PRESIDEN dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO Harley-Davidson, Matthew Levatich melepaskan jawatan dalam syarikat selepas mencurahkan khidmat sejak 26 tahun lalu.
Lembaga Pengarah Harley-Davidson kemudian memilih Jochen Zeitz (foto bawah) yang juga salah seorang ahli lembaga, sebagai pemangku Presiden dan CEO pengeluar motosikal heavyweight terbesar dunia itu. Zeitz juga ialah mantan CEO Puma.
Portal USAToday melaporkan Levatich meninggalkan syarikat berpangkalan di Milwaukee itu susulan penyusutan saham sebanyak 46 peratus, terendah sepanjang beliau menjadi CEO.
Jualan Harley-Davidson di Amerika Syarikat (AS) tahun lalu juga paling rendah dalam tempoh 16 tahun. Malah, saham syarikat merudum daripada AS$67.53 (RM280) pada 28 Februari 2019 kepada AS$38.15 (RM160) pada 28 Februari 2020, susut 42 peratus!
BACA >>> 'Baby Harley' Dijangka Lancar Jun Ini di China
APA DILAKUKAN LEVATICH?
Levatich menjadi Presiden dan CEO pada Mei 2015 dan sebelum itu, beliau ialah Presiden dan Ketua Pegawai Operasi (COO) selama enam tahun di Harley-Davidson.
Sepanjang 26 tahun, beliau memegang banyak jawatan penting dalam syarikat dan bertanggungjawab meningkatkan jualan di AS dan Eropah, termasuk menjadi pengurus besar divisyen alat ganti dan aksesori, serta unit operasi kustom.
“Saya amat bertuah kerana menghabiskan banyak tahun di syarikat yang dihormati seperti Harley-Davidson,” katanya dalam satu kenyataan di laman web Harley-Davidson.
BACA >>> Harley-Davidson Fat Boy 30th Anniversary - Model Edisi Khas Tribut untuk Pereka
Ketika menjadi CEO juga, Harley-Davidson menjadi pengeluar motosikal utama yang cuba menghasilkan dan menjual motosikal elektrik, dipanggil LiveWire. Ia sebahagian kempen 'More Roads To Harley-Davidson' diperkenalkan Levatich. Bagaimanapun, harga motosikal AS$29,799 (RM125,330) dikatakan agak mahal.
Penganalisis menyuarakan kebimbangan dengan kejatuhan jualan di AS. Harley-Davidson dan beberapa pengeluar motosikal lain dilaporkan terperangkap dalam demografik pembeli, iaitu orang muda tidak gemarkan jentera cruiser dan touring, sebaliknya ramai pelanggan lama yang sudah berusia sudah tidak menunggang.
Jenama motosikal legenda AS itu sebenarnya bergelut merebut pasaran pelanggan dan penyusutan jualan dikatakan berpunca harga yang agak mahal. Penganalisis juga berpendapat kebangkitan semula jenama Indian di bawah syarikat Polaris pada 2013 turut memberikan saingan terhadap Harley-Davidson. Keadaan bertambah sengit dengan kemunculan jenama lain seperti Triumph (Britain) dan Ducati (Itali).
BACA >>> Harley-Davidson Dedah Butiran Lengkap Model Elektrik, LiveWire
SUMBER: USAToday | Forbes | Harley-Davidson
Leave a Reply