• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / RRJ Bersungguh Mahu Beli PLUS, Tawar RM3.5b dan Diskaun Tol Hingga 40 Peratus!

RRJ Bersungguh Mahu Beli PLUS, Tawar RM3.5b dan Diskaun Tol Hingga 40 Peratus!

October 7, 2019 By Azhan O Leave a Comment

528
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


LAGI berita mengenai lebuh raya bertol di Malaysia. Firma milik rakyat Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, RRJ Capital Ltd (RRJ) semalam menaikkan tawaran harga untuk mengambil alih PLUS Malaysia Berhad (PLUS) daripada RM3 bilion kepada RM3.5 bilion (tambahan RM500 juta).

Sebelum ini Khazanah Nasional Bhd menegaskan tidak berminat mahu menjual PLUS, yang menjadi sebahagian aset syarikat pelaburan itu, kepada mana-mana pihak.

Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) RRJ Capital, Richard Ong (gambar atas), berkata, jika diterima, Kerajaan tidak perlu membayar PLUS sebanyak RM2 bilion hingga 2023.

Beliau berkata, RRJ bercadang membentuk usahasama (JV) secara sama rata (50:50) melibatkan firma pelaburan itu dengan dana persaraan nasional seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Tabung Haji, Permodalan Nasional Bhd (PNB) atau Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP).

BACA >>> Tun M Beri Sebab Kenapa Tol Tak Boleh Dihapuskan

Ini membolehkan Kerajaan mengekalkan kepentingannya, dan Bumiputera dalam PLUS sebanyak 50 peratus.

APAKAH SISTEM TOL YANG MAHU DILAKSANAKAN RRJ CAPITAL?

rrj-capital-logo
plus-logo

Sekiranya mengambil alih PLUS, RRJ merancang melaksanakan sistem caj tol baharu berdasarkan harga kereta seperti berikut:

  • Pemandu B40 - Diskaun 40 peratus
  • Kereta Bawah RM50,000 - Diskaun 30 peratus
  • Kereta RM50,001 - RM100,000 - Diskaun 20 peratus
  • Kereta RM100,001 - RM150,000 - Diskaun 10 peratus
  • Kereta Lebih 150,000 - Kadar tol kekal

RRJ turut bercadang mengenakan kadar tol baharu untuk kereta mewah. Menurut Ong lagi, pengurangan tol yang diberikan kepada pemandu B40 melibatkan nilai lebih RM1 bilion setahun.

Sebagai contoh, jika pengguna itu memandu kereta Proton (2015) berharga RM40,000, dia layak untuk diskaun 30 peratus. Ini bermakna jika harga tol RM43.30 untuk Jalan Duta-Juru, dia cuma perlu bayar RM30.31 sahaja.

Menurut Ong dipetik Berita Harian, harga kereta baharu akan dijadikan penanda aras untuk menentukan kelayakan pengurangan kadar tol pengguna lebuh raya milik PLUS.

BACA >>> PLUS Bakal Perkenal Kapsul Tidur di R&R, Tahun Depan

MAHU PERKENAL TEKNOLOGI TOL MODEN

ezpass-3
ezpass-2
ezpass-1

RRJ juga bercadang membawa masuk teknologi moden dan terkini, seperti:

  • Caj tol guna bacaan pada nombor pendaftaran kereta, kereta tidak perlu berhenti - kurangkan kesesakan
  • Laluan ekspres khas untuk kereta dengan tiga dan empat penumpang pada waktu puncak - galakkan orang ramai berkongsi kereta
  • Lampu LED berasaskan solar
  • Tiada pondok tol, dan tiada palang
  • Naik taraf bahu jalan
  • Sistem E-ZPass

Rizal berkata, tiada pembuangan atau pemberhentian pekerja akan berlaku, sebaliknya RRJ akan mengekalkan perkhidmatan kakitangan PLUS sedia ada.

BACA >>> Menteri: Tiada Lagi Lorong Smart Tag di Lebuh Raya Dua Tahun Lagi

SIAPA RRJ CAPITAL?

RRJ ditubuhkan pada Mac 2011 dengan memiliki aset di bawah pengurusan (AUM) hampir AS$11 bilion (RM46.04 bilion) dan menumpukan pelaburan ekuiti swasta di China dan Asia Tenggara. Sebanyak 80 peratus pelabur firma itu adalah dana pencen dari Amerika Syarikat (AS), Eropah, Kanada dan Asia Barat.

Pada akhir bulan lalu, RRJ dilaporkan mengemukakan tawaran pembelian PLUS sebanyak tunai RM3 bilion dan pengurangan tol sebanyak 20 peratus.


KOMEN KAMI

Memang menarik cadangan RRJ. Lagi-lagi selepas kita baca segala cadangan dan visi yang mahu dilakukan syarikat pelabur multinasional itu untuk mentranformasikan sistem lebuh raya PLUS.

Cuma apa yang merisaukan orang ramai, PLUS berada di bawah Khazanah Nasional yang mana keuntungan diraih syarikat pengendali lebuh raya terbesar Malaysia itu akan disalurkan kepada aset penting negara melibatkan dana awam.

Busuk-busuk pun status Khazanah Nasional itu adalah sebagai entiti Kerajaan dan ini memberikan keyakinan kepada orang awam mengenai kepentingan mereka. Sebaliknya, jika Khazanah Nasional betul-betul melepaskan  pegangan mereka ke atas PLUS, adakah sebarang jaminan bahawa eksploitasi dan manipulasi tidak akan berlaku?

BACA >>> #SembangDeras: Rasionalkah Cadangan Tol Fleksi dengan Caj Kesesakan Waktu Puncak?

Adakah tanpa syarikat luar, PLUS tidak mampu melakukan apa yang ditawarkan RRJ? Atau memang PLUS tidak cukup dana untuk melakukan transformasi kerana tidak boleh menaikkan harga tol?

SUMBER: BHarian

Related

528
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, E-ZPass, EZPASS, PLUS Malaysia Berhad, Richard Ong, Rizal Ishak, RRJ Capital, RRJ Capital Ltd

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
  • SYM ADXTG400 2025 Lancar di Malaysia, Harga RM29.8k!
    SYM ADXTG400 2025 Lancar di Malaysia, Harga RM29.8k!

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev