• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda2 / Ducati Bakal Perkenal ARAS, Ciri Keselamatan Baharu Guna Radar Laser

Ducati Bakal Perkenal ARAS, Ciri Keselamatan Baharu Guna Radar Laser

April 24, 2018 By Admin PanduLaju 1 Comment

695
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SEBAGAI antara pengeluar motosikal premium, Ducati kerap memperkenalkan sistem dan teknologi serba inovatif dan baharu untuk motosikal pengeluaran. Sedekad lalu, jenama Itali itu menjadi pengeluar pertama menawarkan model pengeluaran dengan sistem Kawalan Traksi (TRC) penuh, dan pada 2014, Ducati memperkenalkan motosikal pertama dunia yang mampu berinteraksi dengan jaket beg udara tanpa pautan (non-tethered).

Sebagai sebahagian usaha berterusan untuk terus berada di garisan depan perlumbaan, Ducati terbaharu  mengumumkan inisiatif dinamakan 'Halatuju Keselamatan 2025', iaitu program pelaksanaan teknologi keselamatan baharu melibatkan laser .

Fasa pertama program baharu itu dilaporkan sedang dibangunkan yang menumpukan kepada usaha melengkapkan setiap model pengeluaran baharu dengan ciri ABS belokan, iaitu ciri yang sudah sedia dipasang pada Scrambler 1100 baharu.

Fasa seterusnya ialah menawarkan sistem radar hadap depan (front-facing) dan hadap belakang (rear-facing) baharu untuk barisan model pengeluaran 2020.

'ARAS' GUNA PELBAGAI SENSOR

Sistem Bantuan Penunggang Termaju atau Advanced Rider Assistance Systems (ARAS) menggunakan banyak sensor. Asasnya, sistem itu ialah versi motosikal bagi teknologi keselamatan pemandu yang sudah banyak digunakan kereta moden masa kini. Jika terlaksana, Ducarti akan menjadi pengeluar motosikal pertama yang memperkenalkan sistem tersebut.

BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Itu Bantuan Keselamatan Termaju (ASA) pada Perodua Myvi (2018)?

ARAS menggunakan radar hadap depan untuk melaraskan terotel dan brek jika mengesan halangan (atau kenderaan) dikesan dan penunggang gagal bertindak balas. Radar depan juga mengatur Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) dengan melaraskan kelajuan jentera bagi mengekalkan jarak (ditetapkan penunggang) dengan kenderaan depan.

Radar hadap belakang pula berfungsi memberi amaran kepada penunggang tentang kehadiran kenderaan yang berada dalam kedudukan titik buta atau apa saja trafik yang menghampiri dalam kelajuan tinggi dari belakang.

TEKNOLOGI SUDAH DIPATEN

Teknologi berkenaan sudah dibangunkan sejak 2016  dengan kerjasama Jabatan Elektronik, Maklumat dan Kejuruteraan Bio di Universiti Politecnico di Milano, Itali. Pada 2017, tuntutan paten berhubung algoritma kawalan sistem algoritma difailkan, dan Scientific Publication dibentangkan di Simposium Kenderaan Pintar (IV) - IEEE. Jika semua pelan itu berjalan lancar seperti dirancang, kita akan sempat menyaksikan teknologi berkenaan dilengkapkan untuk motosikal pengeluaran seawal 2020.

SUMBER: RideApart

Related

695
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda2 Tagged With: autotainment, ciri keselamatan motosikal, Ducati, Politecnico di Milano, radar laser, roda2, Sistem Radar Laser

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
  • GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
    GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
  • #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
    #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my