NISSAN Juke ialah crossover dalam rekabentuk unik dan tidak hairan kenapa model itu mudah mendapat perhatian. Juke generasi pertama dikeluarkan pada 2010, manakala generasi kedua menyusul pada 2019.
Juke generasi kedua kekal dalam rekabentuk unik dan menariknya, Nissan turut menawarkan satu lagi crossover kompak, iaitu Kicks. Kenapa perlu dua?
BACA >>> Nissan Juke (2020) Serba Baharu yang Tampil Lebih Moden dan Seksi
Ini perkara biasa bagi sesebuah pengeluar yang beroperasi di peringkat global. Kicks ditonjolkan menerusi trenkuasa e-Power dengan enjin pembakaran dalaman (ICE) berfungsi sebagai generator bagi membekalkan kuasa kepada motor elektrik. Walaupun canggih dan ada tarikan tersendiri, tetapi Juke tidak dibekalkan dengan trenkuasa tersebut.
Apa rancangan Nissan? Tidak lama lagi Juke pasaran Eropah juga akan mempunyai trenkuasa mesra alam, tetapi bukan e-Power. Maknanya, Nissan bakal melengkapi Juke dengan trenkuasa hibrid yang bakal menggunakan kepakaran rakan pakatan, iaitu Renault.
BACA >>> 11 Fakta Pantas: Nissan Kicks e-POWER Lancar di Thailand, Harga Mula RM120k
BACA >>> Nissan Kicks (2021) Masuk AS dengan Enjin NA, Bukan e-Power Seperti Thai, Indonesia
Berikut perincian Juke Hybrid pasaran Eropah:
- Dijana enjin hibrid 1.6L berkuasa 94hp dan tork 148Nm yang dibangunkan khas Nissan.
- Motor elektrik utama juga daripada Nissan, berkuasa 36kW (49hp) dan tork 205Nm.
- Renault pula membekalkan generator voltan tinggi 15kW, inverter dan bateri penyejukan cecair 1.2kWh, termasuk transmisi.
- Dengan nadi hibrid, kuasa meningkat 25 peratus, manakala penggunaan bahan api dijimatkan hingga 40 peratus untuk pemanduan bandar dan 20 peratus untuk kombinasi pemanduan (tertakluk penilaian akhir).
- Transmisi geseran rendah dibangunkan Renault menggunakan klac jenis 'dog' berbanding gegelang segerak (synchroniser rings) untuk menukar empat gear ICE dan dua gear EV.
- Kereta dihidupkan menggunakan tenaga elektrik 100 peratus.
- Dua motor EV beroperasi bersama bagi menggerakkan gear secara bersepadu untuk pemanduan lancar.
- Transmisi dikawal algoritma canggih bagi menguruskan poin tukaran, menjanasemu bateri dan mod hibrid mengikut pecutan dan keperluan kuasa tanpa input pemandu.
- Trenkuasa ditetapkan supaya lebih cenderung kepada mod EV.
- Dalam ujian, pasukan jurutera Nissan berjaya memandu dalam kawasan bandar hingga 80 peratus menggunakan mod EV.
- Selain dihidupkan dalam mod elektrik, Juke Hybrid boleh dipandu hingga 55kmj dalam mod EV.
- Mod EV boleh dimanfaatkan dalam jarak pemanduan dekat seperti ke sekolah, kedai dan dalam kesesakan jalan raya.
- Mempunyai tiga mod pandu: Eco, Normal dan Sport.
- Juga mempunyai fungsi e-Pedal seperti Nissan LEAF.
- Rekabentuk tidak banyak berbeza berbanding Juke biasa dengan perubahan pada gril depan, bampar, spoiler belakang dan menggunakan penutup gril (grill shutter).
- Gandar belakang mempunyai penutup bagi melancarkan pergerakan angin.
- Rim aloi 17 inci baharu dan rim 19 inci diambil daripada Nissan Ariya.
- Kluster instrumen memaparkan maklumat sistem elektrik.
- Ruang but 354 liter, berkurangan 68 liter berbanding Juke petrol berikutan tambahan pek bateri.
- Bagi mendapatkan lebih ruang, kerusi kini boleh dibaringkan untuk mendapatkan kapasiti 1,237 liter.
- Ruang lega lutut kekal pada 553mm.
Berdasarkan maklumat di atas, jelas trenkuasa Juke Hybrid lebih canggih dan moden, serta bukan sekadar memasang mana-mana sistem hibrid pada enjin pembakaran dalaman sedia ada. Menariknya ia dikacukkan dengan komponen daripada Renault!
BACA >>> Pakatan Renault-Nissan-Mitsubishi Setuju Bangunkan EV dengan Identiti Berbeza
BACA >>> Nissan Serena XV Aero (2022) yang Lebih Aerodinamik Lancar di Jepun, Harga Mula RM107k
Leave a Reply