SATU pertiga pembeli kereta baharu di dunia sangat mementingkan ciri konektiviti Apple Carplay dan Android Auto dalam kenderaan di pasaran.
Berdasarkan penyelidikan dibuat firma pengurusan perundingan, McKinsey, dan laporan Automotive News, sebanyak 30 peratus pembeli kenderaan elektrik (EV) dan 35 peratus pembeli kenderaan pembakaran dalaman (ICE) seluruh dunia tidak akan membeli kenderaan yang tidak dilengkapi ciri tersebut.
Malah, 17 peratus pemilik kenderaan ICE dan 30 peratus pemilik kenderaan EV sanggup membayar lebih jika ciri itu tiada pada kenderaan dibeli.
Berikut antara jawapan responden jika ciri itu tiada:
- 35 peratus akan beli dan pasang berasingan Apple Carplay dan Android Auto daripada jenama lain.
- 52 peratus akan guna aplikasi dalam telefon.
- 14 peratus akan beli kereta jenama lain yang ada ciri itu.
Menurut Mckinsey lagi, jika pengeluar menghentikan pembuatan ciri berkenaan dalam kereta mereka, ia berisiko menjejaskan jualan model jenama itu.
Pada awal Jun ini, Apple mendedahkan maklumat lanjut mengenai paparan skrin generasi baharu Apple Carplay yang akan dilancarkan tahun ini.
Antara jenama terawal yang menawarkan ciri terbaharu Apple itu ialah Aston Martin dan Porche.
SUMBER: Drive
Leave a Reply