
BIASANYA apabila sesebuah pengeluar kenderaan mengalami masalah, pelbagai program dan peruntukan yang bukan teras perniagaan akan dipotong, direhatkan atau ditutup.
Sebagai contoh, penglibatan dalam sukan permotoran namun sebaliknya yang dirancang oleh Nissan untuk NISMO.
Nissan Motor Co., Ltd. dan Nissan Motorsports & Customization Co., Ltd. (NMC) baru-baru ini mengumumkan inisiatif strategik baharu bagi mengukuhkan jenama Nissan.

Inisiatif ini merangkumi aktiviti sukan permotoran yang dipertingkat dan perluasan barisan kenderaan NISMO.
NMC sebenarnya entiti baharu yang ditubuhkan pada tahun 2022, hasil daripada penyatuan aktiviti sukan permotoran Nissan (sejak 1936), jenama NISMO (1984) dan AUTECH JAPAN (1986).
Falsafah Nissan ialah menggunakan sukan permotoran sebagai platform untuk membangunkan sumber manusia, teknologi dan kereta.

Inisiatif baharu NISMO ini adalah sebahagian daripada strategi Re:Nissan, di mana model yang mengujakan (heartbeat models) dilihat penting untuk mendefinisikan DNA jenama Nissan.
Satu lagi yang menarik, di sebalik cabaran perniagaan yang melanda, Nissan masih cekal di dalam Formula E meskipun penawaran kenderaan elektrik (EV) tidak sehebat pengeluar dari China.
Prestasi Melalui Sukan Permotoran
Nissan memanfaatkan teknologi yang dibina di litar perlumbaan, berpegang kepada prinsip Dari Litar ke Jalan, Dari Jalan ke Litar (Road to track, track to road).
- Penyertaan: Nissan akan meneruskan cabaran dalam siri peringkat tinggi seperti Super GT dan Formula E, siri seperti Super Taikyu dan turut merancang untuk berkembang ke perlumbaan baharu.
- Pembangunan Teknologi: Bermula dari tahun fiskal 2026, Nissan akan memperkenalkan kenderaan prototaip perlumbaan untuk mempercepatkan kemajuan dalam pembangunan perkakasan dan perisian, bagi tujuan perlumbaan dan perluasan barisan kenderaan.
Pengembangan Barisan Kenderaan NISMO

Nissan menyasarkan untuk menggandakan barisan model NISMO dan meningkatkan jualan secara global.
Rancangan Utama:
- Sasaran Model: Meningkatkan bilangan model yang ditawarkan secara global daripada lima kepada sepuluh model.
- Sasaran Jualan: Meningkatkan jumlah penghantaran tahunan daripada kira-kira 100,000 unit kepada 150,000 unit menjelang 2028.
- Pasaran Global: Peratusan jualan luar negara disasarkan meningkat daripada 40% kepada 60% menjelang 2028.
- Perluasan: Nissan merancang untuk meluaskan ketersediaan pasaran bagi model NISMO dan akan mempertimbangkan kerjasama dengan rakan kongsi luaran untuk mengembangkan perniagaan.
Program Warisan dan Baik Pulih

NMC akan memperluaskan perniagaan baik pulih (restoration), restomod dan jualan alat ganti, mengambil kira pasaran baik pulih automotif global yang dijangka berkembang melepasi 1.2 trilion yen (RM31.6b) menjelang 2032.
Tumpuan awal akan diberikan kepada pengembangan perkhidmatan model ikonik Skyline GT-R R32, R33 dan R34, diikuti lebih banyak model.
Gambar: Nissan








Leave a Reply