CHERY secara rasmi melancarkan subjenama baharu, LEPAS di bawah strategi global terkini dengan memperkenalkan tiga model kenderaan utiliti sukan (SUV) baharu, iaitu LEPAS L8, LEPAS L6, dan LEPAS L4.
Jenama itu mensasarkan golongan muda global dengan menumpukan rekabentuk bergaya, teknologi canggih, dan trenkuasa elektrifikasi.
Nama LEPAS sebenarnya ialah akronim kepada 'Leap' dan 'Passion' yang mencerminkan gaya hidup aktif dan semangat inovasi.
Ketiga-tiga model diperkenalkan itu dibina berasaskan DNA rekabentuk baharu dipanggil 'Leopard Aesthetics' yang diilhamkan daripada bentuk dan gerakan harimau bintang.
LEPAS L8
Lepas L8 tampil sebagai model paling premium dalam barisan awal dengan panjang 4,688mm dan jarak roda 2,800mm. Secara umum, dimensi SUV ini lebih besar daripada pesaing seperti BMW X1.
SUV inimenampilkan unit infotainmen skrin vertikal 13.2 inci, kerusi boleh baring penuh, dan ruang kaki belakang luas mencecah 970mm. Ada tiga pilihan trenkuasa ditawarkan iaitu enjin petrol 2.0L turbo, hibrid plug-in (PHEV) dan elektrik penuh (EV) dengan jarak pemanduan hingga 700km.
LEPAS L6
LEPAS L6 hadir dalam saiz sederhana berbanding L8 yang mensasarkan penduduk urban yang mahukan SUV versatil. Model ini berkongsi gaya rekabentuk dengan L8 dan ditawarkan dalam pilihan enjin pembakaran dalaman (ICE) , hibrid, dan elektrik penuh.
LEPAS L4
LEPAS L4 pula mensasarkan segmen SUV kompak, setanding pesaing seperti Mitsubishi XForce dengan mengekalkan identiti mata harimau bintang pada bahagian depan dan bar LED belakang, serta dutawarkan dalam varian ICE, PHEV, dan EV.
Semua model LEPAS dibina berasaskan platform sama seperti Jaecoo, Omoda, dan Tiggo yang menyokong pelbagai jenis trenkuasa. Sistem hibrid Chery Hybrid System (CHS) yang digunakan turut menawarkan kecekapan bahan api hingga 4.5 liter per 100km dengan jarak pemanduan lebih 1,300km.
Ciri pintar seperti Cinema Mode dan Nap Mode turut tersedia yang menjadikan kabin sebagai ruang digital interaktif.
Menariknya, model ini disasarkan untuk 89 pasaran antarabangsa menjelang 2027 termasuk Malaysia, Afrika Selatan, dan Filipina. Chery turut merancang membuka lebih 1,200 pusat jualan global bagi menyokong perkembangan subjenama tersebut.
Leave a Reply