PERNAH pandu atau lihat McLaren 720S? Itu ialah supercar balistik pantas di jalanan. Mencipta kereta laju bukan masalah buat McLaren dan kerana itulah pengeluar Britain itu menghasilkan satu lagi model buas.
Kini model itu sudah pun tiba ke pasaran Malaysia. McLaren Kuala Lumpur mempersembahkan karya agung McLaren765LT yang boleh dianggap sebagai saudara 720S. Supercar baharu ini mampu membuatkan kelajuan Ferrari 488 Pista ibarat kura-kura.
Akaun bank anda perlu ada banyak wang kerana 765LT ini berharga RM1.5 juta (tidak termasuk cukai), dan walaupun 765 unit dihasilkan secara global, tetapi hanya 10 unit saja dibawa masuk ke Malaysia. Berikut 5 fakta yang anda perlu anda tahu mengesai 765LT!
1. ENJIN V8 JANA KUASA BUAS
Di belakang, enjin 4.0L V8 turbo kembar Twin-Scroll berkuasa 755hp dan tork 800Nm. Padanan transmisi dual-klac (DCT) 7-kelajuan membolehkan supercar ini memecut 0-100kmj sepantas 2.8 saat.
Antara modifikasi yang dilakukan 765LT ialah piston aluminium tempa, pam bahan api aliran tinggi, sistem pengurusan enjin yang dikalibrasi semula dan nisbah kelajuan transmisi dikemas kini.
2. BERKONGSI ASAS DENGAN 720S
765LT ialah versi tertinggi dalam barisan famili Super Series yang menjadikan 720S sebagai asas. Ini ialah model tribut kepada jentera lumba McLaren F1 GTR Longtail. Dengan berkongsi banyak komponen 720S, apa yang spesial dengan 765LT ialah pakej aero lebih agresif dengan komponen gentian karbon, ruang kabin fokus lumbadan enjin lebih berkuasa.
BACA >>> 14 Supercar yang Perlukan Kebenaran Khas Pengeluar untuk Dimiliki
3. GUNA GENTIAN KARBON UNTUK BERAT LEBIH RINGAN
Semua bahagian badan menggunakan bahan gentian karbon untuk mengurangkan berat badan yang dapat dilihat pada spliter depan, bampar, dan skirt sisi. Bahagian belakang boleh dilihat pada difuser yang diperluas hingga seluruh bampar, winglet sisi dan sayap.
Malah McLaren merekabentuk semula gril atas bersama sistem ekzos baharu daripada titanium dengan empat paip di tengah. Sayap belakang Longtail aktif berfungsi menyalur keluar udara panas dari ruang enjin, manakala brek udara mengoptimumkan daya seretan.
4. PENGENDALIAN DINAMIK
Kuasa tinggi mesti dipadankan bahagian roda terbaik. Justeru, McLaren memilih set rim aloi ultra-ringan 20 inci 10 jejari dengan tayar Pirelli P Zero Trofeo R. Sistem brek menggunakan cakera seramik dan kaliper brek McLaren Senna.
Sistem suspensi ditala semula dengan penggunaan spring dan absorber serba baharu untuk merendah bahagian depan dan bunga tayar dilebarkan. Sistem Proactive Chassis Control II memantapkan pengendalian dan kawalan, manakala nisbah sistem stereng ditala supaya lepas tangkas, dan bar torsi lebih keras.
BACA >>> Atuk 78 Tahun Lenjan McLaren 720S Spider Penuh Skil
5. KABIN ALA KERETA LUMBA
765LT membuktikan supercar mampu dipandu dengan selamat di jalan raya awam. Bentangan kabin mirip 720S dengan susun atur kelengkapan diubah suai, tetapi masih identik dengan model saudara itu. Kemasan gentian karbon boleh dilihat pada papan pemuka, stereng, panel pintu, kerusi, pilar-A dan bumbung.
Kerusi buket juga nampak sama seperti jentera lumba 720S GT3 yang berentap di peringkat antarabangsa. Malah bahagian lantai menggunakan elemen gentian karbon. Bagaimanapun, model ini tiada kawalan penyaman udara.
BACA >>> #RetroAuto: Cerita Menakjubkan di Sebalik Kotak Gear F1 McLaren
BACA >>> #Videotomotif: Siapa Tapau Siapa? Honda CBR1000RR vs Supercar vs Kereta F1
Leave a Reply