TIDAK seperti pengeluar automobil dari Asia, misalnya Jepun yang lebih lurus dan berterus terang dalam merekabentuk logo jenama masing-masing, sebaliknya logo pengeluar dari Eropah lebih sofistikated. Ini mungkin disebabkan sejarah industri automotif itu sendiri yang bermula di rantau tersebut.
Jika sebelum ini kami berkongsi tentang maksud di sebalik logo Alfa Romeo, Chevrolet dan Audi, kali ini kami bawakan pula artikel mengenai rahsia dan sejarah logo Škoda, yakni pengeluar automobil dari Republik Czech. Sebagai makluman, Škoda kini sudah menjadi sebahagian daripada anak syarikat di bawah Volkswagen (VW), tetapi itu langsung tidak menyebabkan penduduk negara Eropah Tengah itu mengamuk tidak tentu hala.
BACA >>> #RetroAuto: Asal-Usul Logo Chevrolet, Benarkah Simbol Salib?
ŠKODA - ANTARA PENGELUAR TERTUA DUNIA
Sejarah Škoda cukup lama, bermula pada 1895, iaitu sejak 122 tahun lalu sebagai syarikat pembuat basikal, Laurin & Klement (L&K) yang diasaskan dua beradik, Václav Laurin dan Václav Klement. Kereta pertama dihasilkan syarikat mereka adalah pada 1905, dan dua dekad kemudian selepas berakhir era perang, syarikat kecil itu dibeli Škoda Works yang ketika itu ialah antara konglomerat industri terbesar di Eropah.
Hari ini, logo Škoda muncul dalam pelbagai jenis produk, termasuk tram dan lokomotif, serta kereta yang menggunakan teknologi VW. Malah, Škoda turut menghasilkan perkakasan loji janakuasa nuklear di Hungary. Paling penting, anak panah bersayap pada logo Škoda juga digunakan pada pelbagai varian kereta, antaranya wagon Octavia vRS berkuasa 242hp, yang dikatakan jauh lebih mantap daripada Golf GTI.
BACA >>> #TahukahAnda: Rahsia Ular Telan Manusia dalam Logo Alfa Romeo dan Kaitan Perang Salib
KAUM ASLI AMERIKA JADI INSPIRASI 'WINGED ARROW'
Logo Škoda diilhamkan daripada mohor (seal) atau pingat kaum asli Amerika, dan rekabentuk berupa anak panah bersayap atau Winged Arrow itu tercipta seawal 1926 (rujuk gambar atas), kira-kira setahun selepas L&K bergabung menjadi Škoda.
Škoda ketika itu turut menggunakan satu lagi logo, berupa plat kalungan emas yang didalamnya bertulis Škoda. Bagaimanapun, logo tersebut cuma bertahan hingga 1933, sebaliknya logo panah bersayap biru (warna asal) digunakan secara meluas sehingga ke hari ini.
Pada 1999, logo Škoda ditukar warna kepada hijau, dan imej bulatan sekeliling panah bersayap mula mengalami evolusi menjadi lebih kemas serta terus diperkemaskan lagi pada 2011 supaya tampak lebih moden, segar dan berkilauan. Sesetengah model kereta menggunakan logo dengan kombinasi warna logo hitam dan perak (krom) untuk tampil lebih elegan dan mewah.
BACA >>> #RetroAuto: Apakah Maksud di Sebalik Simbol Empat Gelang Logo Audi?
Leave a Reply