KEPADA penunggang yang mahu belajar baik pulih motosikal, anda disarankan kenal dulu jenis spanar asas dan kelebihan setiap satu alatan tersebut.
Ini boleh mengurangkan risiko tersalah beli, selain dapat menjadikan kerja baik pulih lebih efisien. Ini maklumat paling asas untuk penunggang baharu.
JENIS SPANAR
Secara am, ada dua kategori spanar, iaitu kekal dan boleh laras yang terbahagi kepada empat jenis:
- Spanar cincin (jenis kekal)
- Spanar terbuka (jenis kekal)
- Spanar boleh laras (rahang boleh dibesarkan atau dikecilkan)
- Spanar soket (saiz boleh ditukar ganti)
Anda perlu pilih saiz spanar yang tepat untuk membuka nat dan bolt kerana setiap satu ada saiz standard.
1. SPANAR CINCIN
Spanar cincin ialah pilihan pertama yang disyorkan dalam semua kategori spanar buka nat atau bolt motosikal. Ini kerana spanar cincin dapat diletakkan atas keenam-enam bucu nat atau bolt dengan lebih kemas, juga cara paling selamat melonggarkan atau mengetat nat.
Selain itu, spanar jenis ini dapat mengurangkan kesan haus atau kerosakan pada bucu nat atau bolt.
2. SPANAR TERBUKA
Rahang spanar ini akan menyentuh rapat pada dua permukaan nat, sama ada semasa mengetatkan atau melonggarkan nat.
Kepala alat ini ada offset kecil dan ia sesuai digunakan pada bahagian dengan ruang akses kemasukan yang terhad, berbanding spanar cincin. Ada juga spanar kekal jenis kombinasi iaitu membabitkan spanar terbuka dan spanar cincin. Spanar ini memberikan kelebihan kepada pengguna.
3. SPANAR SOKET
Peralatan spanar soket sama fungsinya dengan spanar cincin tetapi batang pemegang ratchet memudahkan lagi kerja-kerja melonggar atau mengetat nat.
Bagaimanapun, ia ada kelemahan. Jika nat gagal ditanggalkan dengan spanar soket atau terlampau ketat, anda perlu gunakan spanar cincin atau terbuka. Gambar bawah ialah soket 12mm dengan tiga jenis pemegang sehala (ratchet) 1/4" (bawah), 3/8" (tengah) dan 1/2" (atas).
Saiz pemegang ratchet juga boleh mempengaruhi kerja-kerja menanggalkan nat, jika terlalu besar dan ruang terhad, ia tidak membantu.
4. SPANAR BOLEH LARAS (MONKEY WRENCH)
Spanar boleh laras kurang disyorkan sebagai alat buka nat kerana mudah menyebabkan bucu nat dan bolt menjadi haus. Jika situasi memaksa, ia boleh digunakan tetapi perlu berhati-hati untuk mengelakkan nat rosak atau haus.
UKURAN IMPERIAL DAN METRIK
Spanar ada dua jenis label saiz pada spanar, iaitu metrik dan imperial. Metrik biasanya untuk motosikal Eropah, Britain dan Jepun. Contohnya: 4mm, 8mm dan 12mm. Imperial pula untuk motosikal dari Amerika Syarikat. Contoh saiz imperial: 1/4, 9/16, 5/8, 11/16 dan 3/4.
SUMBER: BikeExif | Teng Tools
Leave a Reply