
KERAJAAN memacu fasa baharu dalam sistem tol negara apabila tiga akta utama di bawah Kementerian Kerja Raya (KKR) akan dipinda tahun depan bagi membolehkan pelaksanaan kutipan tol Aliran Pantas Pelbagai Lorong (MLFF).
Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Dr Ahmad Maslan menjelaskan pindaan itu membabitkan:
- Akta Jalan Persekutuan
- Akta Pengangkutan Jalan
- Akta Lebuhraya Malaysia
Tiada Palang, Tapi Undang-Undang Lebih Ketat

Langkah itu penting kerana ketiadaan palang fizikal nanti menuntut peraturan lebih jelas mengenai kesalahan tidak membayar tol, dan tatacara penguatkuasaan di lebuh raya MLFF.
Dr Ahmad berkata, ketiadaan palang tol memerlukan mekanisme undang-undang baharu untuk memastikan pengguna tidak mengambil kesempatan.
Bila palang tol sudah tiada, nanti ada isu pengguna tidak membayar tol dan sebagainya," katanya.
Beliau turut menyatakan pindaan itu akan memperinci pihak bertanggungjawab melakukan penguatkuasaan dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) berkemungkinan menjadi agensi utama.
MLFF Diambil Alih Syarikat Konsesi, Bukan Lagi Kerajaan
Antara perubahan besar ialah MLFF kini bukan lagi ditangani Kerajaan, sebaliknya dilaksanakan terus syarikat konsesi terpilih.
Ini secara tidak langsung menutup isu dakwaan kos besar RM3 bilion, kerana anggaran itu hanya terpakai jika MLFF dibiayai Kerajaan.
Syarikat konsesi sudah tentu memilih sistem yang kompetitif. Bagi Kerajaan, kepentingan pengguna tetap diutamakan dan caj tambahan tidak boleh sewenang-wenang dikenakan," kata Dr Ahmad lagi.
Apa Makna kepada Pengguna?
- Laluan tol tanpa palang - pandu terus, dan bayaran tol dibuat automatik
- Undang-undang baharu untuk mengelak pengguna lalu tol percuma.
- Penguatkuasaan lebih tersusun, mungkin bawah LLM
- Tiada caj tambahan sesuka hati kerana Kerajaan tetap menjadi ‘penjaga’ kepentingan rakyat
SUMBER: BeritaHarian
Leave a Reply