KAWASAKI melancarkan Ninja 1000SX (2020) dengan memperkenalkan banyak tambahan ciri baharu pada model sport tourer tersebut berbanding model generasi terdahulu.
Malah tahun ini juga, Kawasaki secara rasmi menjenamakan Z1000SX sebagai Ninja 1000SX yang kini didatangkan dengan sistem lampu utama LED.
BACA >>> Kawasaki Ninja 1000SX (2020) Lancar Sabtu Ini di Jepun
Ninja 1000SX menawarkan tiga tetapan mod tunggangan: Sport, Road dan Rain. Secara amnya, pilihan mod Sport dan Road membolehkan penunggang merasai kuasa enjin sebenar tetapi respons terotel Road tidak sepantas Sport.
Kadar sensitiviti sistem kawalan traksi berada pada tahap paling rendah dalam mod Sport. Jika menukar kepada mod Rain, kuasa enjin akan dihadkan dengan peningkatan tahap sensitiviti kawalan traksi dan tindak balas terotel lebih lembut. Ada empat tahap pilihan kawalan traksi model ini: 1, 2, 3 atau dimatikan, dan pilihan kuasa enjin maksimum atau rendah.
Bagi menambah baik pengalaman tunggangan, Ninja 1000SX (2020) kini dilengkapi sensor unit pengurusan pintar (IMU) Bosch dan terotel badan elektronik Ride-by-Wire.
Kedua-dua teknologi itu akan memastikan enjin menyalurkan kuasa bersesuaian mengikut nisbah paling tepat dan membolehkan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) beroperasi ketika membelok pada halaju tinggi.
Sepadan teknologi terotel elektronik, injap enjin turut dikawal secara elektronik bagi memastikan ketepatan aliran udara ke dalam kebuk pembakaran dan memaksimumkan campuran bahan api dengan lebih optimum.
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapa Ciri ABS Penting untuk Motosikal?
Lihat gambar atas, Ninja 1000SX (2020) menggunakan struktur penyedut terotel (throttle suction) Keihin, berbeza berbanding model terdahulu. Dua penyedut tengah lebih panjang 45mm daripada dua penyedut lain. Konfigurasi manifold ekzos ialah 4-2-1 yang berfungsi mengurangkan emisi dan pada masa sama mengekalkan tork 112 Nm @ 7,800rpm serta mengurangkan berat hingga 2kg.
Sport tourer ini juga dilengkapkan tuil gear Quickshifter KQS dan sistem klac boleh laras. Apabila rev enjin lebih 2,500rpm, penunggang tidak perlu menarik tuil klac untuk menukar gear. Jarak antara tuil klac dan bar hendal juga boleh dilaraskan.
Rim 17 inci dibalut tayar Bridgestone Battlax Hypersport S22 yang sesuai untuk tunggangan jauh. Saiz tayar depan 120/70, manakala tayar belakang 190/50. Fork depan menggunakan jenama Showa 41mm, dan suspensi belakang pula disokong unit monoshock dan swingarm. Kedua-dua sistem suspensi boleh dilaraskan mengikut keselesaan penunggang.
Tambahan lain Ninja 1000SX (2020) ialah ciri kawalan jelajah, damper peg kaki, visor angin boleh laras 4-tahap (manual), ventilator ekzos dan cermin sisi baharu lebih besar.
Panel meter jenis TFT 4.3 inci yang siap dilengkapkan aplikasi Rideology Kawasaki dan boleh disambung kepada telefon pintar. Semua data dan maklumat tunggangan boleh disemak dan disimpan menerusi telefon pemilik. Latar meter boleh diubah sama ada putih atau hitam.
Kawasaki juga menyediakan beberapa opsyen aksesori tambahan untuk model ini seperti visor angin lebih besar, palam pengecas USB, kotak barang dan beberapa item lain. Cuma ada satu pilihan warna ditawarkan, Metallic Graphite Gray dan Metallic Diablo Black.
Harga jualan bermula serendah AS$12,400 (RM53,440), tidak termasuk kos penghantaran AS$410 (RM1,770).
BACA >>> Dokumen Kawasaki Ninja 1000 (2020) Didedahkan, Patuh Euro 5 yang Lebih Mesra Alam
GALERI
SUMBER: Zing.news
zaedalias says
Good evening
Any idea when is the 1000sx launching in Malaysia?