• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Selamat Tinggal MINI Clubman, Ini Sejarah Model Ikonik Dengan Pintu Bangsal

Selamat Tinggal MINI Clubman, Ini Sejarah Model Ikonik Dengan Pintu Bangsal

July 20, 2024 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter

KERETA MINI merupakan khazanah dunia automotif dan layak untuk menerima status istimewa. Selama berpuluh tahun, MINI kekal dengan gaya sebuah MINI.

MINI juga bukan setakat Cooper (Hatch) tetapi banyak lagi model lain sebagai contoh Clubman.

Suatu yang menyedihkan apabila MINI pada 5 Februari mengumunkan pengeluaran Clubman di Kilang MINI Oxford berakhir selepas 55 tahun atau sejak 1969.

Satu identiti utama Clubman ialah pintu belakang jenis terpisah dan kekal dari generasi pertama sehinggi kini.

Sejak diperkenal, lebih 1.1 juta Clubman dikeluarkan dan separuh daripadanya dilahirkan di Kilang MINI Oxford dan dieksport ke lebih 50 negara.

Sorotan sejarah Mini Clubman

Rekaan Clubman boleh dijejaki pada awal 60-an apabila pemilik Mini, British Motor Corporation (BMC) memperkenal dua versi wagon dari model Mini asal iaitu Austin Seven Countryman dan Morris Mini Traveller.

Model itu menggunakan casis lebih panjang dan pintu ala bangsal yang secara automatik menjadikan ruang lebih besar dan praktikal.

Di celah sejarah Mini, ada lagi model menarik iaitu Riley Elf dan Wolseley Hornet yang merupakan Mini dengan but dan lebih mewah. Model-model inovatif tersebut membuka jalan kepada Mini Clubman generasi pertama.

Empat kepada satu

Pada 1967, British Motor Holdings (sebelum itu BMC) mahu memperkemaskan portfolio Mini dan telah melantik pereka terkenal, Roy Haynes bagi menggabungkan kesemua ciri-ciri dari empat model kepada sebuah kereta.

Hasilnya ialah Mini Clubman. Rekabentuk akhir menonjolkan muncung atau bahagian depan yang berbeza dan 10 sentimeter lebih panjang berbanding Mini asal.

Dari situ, tiga model dikeluarkan dengan model saloon pada 1969 dan diikuti Clubman Estate setahun berikutnya.

Model ketiga, 1275 GT tidak menggunakan nama Clubman tetapi berkongsi muncung yang sama dan terkenal dengan kerjayanya sebagai kereta lumba.

600,000 unit Clubman

Era 70-an membawakan model lebih berkuasa dengan enjin 45 bhp dan grafik sisi badan.

Menguasai pasaran kereta selama lebih sedekad, hampir 600,000 Mini Clubman dikeluarkan termasuk 197,000 unit model Estate sebelum diakhiri dengan 1000HL Estate pada 1982.

Bertemu semula selepas 25 tahun

Selepas 25 tahun tanpa pengganti, MINI Clubman dilahirkan semula pada 2007. Walaupun dengan gaya moden, ciri klasik masih kekal seperti pintu belakang yang terpisah.

Satu ciri menarik ialah pintu Clubdoor yang memudahkan laluan untuk penumpang belakang selain tidak mempunyai tiang tengah.

Dipengaruhi Morris Mini Van, MINI memperkenalkan van penghantaran kompak mewah pertama dunia pada 2013 iaitu MINI Clubvan.

Pintu kekal lima namun hanya mempunyai dua tempat duduk. Memuat dan menurunkan barang juga mudah kerana lantainya jenis rata. Model ini boleh membawa muatan sehingga 500 kilogram.

But lebih besar, pacuan semua roda

Clubman generasi ketiga hadir pada 2015 dengan saiz penuh dan pintu belakang seperti kereta biasa selain kapasiti but sehingga 1,250 liter.

Model ini juga menggunakan kotak gear Steptronic 8-kelajuan dan pertama untuk MINI. Lagi ciri pertama seperti brek parkir elektrik dan kerusi larasan penuh elektrik.

Pada tahun berikutknya, Clubman ALL-4 diperkenal dan model MINI pertama menggunakan pacuan semua roda.

Final Edition

Pada 2023 Clubman diraikan dengan model terhad Final Edition sebanyak 1,969 unit yang juga penghormatan kepada tahun pengeluaran generasi pertama.

Model ini dilengkapi gril radiator Shimmer Copper, rim aloi 18 inci Final Edition dan logo khas Final Edition.

Model baharu

Walaupun sudah berakhir, MINI Cooper baharu telah pun diperkenal pada 2023 termasuk Countryman dan varian berprestasi John Cooper Works Countryman.

Bagaimana dengan Clubman? Digantikan dengan model baharu Aceman.

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Mini, MINI Clubman

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
    Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
  • General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
    General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
  • Kymco AK550 Premium Kini CKD,  Harga Lebih Murah di Malaysia
    Kymco AK550 Premium Kini CKD, Harga Lebih Murah di Malaysia
  • Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460
    Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460

Pandu Uji

#PanduUji: Inilah Cara Menang Cabaran Pandu Proton e.MAS 5 Paling Jimat, Hanya 9.6kW/100km!

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my