KERETA MINI merupakan khazanah dunia automotif dan layak untuk menerima status istimewa. Selama berpuluh tahun, MINI kekal dengan gaya sebuah MINI.
MINI juga bukan setakat Cooper (Hatch) tetapi banyak lagi model lain sebagai contoh Clubman.
Suatu yang menyedihkan apabila MINI pada 5 Februari mengumunkan pengeluaran Clubman di Kilang MINI Oxford berakhir selepas 55 tahun atau sejak 1969.
Satu identiti utama Clubman ialah pintu belakang jenis terpisah dan kekal dari generasi pertama sehinggi kini.
Sejak diperkenal, lebih 1.1 juta Clubman dikeluarkan dan separuh daripadanya dilahirkan di Kilang MINI Oxford dan dieksport ke lebih 50 negara.
Sorotan sejarah Mini Clubman
Rekaan Clubman boleh dijejaki pada awal 60-an apabila pemilik Mini, British Motor Corporation (BMC) memperkenal dua versi wagon dari model Mini asal iaitu Austin Seven Countryman dan Morris Mini Traveller.
Model itu menggunakan casis lebih panjang dan pintu ala bangsal yang secara automatik menjadikan ruang lebih besar dan praktikal.
Di celah sejarah Mini, ada lagi model menarik iaitu Riley Elf dan Wolseley Hornet yang merupakan Mini dengan but dan lebih mewah. Model-model inovatif tersebut membuka jalan kepada Mini Clubman generasi pertama.
Empat kepada satu
Pada 1967, British Motor Holdings (sebelum itu BMC) mahu memperkemaskan portfolio Mini dan telah melantik pereka terkenal, Roy Haynes bagi menggabungkan kesemua ciri-ciri dari empat model kepada sebuah kereta.
Hasilnya ialah Mini Clubman. Rekabentuk akhir menonjolkan muncung atau bahagian depan yang berbeza dan 10 sentimeter lebih panjang berbanding Mini asal.
Dari situ, tiga model dikeluarkan dengan model saloon pada 1969 dan diikuti Clubman Estate setahun berikutnya.
Model ketiga, 1275 GT tidak menggunakan nama Clubman tetapi berkongsi muncung yang sama dan terkenal dengan kerjayanya sebagai kereta lumba.
600,000 unit Clubman
Era 70-an membawakan model lebih berkuasa dengan enjin 45 bhp dan grafik sisi badan.
Menguasai pasaran kereta selama lebih sedekad, hampir 600,000 Mini Clubman dikeluarkan termasuk 197,000 unit model Estate sebelum diakhiri dengan 1000HL Estate pada 1982.
Bertemu semula selepas 25 tahun
Selepas 25 tahun tanpa pengganti, MINI Clubman dilahirkan semula pada 2007. Walaupun dengan gaya moden, ciri klasik masih kekal seperti pintu belakang yang terpisah.
Satu ciri menarik ialah pintu Clubdoor yang memudahkan laluan untuk penumpang belakang selain tidak mempunyai tiang tengah.
Dipengaruhi Morris Mini Van, MINI memperkenalkan van penghantaran kompak mewah pertama dunia pada 2013 iaitu MINI Clubvan.
Pintu kekal lima namun hanya mempunyai dua tempat duduk. Memuat dan menurunkan barang juga mudah kerana lantainya jenis rata. Model ini boleh membawa muatan sehingga 500 kilogram.
But lebih besar, pacuan semua roda
Clubman generasi ketiga hadir pada 2015 dengan saiz penuh dan pintu belakang seperti kereta biasa selain kapasiti but sehingga 1,250 liter.
Model ini juga menggunakan kotak gear Steptronic 8-kelajuan dan pertama untuk MINI. Lagi ciri pertama seperti brek parkir elektrik dan kerusi larasan penuh elektrik.
Pada tahun berikutknya, Clubman ALL-4 diperkenal dan model MINI pertama menggunakan pacuan semua roda.
Final Edition
Pada 2023 Clubman diraikan dengan model terhad Final Edition sebanyak 1,969 unit yang juga penghormatan kepada tahun pengeluaran generasi pertama.
Model ini dilengkapi gril radiator Shimmer Copper, rim aloi 18 inci Final Edition dan logo khas Final Edition.
Model baharu
Walaupun sudah berakhir, MINI Cooper baharu telah pun diperkenal pada 2023 termasuk Countryman dan varian berprestasi John Cooper Works Countryman.
Bagaimana dengan Clubman? Digantikan dengan model baharu Aceman.
Leave a Reply