SEBELUM ini, pengeluaran Volkswagen Golf 8 dilaporkan ditunda hingga Februari 2020, dan terbaharu jualan model hot-hatch itu dikatakan akan bermula penghujung tahun ini, kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Volkswagen Group, Herbert Diess.
Menurut Diess, walaupun Volkswagen Group mampu memenuhi tarikh akhir ditetapkan, tetapi ia bukan tindakan bijak untuk dilaksanakan. Ini kerana produk yang dilakukan dalam keadaan tergesa-gesa akan cenderung menemui kegagalan. Antara kesukaran yang perlu dihadapi ialah kerumitan sistem penghibridan 12V dan 48V, termasuk beberapa isu perisian Golf 8.
BACA >>> #PanduUji: Volkswagen Golf R-Line MK7.5 yang Kecil Tapi Berbisa!
Menurut laporan Automotive News Europe, Golf 8 menggunakan 100 juta baris kod perisian, berbanding hanya 10 juta baris kod untuk kereta baharu yang dijual sedekad lalu. Ia 10 kali ganda jumlah kerja yang perlu diselesaikan pasukan pembangun dan penguji perisian, apatah lagi pihak yang menyediakan sokongan perisian.
Ketua Jualan Volkswagen Group, Juergen Stackmann berkata, pelancaran Golf 8 pada Disember akan jadi tidak produktif untuk Volkswagen kerana perayaan Krismas. Lebih tepat lagi, jualan sepanjang Disember dan Januari adalah antara bulan paling lembab dalam industri automotif.
Jadi Golf 8 dijangka ditayangkan kepada media permotoran pada Oktober nanti, bertepatan dengan permulaan pengeluaran untuk generasi ke-8.
BACA >>> #Spyshot: Dijumpai di Afrika Selatan, Adakah Ini Kelibat Volkswagen Golf Mk8?
Menurut Diess lagi, kilang Wolfsburg akan menghasilkan barisan unit pertama pada suku ketiga, dan pada November, hatchback elektrik ID.3 pula bakal memasuki pengeluaran di Zwickau atas platform MEB.
Sementara itu, platform MQB untuk Golf 8 akan mengalami beberapa perubahan, yang akan turut digunakan model di bawah Volkswagen Group daripada Audi A1 hingga Volkswagen Atlas.
MQB Evo ialah nama untuk platform yang direkabentuk semula dan ringan, iaitu 45kg lebih ringan daripada platform terdahulu dan menawarkan jarak roda lebih panjang. Bagi Golf 8, tiada pilihan varian elektrik kerana ID.3 sedang disiapkan sebagai model baharu dalam segmen kenderaan elektrik (EV) Volkswagen.
BACA >>> Tentang Volkswagen Golf: 45 Tahun daripada Mk1 hingga Mk7, dan 35 Juta Jualan
Model hibrid plug-in (PHEV) Volkswagen dengan jarak pemanduan elektrik hingga 80km adalah lebih daripada mencukupi, akan dibariskan bersama model hibrid ringan (MHEV) 48V dan 12V. Sistem 12V akan digunakan untuk model baharu 2.0 TDI dengan kod nama EA288 Evo dengan spesifikasi kuasa hingga 201hp.
Menarikkan?
SUMBER: AutoEvolution
Leave a Reply