SUZUKI menghasilkan teknologi yang mampu mengitar semula bateri litium-ion kecil daripada kenderaan elektrik yang tamat jangka hayat.
Bateri kitar semula itu berperanan sebagai tempat simpanan tenaga untuk keperluan lampu jalan solar yang buat masa ini eksklusif di Jepun.
BACA >>> Suzuki Pula Teroka Segmen Kereta Terbang, Versi Elektrik, Fokus Pasaran India
BACA >>> Kawasaki Cipta Robot Kambing Liar, Boleh Tunggang, Bawa Muatan 100kg!
Suzuki belum mendedahkan butiran teknologi tersebut kerana tidak memberi keuntungan kepada syarikat. Teknologi itu dibangunkan menggunakan sebahagian wang yang diberikan kepada Suzuki menerusi yuran kitar semula kenderaan di Jepun.
Di Jepun, ada peraturan khas mengenai pelupusan sisa dan syarikat perlu melupuskan produk pada akhir jangka hayat.
Pada 2022, Kerajaan Jepun menguat kuasa Peraturan Kitar Semula Kenderaan Akhir Hayat (ELV). Selari apa dipanggil ‘tanggungjawab tambahan pengeluar’ atau EPR (extended producer responsibility), pengeluar automobil perlu mengumpul dan sama ada mengitar semula atau melupuskan material dikumpul daripada ELV yang dihasilkan sebelum ini.
Sebaik saja undang-undang dikuatkuasakan, jika anda membeli kenderaan baharu di Jepun, kos kitar semula ada dimasukkan dalam caj. Pelanggan yang membeli kenderaan sebelum pelaksanaan undang-undang itu akan dikenakan yuran ketika membawa kenderaan untuk pemeriksaan seterusnya.
BACA >>> Audi, Rakan Kongsi Mula Projek Rintis Kitar Semula Cermin Kereta Rosak
BACA >>> Filipina Bakal Bangunkan Jalan Raya Guna Plastik Kitar Semula
BACA >>> #ApaNakBuat: Tip Mudah Serikan Semula Warna Cat Motosikal yang Sudah Pudar, Kusam
SUMBER: Motor1
Leave a Reply