• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda2 / Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun dengan Peredam, Skrin dan Panel Meter Baharu

Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun dengan Peredam, Skrin dan Panel Meter Baharu

March 11, 2025 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter


PENGGUNA Jepun bakal menerima Yamaha XMAX ABS 2025 selepas pelancaran rasmi pada 14 April ini.

Antara perubahan dilakukan ialah peredam ekzos, panel meter kombi dan visor angin boleh laras, manakala enjin seperti biasa jenis 4-lejang 249cc dengan output kuasa 23ps dan tork 24Nm. Skuter maksi itu akan dijual pada harga 737,000 yen (RM22,140).

CIRI BAHARU YAMAHA XMAX ABS 2025

1. Peredam Ekzos (Mufler) Baharu

  • Struktur dalaman peredam ekzos direka semula yang lebih ringan 800g berbanding model 2023.
  • Pelindung peredam ekzos lebih bergaya.

2. Visor Angin Elektrik Boleh Laras Tanpa Tahap (Stepless)

  • Membolehkan penunggang menyesuaikan ketinggian visor angin depan secara elektrik (95mm dari gambar, 100amm dari laman web).
  • Rekabentuk visor angin baharu, lampuSignal dan spoiler bagi meningkatkan perlindungan angin.
  • Perumah lampu signal belok lebih lebar yang melindungi lengan dari angin pada kedudukan tinggi.
  • Spoiler bentuk unik yang membantu mengurangkan kesan angin pada kepala untuk perjalanan lebih senyap dan selesa.
  • Mudah dikawal menggunakan suis hendal kiri.

3. Panel Meter Gabungan Semua-Dalam-Satu

  • Panel cermin kelabu (smoked) elegan.
  • Menggabungkan paparan TFT 4.2 inci dan LCD 3.2 inci yang disusun berdampingan.
  • Dilengkapi pelbagai fungsi tambahan yang lebih praktikal.
  • Menyokong aplikasi Garmin StreetCross untuk fungsi navigasi selepas disambungkan kepada motosikal.
  • Boleh memaparkan panggilan masuk dan notifikasi menerusi sambungan ke aplikasi Y-Connect.

Selain tiga ciri utama, Yamaha XMAX 2025 juga menjalani beberapa perubahan seperti berikut:

4. Sistem Kawalan Traksi (TCS) Dipertingkat

  • Kawalan lebih lancar ketika memulakan perjalanan dan memecut yang sesuai untuk tunggangan di bandar dan luar bandar.
  • Generator elektrik baharu (Alternating Current Magneto, AGM) untuk prestasi lebih baik dan penyelarasan kawalan sistem traksi.

5. Signal Henti Kecemasan (ESS)

  • Memberikan isyarat kecemasan kepada pengguna jalan raya lain ketika membrek mengejut.

6. Port USB Type-C

  • Memudahkan pengecasan peranti mudah alih sepanjang perjalanan.

7. Perumah Lampu Signal Belok

  • Direka untuk meningkatkan aerodinamik dan mengurangkan rintangan angin pada tangan.

8. Pemanas Grip (Aksesori Pilihan)

  • Boleh dikawal melalui paparan meter dan suis hendal yang membolehkan suhu dilaras untuk keselesaan tambahan dalam cuaca sejuk.

SPESIFIKASI

  • Dijana enjin 4-lejang silinder tunggal 249cc SOHC 4-injap penyejukan cecair dengan sistem suntikan bahan api (FI).
  • Transmisi Automatik sentrifugal V-Belt dengan sistem klac kering
  • Output kuasa 17kW (23ps) @ 7,000rpm, dan tork 24Nm @ 5,500rpm
  • Sistem brek cakera tunggal hidraulik depan dan belakang dengan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS)
  • Sistem suspensi fork teleskopik di depan dan swingarm dengan absorber boleh laras 5-tetapan (belakang)
  • Dimensi panjang 2,180mm, lebar 795mm, dan tinggi 1,410mm (1,505 mm dengan skrin dinaikkan maksimum), manakala jarak roda 1,540mm
  • Tinggi pelana 795mm dan jarak tinggi bumi135mm
  • Berat183kg
  • Kapasiti tangki petrol 13 liter
  • Penggunaan bahan api: Kaedah JC08 (standard Jepun): 41.7km per liter (halaju tetap 60kmj, dua penunggang) | Kaedah WMTC (situasi dunia sebenar): 33.5km per liter (kelas 2-2, dua penunggang)

Warna

Ada tiga pilihan warna ditawarkan, iaitu:

  • Black (Crystal Graphite) (hitam):Menggunakan Crystal Graphite pada beberapa bahagian seperti pelindung kaki, penutup depan, penutup pemegang dan pelindung mufler. Kontras dengan badan hitam kilat untuk penampilan lebih garang.
  • Matte Dark Gray (kelabu gelap): Dilengkapi rim biru dan aksen grafik untuk menampilkan prestasi sporty.
  • Gray (kelabu): Mencerminkan imej moden dan futuristik, selari dengan model premium 'TMAX'.
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.12
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.11
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.10
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.09
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.08
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.07
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.06
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.05
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.04
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.03
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.02
Yamaha XMAX ABS 2025 Jepun.01

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Roda2 Tagged With: roda2, skuter maksi, Yamaha, Yamaha XMAX, Yamaha XMAX ABS

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Tutup Berperingkat Mula 26 Oktober
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Tutup Berperingkat Mula 26 Oktober
  • Honda CB650R 2026 Tampil Empat Warna Baharu, Teknologi E-Clutch
    Honda CB650R 2026 Tampil Empat Warna Baharu, Teknologi E-Clutch
  • Johan Raja Lawak Jadi 'Tauke' Kedai Motosikal EV dengan Sokongan GGR Motor
    Johan Raja Lawak Jadi 'Tauke' Kedai Motosikal EV dengan Sokongan GGR Motor
  • #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
    #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev