• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Inilah Volkswagen Polo (2018) Paling Besar, Tampilkan Teknologi Termaju dan Jimat Minyak

Inilah Volkswagen Polo (2018) Paling Besar, Tampilkan Teknologi Termaju dan Jimat Minyak

June 16, 2017 By Azhan O 2 Comments

618
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


FOTO rasmi dan spesifikasi asas Volkswagen (VW) Polo generasi ke-6 didedahkan sebentar tadi! Tetapi anda mungkin perlu menatap gambar di bawah ini berulang kali untuk memastikan model berkenaan benar-benar baharu kerana kelihatan agak mirip  dengan versi terdahulu.

Pendedahan rasmi baru diumumkan malam tadi (pagi di Jerman) di Berlin, manakala debut awam bersedia dilancarkan pada Pameran Motor Antarabangsa Frankfurt (FIMS) September ini.

Mungkin ada yang masih ingat prototaip Polo (2018) yang dirakamkan tanpa sebarang penyamaran di Afrika Selatan pada bulan lalu, dan ada pembaca mempersoalkan sama ada model tersebut serba baharu atau sekadar facelift mengikut rantau tertentu. Foto-foto di bawah ini akan menceritakan segalanya.

BACA >>> Bocor, Foto Volkswagen Polo (2018) Tanpa Samaran! Bakal Tampil Rekabentuk 'Boxy'

LEBIH LUAS, TEKNOLOGI TERKINI DAN JIMAT

2018-Volkswagen-Polo-11
2018-Volkswagen-Polo-10
2018-Volkswagen-Polo-7

Ya, memang sukar mahu mengecam pembaharuan drastik pada Polo generasi ke-6 kali ini, tetapi jika mengambil kira saudara-saudara lain seperti Audi dan Porsche, VW juga mengikut jejak sama. Segala pembaharuan digayakan semula secara lembut dengan ditambah beberapa perincian baharu yang diilhamkan daripada model Golf seperti penampilan lampu utama lebih dinamik dan tipis, dan lampu belakang tiga dimensi (3D).

Menerusi gambar di bawah, kita dapat lihat model sporty untuk versi R Line dan versi prestasi, GTI. Perbezaan ketara kedua-dua model dapat dilihat pada penampilan bampar dengan kemasan hitam berkilat, termasuk bumbung (hitam untuk R Line), tayar lebar, bibir bampar, skirt dan spoiler hitam. GTI menampilkan tayar dan rim lebih lebar bersama paten gril sarang lebah (honeycomb) dan elemen merah di depan.

PLATFORM BAHARU, POLO PALING BESAR

2018-Volkswagen-Polo-46
2018-Volkswagen-Polo-47

Imej rekabentuk mungkin nampak serupa, tetapi tidak bagi dimensi model hatchback ini. VW memutuskan menggugurkan platform PQ25, sebaliknya menggunakan platform MQB Ao yang turut digunakan model subsidiari, Seat Ibiza. Polo (2018) kini muncul lebih besar dengan panjang badan 4,053mm bersama jarak roda yang dipanjangkan sebanyak 94mm, sekali gus memberikan ruang penumpang lebih luas. Kapasiti but pula menawarkan keluasan 351 liter, yakni 25 peratus lebih besar berbanding generasi lama.

VW turut menambah aneka Sistem Bantuan termaju, yang biasanya ada pada segmen lebih atas, sebagai ciri standard Polo (2018). Antaranya Bantuan Depan (Front Assist) menerusi Pembrekan Kecemasan Bandar (CEB) dan Pemantauan Pejalan Kaki, termasuk pengehad kelajuan dan Sistem Pemantauan Tekanan Tayar (TPMS).

Polo (2018) juga didatangkan dengan opsyen Kawalan Jelajah Aktif (ACC), di mana model DSG disertakan fungsi Henti-Gerak (Stop&Go), Pengesan Titik Buta (BSD) dengan Amaran Trafik Belakang (RTA) dan Bantuan Parkir.

DALAMAN SERBA BAHARU

2018-Volkswagen-Polo-50
2018-Volkswagen-Polo-49
2018-Volkswagen-Polo-49

Pembaharuan paling mengejutkan ialah ruang dalaman yang lebih segar dengan rekabentuk papan pemuka direka baharu sepenuhnya yang memaparkan paparan dan kawalan digital buat pemandu. Sebagai makluman, Polo (2018) ialah model pertama Volkswagen yang menampilkan Paparan Info Aktif (AID) generasi ke-2 dengan opsyen instrumen digital untuk maklumat ekstra, kejelasan grafik dan banyak struktur logikal. Sistem infotainment baharu turut diberikan dengan model permulaan akan siap dimuatkan paparan skrin 6.5 inci sebagai standard.

Akhir sekali, paling dinanti-nanti ialah barisan enjin. Polo (2018) akhirnya membariskan sembilan varian enjin, bermula 1.0L petrol dalam versi aspirasi natural (NA) dan pengecas turbo, bermula 64hp hingga 113hp. Enjin baharu 1.5L TSI juga ditawarkan yang menampilkan sistem nyahaktif silinder berkuasa 148hp., manakala Polo GTI dikuasakan enjin 2.0L pengecas turbo petrol berkuasa 197hp dengan pecutan 0-100kmj sepantas 6.7 saat.

Model diesel pula terdiri daripada dua varian enjin, 1.6L TDI berkuasa 79hp dan 94hp. Model dengan 92hp akan menyusul dengan opsyen transmisi DSG. Buat pertama kali juga Polo (2018) menampilkan enjin gas asli yang baru dibangunkan, 1.0 TGI berkuasa 89hp.

Ada lima tahap trim, iaitu Trendline, Comfortline dan Highline serta dua pendatang baharu Beats dan R-Line. Pelanggan boleh memilih 14 warna luaran, 12 rekabentuk rim (daripada 14 hingga 18-inci), 13 dekorasi papan pemuka dan 11 pembalut kerusi.

VW bakal melancarkan Polo (2018) di pasaran Eropah menjelang penghujung tahun ini pada harga menarik, di mana di negara kelahirannya, Jerman akan dijual bermula €12,795 (RM61,152) berserta ciri Bantuan Depan sebagai standard.

GALERI

2018-Volkswagen-Polo-1
2018-Volkswagen-Polo-2
2018-Volkswagen-Polo-3
2018-Volkswagen-Polo-4
2018-Volkswagen-Polo-5
2018-Volkswagen-Polo-6
2018-Volkswagen-Polo-7
2018-Volkswagen-Polo-8
2018-Volkswagen-Polo-9
2018-Volkswagen-Polo-10
2018-Volkswagen-Polo-11
2018-Volkswagen-Polo-12
2018-Volkswagen-Polo-13
2018-Volkswagen-Polo-14
2018-Volkswagen-Polo-14
2018-Volkswagen-Polo-15
2018-Volkswagen-Polo-16
2018-Volkswagen-Polo-17
2018-Volkswagen-Polo-18
2018-Volkswagen-Polo-19
2018-Volkswagen-Polo-20
2018-Volkswagen-Polo-21
2018-Volkswagen-Polo-22
2018-Volkswagen-Polo-23
2018-Volkswagen-Polo-24
2018-Volkswagen-Polo-25
2018-Volkswagen-Polo-26
2018-Volkswagen-Polo-27
2018-Volkswagen-Polo-28
2018-Volkswagen-Polo-29
2018-Volkswagen-Polo-30
2018-Volkswagen-Polo-31
2018-Volkswagen-Polo-32
2018-Volkswagen-Polo-33
2018-Volkswagen-Polo-34
2018-Volkswagen-Polo-35
2018-Volkswagen-Polo-36
2018-Volkswagen-Polo-37
2018-Volkswagen-Polo-38
2018-Volkswagen-Polo-39
2018-Volkswagen-Polo-40
2018-Volkswagen-Polo-41
2018-Volkswagen-Polo-42
2018-Volkswagen-Polo-43
2018-Volkswagen-Polo-44
2018-Volkswagen-Polo-45
2018-Volkswagen-Polo-46
2018-Volkswagen-Polo-47
2018-Volkswagen-Polo-48
2018-Volkswagen-Polo-49
2018-Volkswagen-Polo-49
2018-Volkswagen-Polo-50
2018-Volkswagen-Polo-51
2018-Volkswagen-Polo-52
2018-Volkswagen-Polo-53
2018-Volkswagen-Polo-54
2018-Volkswagen-Polo-55
2018-Volkswagen-Polo-56
2018-Volkswagen-Polo-57
2018-Volkswagen-Polo-58
2018-Volkswagen-Polo-59
2018-Volkswagen-Polo-60
2018-Volkswagen-Polo-61
2018-Volkswagen-Polo-62
2018-Volkswagen-Polo-63
2018-Volkswagen-Polo-64
2018-Volkswagen-Polo-65

SUMBER: Car Scoops

Related

618
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: foto Volkswagen Polo 2018, Roda4, Volkswagen, Volkswagen Polo (2018), Volkswagen Polo generasi ke-5, vw

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Perbandingan: Proton X50 2026 Varian Executive, Premium dan Flagship, Mana Paling Berbaloi?
    Perbandingan: Proton X50 2026 Varian Executive, Premium dan Flagship, Mana Paling Berbaloi?
  • Kenapa Proton X50 2025 Nampak Lagi SPORT Berbanding Sebelum Ini?
    Kenapa Proton X50 2025 Nampak Lagi SPORT Berbanding Sebelum Ini?
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • Surau MADANI R&R Seremban Jadi R&R Pertama Malaysia Dibenarkan Solat Jumaat!
    Surau MADANI R&R Seremban Jadi R&R Pertama Malaysia Dibenarkan Solat Jumaat!

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev