SUBARU memperkenalkan model WRX STI Type RA-R versi pasaran domestik Jepun (JDM) sempena meraikan ulang tahun divisyen sukan permotoran jenama itu, STI kali ke-30. Soalannya, bilakah label Type RA ini mula popular, istimewa dan jadi arus perdana?
Kembali ke tahun 1990-an, kejayaan Subaru atas trek rali menjadi sebab utama kenapa pengeluar dari Jepun itu menghasilkan Impreza yang laju dalam versi lebih ringan dan mudah dikekang. Di sinilah lahirnya RA yang membawa maksud 'Race Altered', iaitu model yang diubah daripada versi lumba.
BACA >>> Subaru WRX STI Type RA-R Edisi JDM Sempena Ulang Tahun STI - 324hp, 500 Unit
Jika fiil memandu lebih penting berbanding tingkap kuasa dan lampu kabus, RA ringan ialah model yang sangat sesuai untuk anda. Type RA datang dengan janaan kuasa setinggi 280hp bersama berat diperhalusi, iaitu antara 1,020kg dan 1,270kg. Menariknya, ini bukan kereta di bawah divisyen STI, tetapi produk sampingan atau spin-off daripada gred WRX.
Type RA hanya ada dalam warna putih - Pure White - sahaja, dan datang dengan rim aloi 5 jejari perak-kelabu serta tanpa spoiler. Agak pelik kenapa kereta sebuas ini tidak diberikan spoiler yang sinonim dengan jentera prestasi? Jawapannya, kurangkan berat! Pada masa sama, penampilan itu jugalah yang menjadi ciri khas Type RA.
SPIN-OFF KUASA TIGA
Ambil contoh model Subaru Impreza WRX V5 Type RA 555 WRC Limited Edition (1999)(foto bawah). Model bernama panjang ini cuma dihasilkan 1,000 unit dan dikatakan jentera spin-off kuasa tiga. 😛 Ia sengaja dibikin sempena meraikan kejayaan Subaru dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC) era pertengahan 1990-an dulu di bawah label ikonik, 555. Ia juga jadi sebab kenapa Subaru cukup terkenal dengan warna biru - Sonic Blue - dan rim emas.
Walaupun dibina berasaskan RA ringan, model ini ada lampu kabus dan tingkap kuasa (dipasangkan semula). Malah, ada spoiler juga. Berat pula bertambah 30kg. Kalau RA ialah model rali versi street, tetapi yang ini di-mainstream-kan semula (perubahan kuasa tiga). Lihat foto asal di bawah ini:
Itupun masih juga dicari-cari peminat kereta seluruh dunia. Ini kerana walaupun edisi terhad, ia juga berbeza spesifikasi. Model ini misalnya dilengkapkan dengan kerusi biru cerah seperti model rali yang siap dengan sulaman 555 pada bahagian penyandar. Kerusi belakang jenis biasa, manakala spesifikasi lain ialah original daripada kereta rali klasik Impreza.
Kereta tersebut ialah milik seorang warga Britain dengan catatan perbatuan kira-kira 200,000km. Menurutnya, model itu diimport dari Jepun setahun lalu, dan dibeli daripada pemilik asal yang menjaganya selama 11 tahun. Bagaimanapun, set pemain CD bukan lagi versi original. Kondisi rim juga sangat cantik, mungkin sudah di-touch-up, manakala rupa fizikal masih elok.
BACA >>> Subaru Impreza - Jaguh Rali Jepun Paling Ikonik, Kalahkan Mitsubishi Evo
Brek cakera jenis lubang juga bukan original, tetapi mudah saja diganti versi asal. Pada harga £8999 (RM47,708) dengan sejarah WRX, bolehlah dianggap berbaloi dimilik buat masa sekarang sebelum harga semakin meroket naik beberapa tahun lagi.
SUMBER: CarThrottle
Leave a Reply