APRILIA dilaporkan sedang membangunkan sistem suspensi anti-junam, dinamakan Aprilia Anti-Dive (AAD) yang menggunakan cecair hidraulik dalam fork. Teknologi tersebut menggunakan komponen pautan (linkage) mekanikal yang dipasangkan luar suspensi [73].
Menurut portal Bennetts, sistem brek dengan kaliper radial, iaitu braket mounting [56] boleh berpusing beberapa darjah (º) pautan spindel roda depan dan pautan yang menghubungkan kaliper ke bahagian atas fork.
Apabila brek diaplikasikan, kaliper dan braket akan berpusing mengikut arah tayar dengan menghantar tekanan brek kepada pautan fork [73]. Daya itu berfungsi melawan gerakan junam. Namun bukan semudah itu, Aprilia turut menambah pautan yang akan mengemas kini tahap anti-junam mengikut jumlah tekanan fork.
Aprilia turut membangunkan pautan yang boleh mempelbagaikan 'gaya anti-junam' mengikut seberapa keras penunggang membrek. Jadi, antara kaliper braket [56] dan rod pautan [73], ada tambahan pautan [68] seakan garis parit seperti slot lekuk sebagai perumah roller [80,84] yang bergerak dalam 'parit' itu.
Rekabentuk parit itulah yang akan mempelbagaikan gaya anti-junam. Ini memberikan kesan junam yang berbeza ketika membrek mengejut. Teknologi ini mampu mengelak situasi fork tenggelam hingga menjejaskan kestabilan ketika membrek mengejut.
BACA >>> Lakaran Paten Pengganti Hayabusa Bocor?
Seberapa dalam fork tenggelam adalah bergantung kepada rekabentuk sesebuah model motosikal. Fenomena itu sudah cuba ditangani banyak pengeluar. Contohnya Suzuki memperkenalkan ANDF (Anti Nose Dive Forks), Kawasaki AVDS (Automatic Variable Damping System) dan Honda TRAC (Torque Reactive Anti-dive Control).
Namun sistem Aprilia ini menggunakan cecair hidraulik dalam fork yang secara mekanikal membuatkan redaman jadi lebih keras, terutama ketika membrek kuat.
BACA >>> Kawasaki Patenkan Teknologi Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) untuk Motosikal
Jan says
Menarik bila tgk ada perkembangan baru dalam dunia motosikal, maklumlah reka bentuk motosikal hampir tak berubah sejak sekian lama.
mungkin BMW boleh majukan semula Telelever suspension mereka, dan mungkin lebih banyak perlumbaan perlu menggalakkan penggunaan hub center steering 😀