LOGISTIK melibatkan kenderaan pengangkutan adalah antara aspek penting yang perlu dititikberatkan dalam usaha menangani wabak Covid-19, terutama sekali bagi negara yang terjejas teruk seperti Amerika Syarikat (AS).
Nampaknya Honda AS bertindak pada aras sama seperti Honda Jepun apabila mengubah suai kenderaan pelbagai guna (MPV) Odyssey untuk dijadikam kenderaan kecemasan sebagai persediaan menghadapi wabak tersebut.
Pada 5 Mei lalu, Honda AS menghantar 10 unit Odyssey kepada pihak berkuasa City of Detroit yang sudah siap diubah suai menjadi kenderaan khas untuk membawa pesakit Covid-19 dan juga petugas kesihatan di bandar raya tersebut.
Walaupun berkongsi nama serupa, Odyssey versi AS dan Jepun tidak sama. Odyssey Jepun, yang juga dijual di negara kita, bersaiz lebih kecil berbanding AS. Odyssey AS direka dan dibangunkan khas Honda AS di kilang Honda di Lincoln, Alabama.
KONSEP SAMA SEPERTI ODYSSEY JEPUN
Walaupun berbeza, kedua-dua MPV berkongsi idea sama, iaitu pengadang plastik dipasangkan di belakang kerusi depan bagi melindungi pemandu daripada jangkitan. Honda turut mengubah suai sistem pengudaraan bagi mengekalkan perbezaan tekanan udara antara ruang tempat duduk depan dan belakang.
Segalanya bermula selepas pegawai dari Michigan dan City of Detroit terbaca berita tentang projek khas Honda Jepun itu. Kedua-dua pihak segera menghubungi Honda AS pada pertengahan April lalu untuk bertanya tentang kemungkinan mendapatkan kenderaan sama bagi mengangkut penduduk tempatan dan petugas kesihatan bagi menjalani ujian Covid-19.
Rekabentuk dan kaedah pengubahsuaian dilakukan pasukan sukarela dari Pusat Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) Honda di Raymond, Ohio, yang terdiri daripada jurutera kanan dan pakar fabrikasi. Projek dibuat di Honda R&D Americas yang juga menjadi lokasi Odyssey dibangunkan.
Tempoh projek bermula konsep hingga siap mengambil masa kurang dua minggu. Semua kerja fabrikasi bahan, pemasangan dan pelarasan perisian untuk sistem perisian ventilasi Odyssey dibuat secara dalaman.
PROSES UBAH SUAI ODYSSEY
- Panel polikarbonat digunakan sebagai pengadang antara ruang tempat duduk depan dan belakang.
- Pemegang tangan pada pilar B digantikan dengan pendakap untuk memasang pengadang.
- Pendakap kedua dipasangkan pada bawah pasak tali keledar kerusi depan.
- Perisian ventilasi dilaras semua untuk mengekalkan lebih banyak zon tekanan positif bagi mewujudkan perbezaan tekanan antara bahagian depan dan belakang serta mengurangkan potensi pemindahan jangkitan titisan.
- Jurutera R&D Honda di Ohio merekabentuk perisian yang mengawal sistem ventilasi. Pengetahuan itu membantu dalam pelarasan yang diperlukan.
Secara spesifik, perisian tersebut dilaraskan supaya motor penghembus (blower) yang menggerakkan kipas di depan bergerak lebih laju daripada kipas di belakang belakang.
Hasilnya, perbezaan tekanan udara mewujudkan ruang dengan tekanan lebih negatif di belakang yang mana udara ruang tersebut disalur keluar menerusi corong belakang Odyssey.
BACA >>> Honda Jepun Ubah Suai Odyssey, StepWGN untuk Bawa Pesakit Covid-19
Leave a Reply