APA yang sebenarnya terjadi apabila anda dan kereta terlibat kemalangan jalan raya membabitkan perlanggaran atau rempuhan? Kenapa sesetengah pemandu mengalami cedera teruk sedangkan kemalangan yang dihadapinya nampak biasa sahaja?
Di bawah ialah ringkasan daripada kajian dilakukan pasukan penyelidik di Pusat Kajian Kemalangan Universiti Monash, Melbourne dengan kerjasama jabatan Kerajaan, pengeluar kereta, pihak insurans dan entiti lain di Australia tentang impak perlanggaran akibat kemalangan jalan raya yang menyebabkan kecederaan serius ke atas pemandu dan penumpang.
Keputusan diperoleh daripada lebih 390 kes kemalangan jalan raya yang diteliti secara terperinci mendedahkan beberapa fakta dan data yang mungkin dapat membuka mata anda tentang realiti kemalangan jalan raya.
LEMBUT VS KERAS
Sebaik sahaja duduk dalam kereta, lihatlah sekeliling kabin. Fikirkan tentang roda stereng, cermin depan, tingkap, papan pemuka dan pilar antara dua belah tingkap. Anda mungkin rasa kelajuan 30-40kmj sangat perlahan ketika memandu, tetapi tahukah anda itulah kelajuan tertinggi jika anda mengayuh basikal. Bayangkan satu serpihan kecil kaca menghentam kepala anda pada kelajuan tersebut. Kemalangan jalan raya memang tiada kompromi, jadi tidak hairan kenapa sudah berjuta-juta manusia maut akibat nahas yang berlaku.
APA BERLAKU APABILA ANDA KEMALANGAN?
Setiap perlanggaran berbeza dan ada banyak faktor yang mempengaruhi tahap parah sesuatu kecederaan, iaitu jenis perlanggaran (berguling, rempuhan hadapan dan lain-lain), kelajuan ketika berlanggar, apakah kereta anda ada beg udara, apakah anda memakai tali keledar, apakah anda pemandu atau penumpang, apakah anda dihentam objek keras atau kereta, dan banyak lagi.
Maklumat terkumpul berdasarkan bahagian tubuh badan yang cedera dalam pelbagai jenis perlanggaran dan bagaimana kecederaan itu berlaku, termasuk meneliti bahagian kereta mana yang menghentam tubuh mangsa. Hasil yang diperoleh diringkaskan seperti di bawah:
REMPUHAN 1 LAWAN 1 PALING KERAP BERLAKU
Separuh daripada semua perlanggaran membabitkan rempuhan secara berdepan atau satu lawan satu, dan disusuli perlanggaran dengan objek keras, tidak bergerak dan sempit (seperti longkang). Tahap teruk kecederaan kemudian diukur dan keputusan yang diperoleh agak menakutkan. Bagi memudahkan perspektif anda, ukuran hospital bagi trauma major ialah skor 15 atau ke atas dan purata skor kajian kemalangan yang dilakukan ialah 14.6! Lelaki lebih cenderung cedera teruk berbanding wanita.
Kecederaan kepala dialami kira-kira 39 peratus mangsa dalam kajian, dengan kecederaan teruk ditanggung hampir separuh mangsa. Dua pertiga mangsa mengalami kecederaan dada dan separuh daripadanya parah. Secara purata, kebanyakan kes parah berlaku dalam perlanggaran impak berganda, sama ada kereta berguling dan rempuhan impak sisi.
5 JENIS PERLANGGARAN
Senarai di bawah adalah berdasarkan statistik kajian dilakukan pasukan penyelidik Australia. Ia mungkin berbeza dengan statistik di negara kita, tetapi sekurang-kurangnya dapat memberi gambaran mengenai bagaimana mangsa terbabit kemalangan.
- Rempuhan belakang - Perlanggaran yang paling kerap berlaku di Australia. Inilah sebab mengapa tabiat mengekori rapat kenderaan hadapan begitu berbahaya.
- Rempuhan sisi - Juga dipanggil 'T-boned'.
- Rempuhan hadapan - Dua kereta saling bertembung secara berdepan.
- Terbabas di laluan lurus - Ini berlaku apabila pemandu memecut. Keletihan dan kebingungan (tidak fokus) juga penyebab masalah dan perlanggaran jenis ini kerap berlaku apabila pemandu melencong dari fokus sebenar atas jalan raya. Satu pertiga kemalangan pemandu lesen P berlaku tanpa melibatkan pihak ketiga - cuma anda dan objek untuk dihentam.
- Terbabas di selekoh - Berpunca akibat memandu terlalu laju, termasuk keletihan dan kebingungan. Mangsa berdepan risiko merempuh objek tidak bergerak dalam perlanggaran jenis ini seperti pokok, tiang elektrik, dan lain-lain.
SUMBER: Road and Maritime Services
Leave a Reply