• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Pandu Uji / #TunggangUji: Suzuki V-Strom 250SX 2024 yang Jimat Minyak, Sesuai Jadi Motor Hari-Hari

#TunggangUji: Suzuki V-Strom 250SX 2024 yang Jimat Minyak, Sesuai Jadi Motor Hari-Hari

November 26, 2024 By Shawkath Leave a Comment

FacebookTwitter


SUZUKI Malaysia melengkapkan tawaran barisan motosikal V-Strom menerusi ketibaan model advencer V-Strom 250SX 2024 pada minggu pertama Ogos lalu.

Suzuki V-Strom 250SX 2024 ialah varian terkecil dalam famili V-Strom yang ditawarkan pada harga RM17,800, tidak termasuk insuran, cukai jalan dan pendaftaran.

Suzuki Malaysia menyediakan satu unit V-Strom 250SX untuk ditunggang uji dalam tempoh empat hari. Berikut apa yang sempat saya pelajari mengenai motosikal advencer ini:

  • Suzuki V-Strom 250SX lebih sesuai digunakan sebagai motosikal harian di bandar kerana model ini tidak sukar dikendali untuk meredah situasi trafik sesak di ibu kota. Ini mungkin pilihan terbaik buat mereka yang perlu berulang-alik ke tempat kerja yang jauh dari rumah.
  • Sebelum menghidupkan enjin, tuil klac tangan perlu ditarik sebelum menekan butang penghidup. Cuma tekan sekali dan enjin akan dapat dihidupkan dengan mudah tanpa perlu menekan lama.
  • Kawalan hendal memberikan fiil tunggangan terasa seperti menunggang sebuah kapcai, tetapi perlu sedikit usaha untuk mengawal operasi klac.
  • Proses engaged gear rasa sedikit berat kerana model ini tidak dilengkapi ciri klac sliper. Juga tiada mod pemetaan enjin. Ingat, ini ialah model asas dalam famili V-Strom.
  • Nampak macam tinggi, tetapi V-Strom 250SX ini tidaklah susah untuk diimbangkan, terutama ketika berhenti di lampu isyarat atau mencelah barisan kenderaan kerana berat motosikal ini cuma 167kg.
  • Paparan panel meter digital serba lengkap dengan indikator baki petrol, dan disediakan juga port USB Type-A di sebelah kiri meter berserta penutup.
  • Prestasi sistem brek tidak menghampakan apabila diperlukan yang mana motosikal ini mampu dihentikan dengan selamat dengan ciri tambahan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dwi-saluran.
  • Ciri seperti kowl enjin, gad tangan, rak kotak simpan barang dan visor angin didatangkan sebagai komponen standard. Jadi tidak perlu berbelanja lebih melainkan mahu menaik taraf aksesori sedia ada.
  • Fork depan walaupun jenis teleskopik konvensional dan tidak boleh laras, tetapi masih mampu bekerja dengan baik sepanjang tunggangan dengan bantuan monoshock di belakang.
  • Sepanjang menunggang uji dari Kuala Lumpur ke Melaka, saya tertarik dengan tayar MRF Mogrip Meteor M kerana menawarkan cengkaman yang baik dan tidak terasa membuang walaupun ketika meredah cuaca hujan lebat dan jalan licin ketika bergerak pulang ke ibu kota.
  • Kesan gegar dan getar daripada komponen badan atau bar hendal agak minimal walaupun motosikal ini menggunakan enjin silinder tunggal. Bahagian peg kaki penunggang dibalut material getah, manakala set pelana pula tebal.
  • Penggunaan minyak menjimatkan (bergantung gaya tunggangan) dengan anggaran setangki petrol penuh (12 liter) mampu memcapai jarak tunggangan sejauh lebih 450km, jika purata penggunaan petrol 2.6 liter per 100km.
Suzuki V-Strom 250 SX - 1
Suzuki V-Strom 250 SX - 33
Suzuki V-Strom 250 SX - 34
Suzuki V-Strom 250 SX - 35
Suzuki V-Strom 250 SX - 36
Suzuki V-Strom 250 SX - 37
Suzuki V-Strom 250 SX - 38
Suzuki V-Strom 250 SX - 39
Suzuki V-Strom 250 SX - 31
Suzuki V-Strom 250 SX - 30
Suzuki V-Strom 250 SX - 15
Suzuki V-Strom 250 SX - 16
Suzuki V-Strom 250 SX - 27
Suzuki V-Strom 250 SX - 28
Suzuki V-Strom 250 SX - 11
Suzuki V-Strom 250 SX - 12
Suzuki V-Strom 250 SX - 10
Suzuki V-Strom 250 SX - 14
Suzuki V-Strom 250 SX - 13
Suzuki V-Strom 250 SX - 20
Suzuki V-Strom 250 SX - 26
Suzuki V-Strom 250 SX - 25
Suzuki V-Strom 250 SX - 24
Suzuki V-Strom 250 SX - 23
Suzuki V-Strom 250 SX - 22
Suzuki V-Strom 250 SX - 21
Suzuki V-Strom 250 SX - 8
Suzuki V-Strom 250 SX - 2
Suzuki V-Strom 250 SX - 6
Suzuki V-Strom 250 SX - 3
Suzuki V-Strom 250 SX - 7
Suzuki V-Strom 250 SX - 18
Suzuki V-Strom 250 SX - 17
Suzuki V-Strom 250 SX - 19
Suzuki V-Strom 250 SX - 4
Suzuki V-Strom 250 SX - 40
Suzuki V-Strom 250 SX - 47
Suzuki V-Strom 250 SX - 48
Suzuki V-Strom 250 SX - 51
Suzuki V-Strom 250 SX - 52

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Pandu Uji, Roda2 Tagged With: motosikal advencer, Motosikal Adventure, Suzuki Malaysia, Suzuki V-Strom 250SX edisi 2024, tayar MRF Mogrip Meteor M, Tunggang Uji, Yamaha V-Strom 250SX 2024

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Bot TLDM Rempuh Bot Pelancong dalam Raptai Demonstrasi LIMA ’25
    Bot TLDM Rempuh Bot Pelancong dalam Raptai Demonstrasi LIMA ’25
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev