Rover Classic.08
Kingsley KSR Range Rover Classic.10
Kingsley KSR Range Rover Classic.12
Kingsley KSR Range Rover Classic.07
Kingsley KSR Range Rover Classic.11
Kingsley KSR Range Rover Classic.09
Kingsley KSR Range Rover Classic.15
Kingsley KSR Range Rover Classic.13
Kingsley KSR Range Rover Classic.20
Kingsley KSR Range Rover Classic.25
Kingsley KSR Range Rover Classic.21
Kingsley KSR Range Rover Classic.14
Kingsley KSR Range Rover Classic.23
Kingsley KSR Range Rover Classic.26
Kingsley KSR Range Rover Classic.33
Kingsley KSR Range Rover Classic.24
Kingsley KSR Range Rover Classic.30
Kingsley KSR Range Rover Classic.34
Kingsley KSR Range Rover Classic.29
Kingsley KSR Range Rover Classic.32
Kingsley KSR Range Rover Classic.28
Kingsley KSR Range Rover Classic.31
Kingsley KSR Range Rover Classic.17
Kingsley KSR Range Rover Classic.16
Kingsley KSR Range Rover Classic.18
Kingsley KSR Range Rover Classic.19
Kingsley KSR Range Rover Classic.27
Kingsley KSR Range Rover Classic.22
Kingsley KSR Range Rover Classic.35

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Bikin Kereta, Roda4 Tagged With: Bikin Auto, Kingsley, Kingsley KSR, Kingsley KSR Range Rover Classic, Range Rover, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
    GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
  • Solfili Lancar Lampu Belakang LED Baharu untuk Yamaha NMAX V2 & XMAX V2
    Solfili Lancar Lampu Belakang LED Baharu untuk Yamaha NMAX V2 & XMAX V2
  • #JMS2025: Nissan Elgrand Tampil Dengan Konsep Maglev!
    #JMS2025: Nissan Elgrand Tampil Dengan Konsep Maglev!
  • Proton Saga 2026 Serba Baharu Tayang kepada Umum, Tampil dengan Identiti Berbeza
    Proton Saga 2026 Serba Baharu Tayang kepada Umum, Tampil dengan Identiti Berbeza

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev