• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Pandu Uji / #TunggangUji: Suzuki V-Strom 250SX 2024 yang Jimat Minyak, Sesuai Jadi Motor Hari-Hari

#TunggangUji: Suzuki V-Strom 250SX 2024 yang Jimat Minyak, Sesuai Jadi Motor Hari-Hari

November 26, 2024 By Shawkath Leave a Comment

FacebookTwitter


SUZUKI Malaysia melengkapkan tawaran barisan motosikal V-Strom menerusi ketibaan model advencer V-Strom 250SX 2024 pada minggu pertama Ogos lalu.

Suzuki V-Strom 250SX 2024 ialah varian terkecil dalam famili V-Strom yang ditawarkan pada harga RM17,800, tidak termasuk insuran, cukai jalan dan pendaftaran.

Suzuki Malaysia menyediakan satu unit V-Strom 250SX untuk ditunggang uji dalam tempoh empat hari. Berikut apa yang sempat saya pelajari mengenai motosikal advencer ini:

  • Suzuki V-Strom 250SX lebih sesuai digunakan sebagai motosikal harian di bandar kerana model ini tidak sukar dikendali untuk meredah situasi trafik sesak di ibu kota. Ini mungkin pilihan terbaik buat mereka yang perlu berulang-alik ke tempat kerja yang jauh dari rumah.
  • Sebelum menghidupkan enjin, tuil klac tangan perlu ditarik sebelum menekan butang penghidup. Cuma tekan sekali dan enjin akan dapat dihidupkan dengan mudah tanpa perlu menekan lama.
  • Kawalan hendal memberikan fiil tunggangan terasa seperti menunggang sebuah kapcai, tetapi perlu sedikit usaha untuk mengawal operasi klac.
  • Proses engaged gear rasa sedikit berat kerana model ini tidak dilengkapi ciri klac sliper. Juga tiada mod pemetaan enjin. Ingat, ini ialah model asas dalam famili V-Strom.
  • Nampak macam tinggi, tetapi V-Strom 250SX ini tidaklah susah untuk diimbangkan, terutama ketika berhenti di lampu isyarat atau mencelah barisan kenderaan kerana berat motosikal ini cuma 167kg.
  • Paparan panel meter digital serba lengkap dengan indikator baki petrol, dan disediakan juga port USB Type-A di sebelah kiri meter berserta penutup.
  • Prestasi sistem brek tidak menghampakan apabila diperlukan yang mana motosikal ini mampu dihentikan dengan selamat dengan ciri tambahan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dwi-saluran.
  • Ciri seperti kowl enjin, gad tangan, rak kotak simpan barang dan visor angin didatangkan sebagai komponen standard. Jadi tidak perlu berbelanja lebih melainkan mahu menaik taraf aksesori sedia ada.
  • Fork depan walaupun jenis teleskopik konvensional dan tidak boleh laras, tetapi masih mampu bekerja dengan baik sepanjang tunggangan dengan bantuan monoshock di belakang.
  • Sepanjang menunggang uji dari Kuala Lumpur ke Melaka, saya tertarik dengan tayar MRF Mogrip Meteor M kerana menawarkan cengkaman yang baik dan tidak terasa membuang walaupun ketika meredah cuaca hujan lebat dan jalan licin ketika bergerak pulang ke ibu kota.
  • Kesan gegar dan getar daripada komponen badan atau bar hendal agak minimal walaupun motosikal ini menggunakan enjin silinder tunggal. Bahagian peg kaki penunggang dibalut material getah, manakala set pelana pula tebal.
  • Penggunaan minyak menjimatkan (bergantung gaya tunggangan) dengan anggaran setangki petrol penuh (12 liter) mampu memcapai jarak tunggangan sejauh lebih 450km, jika purata penggunaan petrol 2.6 liter per 100km.
Suzuki V-Strom 250 SX - 1
Suzuki V-Strom 250 SX - 33
Suzuki V-Strom 250 SX - 34
Suzuki V-Strom 250 SX - 35
Suzuki V-Strom 250 SX - 36
Suzuki V-Strom 250 SX - 37
Suzuki V-Strom 250 SX - 38
Suzuki V-Strom 250 SX - 39
Suzuki V-Strom 250 SX - 31
Suzuki V-Strom 250 SX - 30
Suzuki V-Strom 250 SX - 15
Suzuki V-Strom 250 SX - 16
Suzuki V-Strom 250 SX - 27
Suzuki V-Strom 250 SX - 28
Suzuki V-Strom 250 SX - 11
Suzuki V-Strom 250 SX - 12
Suzuki V-Strom 250 SX - 10
Suzuki V-Strom 250 SX - 14
Suzuki V-Strom 250 SX - 13
Suzuki V-Strom 250 SX - 20
Suzuki V-Strom 250 SX - 26
Suzuki V-Strom 250 SX - 25
Suzuki V-Strom 250 SX - 24
Suzuki V-Strom 250 SX - 23
Suzuki V-Strom 250 SX - 22
Suzuki V-Strom 250 SX - 21
Suzuki V-Strom 250 SX - 8
Suzuki V-Strom 250 SX - 2
Suzuki V-Strom 250 SX - 6
Suzuki V-Strom 250 SX - 3
Suzuki V-Strom 250 SX - 7
Suzuki V-Strom 250 SX - 18
Suzuki V-Strom 250 SX - 17
Suzuki V-Strom 250 SX - 19
Suzuki V-Strom 250 SX - 4
Suzuki V-Strom 250 SX - 40
Suzuki V-Strom 250 SX - 47
Suzuki V-Strom 250 SX - 48
Suzuki V-Strom 250 SX - 51
Suzuki V-Strom 250 SX - 52

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Pandu Uji, Roda2 Tagged With: motosikal advencer, Motosikal Adventure, Suzuki Malaysia, Suzuki V-Strom 250SX edisi 2024, tayar MRF Mogrip Meteor M, Tunggang Uji, Yamaha V-Strom 250SX 2024

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Nissan Navara X-Tremer 2025 Kini di Malaysia: Rekaan Lebih Gagah, Dari RM135k
    Nissan Navara X-Tremer 2025 Kini di Malaysia: Rekaan Lebih Gagah, Dari RM135k
  • Bufori CS8 2026: Grand Tourer Ultra Prestasi Tinggi Buatan Tangan dari Malaysia!
    Bufori CS8 2026: Grand Tourer Ultra Prestasi Tinggi Buatan Tangan dari Malaysia!
  • Honda GB350 C 2026 - Motosikal Gaya Klasik untuk Pasaran Jepun, Harga RM20.5k
    Honda GB350 C 2026 - Motosikal Gaya Klasik untuk Pasaran Jepun, Harga RM20.5k
  • Hanway BOB125S 2025 Kini di Malaysia, Harga RM14.8k
    Hanway BOB125S 2025 Kini di Malaysia, Harga RM14.8k

PANDU UJI

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

Pandu uji off-road JAECOO J8 di Sepang Bay 13

#PanduUji: JAECOO J8 Lepasi Enam Cabaran Off-Road di Trek Sepang Bay 13 Adventure Park

Dua minggu selepas OMODA | JAECOO Malaysia melancarkan model kenderaan … [Baca Lagi...]

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev