'WIRA Perkasa' atau 'Road Sector' (Rōdosekutā) ialah nama motosikal kedua milik Suria Perkasa Hitam (Kamen Rider Black), iaitu adiwira dari Jepun yang menjadi rancangan televisyen kegemaran kanak-kanak yang membesar era 1980-90-an lalu.
Wira Perkasa dihasilkan saintis Yoichi Daimon yang direkrut pakatan kejahatan, Gorgom untuk menakluk dunia. Motosikal ini ialah versi prototaip untuk dijadikan kenderaan pasukan tentera mutan, tetapi akhirnya menjadi jentera kedua Suria Perkasa Hitam.
Ini kerana Daimon enggan menjadikan ciptaannya itu untuk kejahatan. Dia kemudian menyerahkan motosikal tersebut buat anaknya, Akira Daimon sebelum diberikan kepada Kohtaro Minami, alter ego kepada Suria Perkasa Hitam.
CIRI ISTIMEWA WIRA PERKASA
Wira Perkasa memiliki ciri istimewa berupa perisai dipanggil 'Attack Shield' (Attaku Shīrudo) yang berfungsi melindungi si hero daripada kecederaan. Apabila mod ini diaktifkan, motosikal ini mampu beraksi luar biasa menerusi serangan rempuhan dinamakan 'Sparkling Attack'.
Selepas pertempuran akhir dengan Gorgom, Kotaro Minami memulangkan semula Wira Perkasa kepada Akira.
Wira Perkasa memiliki enjin berkuasa 1,515hp dan mampu memecut pada kelajuan hingga 500kmj. Apabila mod perisai 'Attack Shield' diaktifkan, jentera ini mampu mencapai kelajuan 800kmj dan mencecah maksimum 960kmj untuk melancarkan serangan 'Sparkling Attack'.
Berikut spesifikasi WIRA PERKASA:
- Penunggang: Kohtaro Minami
- Siri: Kamen Rider Black
- Panjang: 210cm
- Lebar: 72cm
- Tinggi: 132cm
- Berat: 202kg
- Kelajuan: 960kmj
- Kuasa: 1,515hp
- Model Asas: Suzuki GSX-R400
SPESIFIKASI SUZUKI GSX-R400
GSX-R400 (secara rasmi dinamakan GSX-R di Jepun dengan kod GK71B) dilancarkan pada Mac 1984. Ini ialah produk replika lumba versi pengeluaran massa pertama yang ringan menerusi penggunaan frem cradle aluminium dan dijana enjin 4-silinder sebaris DOHC penyejukan cecair dengan 4-injap setiap silinder. Ketika itu jentera terbaik itu dibina berasaskan jentera lumba Yoshimura TT-F3 GS1000R.
Pesaingnya Yamaha FZ400R dan Honda CBR400R lebih berat 13-31 kg berbanding GSX-R. Berbanding model lain ketika itu, GSX-R400 lebih ringan yang dipadankan kaliper brek 4-piston di depan dan 2-piston di belakang.
Model Suzuki ini juga mudah dikendalikan dan dilengkapi sistem ekzos 4-1 berkuasa untuk saiznya yang menjadikan ia model GSX-R terpantas dalam kelasnya.
Dengan kuasa maksimum 59hp dan berat kering 152kg, nisbah kuasa kepada berat (2,57kg/hp) lebih baik daripada jentera lumba 2-lejang Suzuki, RG250 Gamma. GSX-R400 memulakan era baru sebagai model 400cc terpantas dan terbaik pernah dibina.
BACA >>> Suzuki Lancar GSX-S750 MotoGP Replica Sempena Aniversari ke-100
BACA >>> #RetroAuto: Belalang Tempur Legenda Motosikal Adiwira Sepanjang Zaman
SUMBER: KamenRiderWiki| SuzukiCycles.org
Leave a Reply