LAGI berita mengenai lebuh raya bertol di Malaysia. Firma milik rakyat Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong, RRJ Capital Ltd (RRJ) semalam menaikkan tawaran harga untuk mengambil alih PLUS Malaysia Berhad (PLUS) daripada RM3 bilion kepada RM3.5 bilion (tambahan RM500 juta).
Sebelum ini Khazanah Nasional Bhd menegaskan tidak berminat mahu menjual PLUS, yang menjadi sebahagian aset syarikat pelaburan itu, kepada mana-mana pihak.
Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) RRJ Capital, Richard Ong (gambar atas), berkata, jika diterima, Kerajaan tidak perlu membayar PLUS sebanyak RM2 bilion hingga 2023.
Beliau berkata, RRJ bercadang membentuk usahasama (JV) secara sama rata (50:50) melibatkan firma pelaburan itu dengan dana persaraan nasional seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Tabung Haji, Permodalan Nasional Bhd (PNB) atau Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP).
BACA >>> Tun M Beri Sebab Kenapa Tol Tak Boleh Dihapuskan
Ini membolehkan Kerajaan mengekalkan kepentingannya, dan Bumiputera dalam PLUS sebanyak 50 peratus.
APAKAH SISTEM TOL YANG MAHU DILAKSANAKAN RRJ CAPITAL?
Sekiranya mengambil alih PLUS, RRJ merancang melaksanakan sistem caj tol baharu berdasarkan harga kereta seperti berikut:
- Pemandu B40 - Diskaun 40 peratus
- Kereta Bawah RM50,000 - Diskaun 30 peratus
- Kereta RM50,001 - RM100,000 - Diskaun 20 peratus
- Kereta RM100,001 - RM150,000 - Diskaun 10 peratus
- Kereta Lebih 150,000 - Kadar tol kekal
RRJ turut bercadang mengenakan kadar tol baharu untuk kereta mewah. Menurut Ong lagi, pengurangan tol yang diberikan kepada pemandu B40 melibatkan nilai lebih RM1 bilion setahun.
Sebagai contoh, jika pengguna itu memandu kereta Proton (2015) berharga RM40,000, dia layak untuk diskaun 30 peratus. Ini bermakna jika harga tol RM43.30 untuk Jalan Duta-Juru, dia cuma perlu bayar RM30.31 sahaja.
Menurut Ong dipetik Berita Harian, harga kereta baharu akan dijadikan penanda aras untuk menentukan kelayakan pengurangan kadar tol pengguna lebuh raya milik PLUS.
BACA >>> PLUS Bakal Perkenal Kapsul Tidur di R&R, Tahun Depan
MAHU PERKENAL TEKNOLOGI TOL MODEN
RRJ juga bercadang membawa masuk teknologi moden dan terkini, seperti:
- Caj tol guna bacaan pada nombor pendaftaran kereta, kereta tidak perlu berhenti - kurangkan kesesakan
- Laluan ekspres khas untuk kereta dengan tiga dan empat penumpang pada waktu puncak - galakkan orang ramai berkongsi kereta
- Lampu LED berasaskan solar
- Tiada pondok tol, dan tiada palang
- Naik taraf bahu jalan
- Sistem E-ZPass
Rizal berkata, tiada pembuangan atau pemberhentian pekerja akan berlaku, sebaliknya RRJ akan mengekalkan perkhidmatan kakitangan PLUS sedia ada.
BACA >>> Menteri: Tiada Lagi Lorong Smart Tag di Lebuh Raya Dua Tahun Lagi
SIAPA RRJ CAPITAL?
RRJ ditubuhkan pada Mac 2011 dengan memiliki aset di bawah pengurusan (AUM) hampir AS$11 bilion (RM46.04 bilion) dan menumpukan pelaburan ekuiti swasta di China dan Asia Tenggara. Sebanyak 80 peratus pelabur firma itu adalah dana pencen dari Amerika Syarikat (AS), Eropah, Kanada dan Asia Barat.
Pada akhir bulan lalu, RRJ dilaporkan mengemukakan tawaran pembelian PLUS sebanyak tunai RM3 bilion dan pengurangan tol sebanyak 20 peratus.
KOMEN KAMI
Memang menarik cadangan RRJ. Lagi-lagi selepas kita baca segala cadangan dan visi yang mahu dilakukan syarikat pelabur multinasional itu untuk mentranformasikan sistem lebuh raya PLUS.
Cuma apa yang merisaukan orang ramai, PLUS berada di bawah Khazanah Nasional yang mana keuntungan diraih syarikat pengendali lebuh raya terbesar Malaysia itu akan disalurkan kepada aset penting negara melibatkan dana awam.
Busuk-busuk pun status Khazanah Nasional itu adalah sebagai entiti Kerajaan dan ini memberikan keyakinan kepada orang awam mengenai kepentingan mereka. Sebaliknya, jika Khazanah Nasional betul-betul melepaskan pegangan mereka ke atas PLUS, adakah sebarang jaminan bahawa eksploitasi dan manipulasi tidak akan berlaku?
BACA >>> #SembangDeras: Rasionalkah Cadangan Tol Fleksi dengan Caj Kesesakan Waktu Puncak?
Adakah tanpa syarikat luar, PLUS tidak mampu melakukan apa yang ditawarkan RRJ? Atau memang PLUS tidak cukup dana untuk melakukan transformasi kerana tidak boleh menaikkan harga tol?
SUMBER: BHarian
Leave a Reply