• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Pandu Uji / #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

November 18, 2025 By Syafie Leave a Comment

FacebookTwitter

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

WAKIL pengedar motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) pada Julai lalu memperkenalkan Yamaha NVX 2025 generasi ke-3 dalam dua varian: ABS dan SP (Sport Performance).

Beberapa bulan selepas pelancaran, saya berpeluang menunggang uji Yamaha NVX SP selama beberapa hari dan kali ini, fokus utama adalah menguji ciri baharu Y Shift, yang di luar negara dipasarkan sebagai 'NVX Turbo'.

Apa Spesial Sangat Yamaha NVX SP?

Varian SP dijual pada harga RM14,498 (tidak termasuk insurans). Mahalkah untuk sebuah skuter kapasiti 155cc? Itu nanti kita cerita. Jom masuk dulu pengalaman menunggang.

Sebelum masuk bab fiil menunggang, berikut ringkasan mengenai spesifikasi:

Enjin, Prestasi

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
  • 4-lejang 4-injap 155cc Blue Core SOHC penyejukan cecair
  • Ourput kuasa 15.4hp @ 8,000rpm, dan tork 14.2Nm @ 6,500rpm
  • Transmisi V-Automatik ECVT (SP)
  • Ciri injap variabel VVA memberikan respons lebih konsisten

Mod Tunggang

  • Town Mode (T) - Lancar, jimat minyak
  • Sport Mode (S) - Respons lebih tangkas
  • Turbo Y-Shift - Tiga tahap pecutan dan nyah pecut gaya quickshifter pada sportbike

Ciri Moden

Yamaha NVX 2025 SP

  • Aplikasi Y-Connect memberikan fungsi:
    • Notifikasi telefon
    • Navigasi Google Maps (eksklusif SP)
    • Data penggunaan minyak dan perjalanan
    • Pengingat servis
  • Varian SP diberikan panel meter TFT dalam tiga tema

Ujian 1: Bandar Sekitar KLCC / Jalan Ampang

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

Dalam kesesakan bandar, Yamaha NVX memang ‘kawan baik’ kalau kita jenis tidak tahan 'bermain' klac hari-hari. Rekabentuk walaupun gempal dan lebar, tetapi sejujurnya tidak sukar untuk menyelit.

Dengan ketinggian 170sm, kaki saya perlu menjengket sedikit, tetapi masih normal untuk sebuah model NVX. Namun, apabila roda sudah bergolek, skuter advencer ini nyata stabil dan mudah dikawal.

Apa Saya Rasa?

  • Suspensi sedikit keras, terutama apabila terlanggar lubang dengan impak 'gedeguk' jelas dapat dirasa walaupun pelana tebal
  • Tuil brek mudah cengkam, guna dua jari pun cukup
  • Penggunaan petrol 35km dalam bandar, tanpa rasa minyak 'drop' terlalu banyak

Y Shift dalam Bandar

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

Caranya, sebaik saja lampu merah bertukar hijau, tekan saja Y Shift Level 1, dan terus rasa kilasan pikap yang lebih agresif. Tidak keterlaluan kalau saya cakap ciri Y Shift memang buatkan Yamaha NVX rasa lebih power!

Ujian 2: Lebuh Raya EKVE - Berapa Halaju?

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

Di lebuh raya, saya dapat mencapai halaju 121kmj di atas jalan rata (bukan turun bukit) dan dalam kondisi hujan. Jadi saya tidak dapat berlebih-lebih dengan potensi skuter ini. Faktanya, fiil enjin masih ada ruang untuk fly.

Y Shift Tunjuk Taring

  • Nak memotong? Mudah
  • Naik bukit? Kuasa tidak merosot, masih bertenaga!
  • Tekan Y Shift, lepaskan terotel, dan momentum masih ada

Apabila hujan turun, Yamaha NVX SP ini rasa macam 'jetski atas darat' yang stabil dan tidak gelabah.

Ujian 3: Selekoh Hulu Langat, Layan 'Corner'

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

Hulu Langat memang antara tempat kegemaran penunggang 'sagat lutut'. Bukit, turunan, dan selekoh 'buta', semua ada. Di sinilah Yamaha NVX SP betul-betul menyerlah.

Saya cuba menunggang turun bukit tanpa membrek, dan hanya bergantung kepada Y Shift.

Kenapa Berani Sangat?

Sebabnya, Y Shift Level 3 memberikan fiil  anjakan turun (downshift) padu, yang cukup untuk mengawal kelajuan tanpa gegaran melampau. Dan ya, bunyi 'ssssskkkk-rrrrttt ketika Y Shift aktif memang serupa gaya downshift jentera MotoGP.

Sensasi skuter 155cc ini memang rasa macam tunggang sportbike kecil.

Berbaloikah Beli NVX SP?

Yamaha NVX 2025 lancar

Jawapan pendek: BERBALOI, kalau kau mampu.

Jawapan panjang:

Kenapa Berbaloi?

  • Ciri Y Shift memang real, bukan sekadar marketing
  • Prestasi Yamaha NVX SP rasa jauh lebih 'hidup' berbanding skuter 155cc biasa
  • Ciri moden seperti panel meter TFT, Maps, dan Y-Connect memberikan fiil premium
  • Yamaha NVX ABS (kalau nak beli ABS, generasi ke-2 pun sudah memadai)

Kenapa Tidak Berbaloi Bagi Sesetengah Orang?

  • Harga lebih RM14,000 mungkin agak tinggi untuk sebuah skuter kecil
  • Kalau hendak buat pinjaman kenderaan tujuh tahun, boleh jadi hujung bulan terpaksa 'makan pasir'
  • Suspensi agak keras, tidak sesuai jika perlu meredah jalan rosak tiap hari

Warna Tak Menarik?

Warna Yamaha NVX 2025
Warna Yamaha NVX 2025
Warna Yamaha NVX 2025
Warna Yamaha NVX 2025

Jangan risau, coverset Indonesia ada banyak yang memang sah lagi garang. Kalau anda mencari skuter yang ada fiil ‘sporty’, teknologi unik, dan boleh bagi faktor seronok setiap kali menunggang.

Yamaha NVX SP adalah antara pilihan paling best dalam kelas 160cc ke bawah. Bukan untuk semua orang, tapi kalau kau hargai teknologi dan prestasi, skuter advencer ini memang berikan kepuasan.

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025
Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Pandu Uji, Roda2 Tagged With: 155cc, Auto Terkini, Hong Leong Yamaha Motor (HLYM), roda2, skuter, skuter advencer, Skuter Yamaha 155, Tunggang Uji, Tunggang Uji Yamaha NVX 2025, Yamaha NVX SP

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my