MERCEDES-AMG GLS 63 adalah antara siri kenderaan utiliti sukan (SUV) Mercedes-Benz GLS yang dinaik taraf selepas dilancarkan Oktober 2019.
Berbeza varian GLS lain, Mercedes-AMG GLS 63 tampil dengan gril vertikal Panamericana, dan bampar lebih agresif, manakala logo bintang Mercedes ditukar kepada logo AMG, sama seperti model prestasi lain.
Ada beberapa pilihan rim untuk pelanggan, sama ada kekal dengan rim aloi standard 21 inci, atau pesan rim 22 inci dan 23 inci jenis tempa (forged).
Menambah gaya, nyalaan AMG dengan pemancar logo baharu akan terpampang atas permukaan jalan apabila pintu depan dibuka. Bahagian belakang pula lebih ringkas dengan corak suluhan lampu ditukar kepada tiga unit blok berbanding lingkaran sebelum ini.
Pelanggan diberikan dua pilihan warna baharu, Manufaktur Alpine Grey (bukan metalik) dan Sodalite Blue Metallic.
Bahagian dalaman, kerusi AMG dan kluster instrumen dibalut kulit nappa Ekslusif, manakala kabin menampilkan skema warna baharu, Bahia Brown dan hitam, atau Macchiato Beige dan hitam.
Untuk aksen, pelanggan ditawarkan Glossy Brown Lime Wood atau Manufaktur Glossy Black Piano Lacquer. Sama seperti model baharu lain, model ini turut dilengkapi unit infotainmen MBUX terbaru dengan skrin khas AMG.
Mercedes turut menambah ciri standard seperti stereng AMG baharu, bumbung suria panoramik jenis gelangsar, kerusi depan dengan fungsi pemanas dan penyejuk, dan pemegang cawan kawalan suhu.
Kenderaan utiliti sukan (SUV) ini turut dilengkapi Bantuan Lampu Suluh Tinggi Adaptif (AHB), Integrasi Telefon Pintar, sistem audio Burmester, Parking Pilot 360º, pakej Memory, pakej Keyless-G0 dan Bantuan Dalaman MBUX.
Selain ciri standard, pelanggan ditawarkan pilihan MBUX Augmented Reality, lampu depan Multibeam LED dan pakej AMG Driver untuk pemanduan lebih prestasi.
Senarai diteruskan dengan pakej Air Balance, kerusi depan pelbagai kontur, paparan dongak (HUD), stereng dengan ciri pemanas dan kemasan ala gentian karbon.
Mercedes-AMG GLS 63 ialah varian GLS paling berkuasa dengan enjin AMG 4.0L V8 Biturbo berkuasa 612hp @ 5,750-6,500 rpm dan tork 850Nm @ 2,500-4,500 rpm.
Enjin dipadankan sistem hibrid ringan (MHEV) 48V dan alternator penghidup bersepadu (ISG) dengan fungsi Boost untuk kuasa tambahan 16kW (22hp) dan tork 250Nm. Pecutan dari 0-100kmj hanya memerlukan 4.2 saat, manakala kelajuan maksimum mencecah 280kmj.
Enjin SUV ini juga dilengkapi teknologi nyah aktif silinder bagi mengurangkan penggunaan petrol dan kuasa enjin dihantar kepada transmisi AMG Speedshift TCT 9G dan pacuan semua roda (AWD) AMG Performance 4MATIC+.
Tugas pemanduan dan pengendalian mantap diserahkan kepada suspensi AMG Ride Control+ dengan damper boleh laras adaptif. Sistem penstabil oleng dan suspensi udara dikemas kini perisian dan diberikan tetapan baharu.
BACA >>>Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2.0L Hybrid (2023), Enjin 4-Silinder Terkuat Dunia!
BACA >>> Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (1955) Ini Dijual RM630j!
Leave a Reply