TOYOTA GR Yaris dibangunkan daripada dunia rali dan bakal kembali ke perlumbaan mencabar tersebut.
Terbaharu Toyota Australia membangunkan projek kereta rali GR Yaris AP4 yang bakal digunakan pasukan lumba Toyota GAZOO Racing Australia (TGRA) untuk berentap dalam Kejuaraan Rali Australia (ARC) 2021.
Toyota sebelum ini sudah lama menyokong pasukan rali tempatan (factory-backed rally team) yang sememangnya jadi tradisi banyak pengeluar dalam dunia perlumbaan.
BACA >>> UMW Toyota Lancar Model Baharu 17 Disember Ini, Adakah GR Yaris, Vios GR Sport?
Bagi projek itu, Toyota Australia mengambil pendekatan berbeza. Buat kali pertama bahagian Perancangan dan Pembangunan Produk (PP&D) terlibat aktif dalam merekabentuk sebuah jentera rali. GR Yaris AP4 dibangunkan dengan kerjasama Neal Bates Motorsport (NBM) yang dikendalikan juara ARC empat kali, Neal Bates yang juga pengurus pasukan rali TGRA.
Dibina berasaskan GR Yaris serba baharu, gaya luar GR Yaris AP4 dibikin pasukan Toyota PP&D secara dalaman di Port Melbourne, Australia.
Toyota mula bekerjasama dengan NBM untuk projek GR Yaris AP4 sejak Mac 2020 dengan menggunakan teknologi realiti maya (VR) untuk konsep rekabentuk.
Kemudian, lakaran awal dibuat untuk beberapa komponen seperti fender depan, pod bampar depan dan belakang, panel suku belakang, ventilator bonet dan cermin yang diperhalusi menggunakan rekabentuk digital. Selepas diluluskan, data diperoleh digunakan untuk membuat fail akhir perisian rekabentuk CAD sebelum menjalani operasi mesin canai CNC untuk membuat acuan bagi menghasilkan komponen gentian kaca.
Semua komponen itu kini ada bersama NBM untuk pembangunan kereta rali tersebut. Menurut Bates, GR Yaris ialah platform terbaik menghasilkan komponen seperti bumbung gentian karbon, pintu aluminium dan enjin 3-silinder pengeluaran massa paling berkuasa di dunia.
GR juga mempunyai badan lebar dan pacuan semua roda (AWD) yang asasnya dibina untuk rali.
BACA >>> Toyota GT86 dengan Aneka Grafik Retro, Imbau Era Gemilang Sukan Permotoran
Pasukan NBM akan membina dua unit GR Yaris AP4 untuk pemandu utama TGRA, Harry Bates dan adiknya Lewis Bates sempena ARC 2021. Dua beradik itu menamatkan perlumbaan di tempat pertama dan kedua pada ARC 2019.
Dari segi pengalaman, Bates mempunyai pengalaman karier bersama Toyota dan sukan permotoran selama lebih 30 tahun. Kereta pertama dibina ialah Celica GT-Four dengan enjin turbo AWD. GR Yaris AP4 ini pula spesifikasi rantau Asia Pasifik yang patuh regulasi R5 FIA untuk Eropah.
BACA >>> Toyota Perkenal Tiga Varian GR Yaris dalam Versi Turbo dan NA
Leave a Reply