DENZA merupakan sub jenama kenderaan premium di bawah BYD dan menunggu masa untuk diperkenalkan secara rasminya ke pasaran Malaysia.
Model yang akan diperkenalkan ialah DENZA D9, sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) dengan dua pilihan sistem trenkuasa di China iaitu berasaskan bateri-elektrik (BEV) dan versi Plug-in Hybrid (PHEV).
Untuk pasaran Malaysia, Sime Darby Auto Imports diumumkan sebagai pengimport rasmi jenama DENZA tetapi pengedaran produk jenama itu akan digalas BYD Malaysia.
Jika melihat pada trend produk BYD Malaysia, DENZA D9 versi BEV memiliki potensi lebih tinggi untuk diperkenalkan terlebih dahulu. Ada dua pilihan sistem pacuan untuk MPV itu iaitu semua roda (AWD) dan dua roda (2WD).
Pada 21 Ogos lalu, PanduLaju bersama rakan media permotoran lain dibawa untuk menghadiri majlis pelancaran kumpulan pertama DENZA D9 versi pemanduan kanan (RHD) keluaran kilang BYD di Changsha, wilayah Hunan di China.
Pengurus Besar BYD Asia Pacific Auto Sales Division, Liu Xueliang pada majlis pelancaran DENZA D9 menyatakan model itu (versi pemanduan kiri) diperkenalkan pada Oktober 2022.
Tambahnya, sambutan terhadap D9 amat positif dengan catatan jualan lebih 200,000 unit dalam tempoh dua tahun. Di China, DENZA D9 merupakan model MPV mewah paling laris dan masih mendominasi segmen sama sehingga separuh pertama 2024.
Kami juga diberi peluang untuk memandu uji DENZA D9 versi RHD tetapi perlu menunggu giliran kerana hanya satu unit MPV itu disediakan untuk sesi pandu uji.
Secara jujur, penantian giliran dengan had masa cukup terbatas tidak mengizinkan untuk merasai kelebihan sebenar DENZA D9 tetapi apa yang boleh dikatakan, MPV itu agak selesa, senyap dan agak mewah.
Leave a Reply