• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Subaru Lancar WRX (2022), Ada Transmisi Manual, Harga Mula RM124k!

Subaru Lancar WRX (2022), Ada Transmisi Manual, Harga Mula RM124k!

September 13, 2021 By Shawkath Leave a Comment

185
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

SUBARU sudah memperkenalkan model WRX generasi baharu yang dianggarkan berharga AS$30,000 (RM124,320) sebaik tiba di bilik-bilik pameran di Amerika Syarikat, seawal 2022.

Model sedan itu menggunakan dibina menggunakan Platform Global Subaru (Subaru Global Platform) iaitu sama seperti model. Subaru WRX baharu sebenarnya lebih berfokus kepada soal pretasi. Berikut ialah perinciannya:

BACA >>> Subaru WRX STI EJ20 Final Edition - Edisi Terhad Sempena Sayonara untuk Enjin Ikonik

  • Trenkuasa 4-silinder boxer 2.4 liter turbo, menghasilkan kuasa 271hp dan 350Nm. Ia hanya tambahan 3hp berbanding trenkuasa 2.0 liter pada model kereta sebelumnya.
  • Subaru belum mendedahkan perincian data teknikal lain.

BACA >>> Belum Masa Lancar Mitsubishi Lancer Evo Baharu

  • Menggunakan sistem pacuan tradisi semua roda iaitu Pacuan Semua Roda Simetri Subaru (Subaru Symmetrical All-Wheel Drive) dengan ciri Pemvektoran Tork Aktif (Active Torque Vectoring).
  • Ada dua pilihan transmisi iaitu 6-kelajuan manual dan kotak gear CVT dengan ciri penukaran paparan virtual 8-kelajuan manual.
  • Kedua-dua kotak gear didakwa memberi tambahan kepantasan penukaran 30 peratus untuk upshift dan 50 peratus untuk downshift.
  • Ada varian tertinggi iaitu Subaru WRX GT yang turut menerima sistem transmisi sama serta tambahan sistem suspensi adaptif kawalan elektronik (pertama kali dalam siri WRX).
  • Varian GT dilengkapi kerusi Recaro dengan balutan material Ultrasuede beserta jahitan benang merah. Tempat duduk boleh diselaras lapan tahan secara elektrik.
  • Subaru WRX menawarkan tima pilihan tetapan suspensi iaitu Comfort, Normal dan Sport.
  • Subaru menyatakan WRX menerima struktur badan baharu dengan pemusatan titik graviti lebih rendah dan ia meningkatkan ketegaran badan sehingga 28 peratus.
  • Menggunakan sistem stereng elektrik pinion berkembar baharu yang menawarkan pengedalian stereng lebih natural.
  • Penggunaan platform baharu menampakkan WRX lebih lebar tetapi dipasang lampu depan LED jenis tirus dan skup atas hud.
  • Fender depan diperbuat daripada aluminium, menjimatkan berat 2.3kg. Subaru mendakwa hasil trim termasuk arca roda, panel sil dan tray bawah enjin direka dengan tekstur untuk mengurangkan kadar rintangan angin.
  • WRX cuma hadir dengan spoiler rendah sebagai ciri standard. Lampu belakang pula direka untuk ‘menggambarkan aliran magma gunung berapi’. Ada yang akan berpendapat ia mirip lampu belakang Honda Civic.

BACA >>> Honda Civic Sedan (2022) Debut di Amerika dengan Enjin 1.5L Turbo, 2.0L NA
BACA >>> Perodua Bezza Dulu vs Sekarang (2016-2020), Apa yang Berubah?

  • Ruang kabin memaparkan skrin sesentuh 11.6 inci Starlink pada bahagian tengah dalam kedudukan menegak seperti model Outback dan Ascent.
  • Butang kawalan jenis fizikal dikekalkan, seperti pada butang volum audio dan penyaman udara.
  • Bentuk roda stereng adalah rata pada bahagian bawah dan kereta itu didatangkan dengan pedal aluminium. Rim digunakan ialah 18 inci.

BACA >>> Atuk Pandu Subaru Impreza WRX Laju Sangat, Kena Gantung Lesen, Denda RM5.4k!
BACA >>> Subaru Levorg (2021) Jepun Ada Beg Udara Eksternal Untuk Keselamatan Pejalan Kaki
BACA >>> Subaru WRX dan WRX STI Akan Datang Guna Trenkuasa Hibrid?

SUMBER: Carscoops

Related

185
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: Pacuan Semua Roda Simetri Subaru, Roda4, Subaru Amerika Syarikat, Subaru WRX 2022, Subaru WRX GT

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my