NISSAN Skyline GT-R R34 J-Tune ialah kereta pertama yang ‘dilahirkan semula’ di fasiliti NISMO Omori Factory di Yokohama, Jepun dan kini berada di ruang pameran Tokyo Auto Salon (TAS) KL 2023.
R34 J-Tune ini bukan varian Skyline biasa kerana inilah satu-satunya J-Tune di dunia yang dibina khas untuk Tunku Panglima Johor (TPJ), Tunku Abdul Rahman Al-Haj Ibni Sultan Ibrahim.
Program restorasi NISMO (NISMO Restored Car) diumumkan pada Disember 2020 dengan menawarkan servis binaan semula model R32, R33 dan R34.
Dua wakil NISMO, Shunichi Furuya (atas kiri) dan Takayoshi Hasegawa membuat serahan R34 J-Tune secara rasmi kepada TPJ di TAS KL 2023.
- Furuya ialah Pengurus Jabatan Perlumbaan Pelanggan, Jualan dan Pemasaran Bisnes Sukan Bermotor Luar Negara.
- Hasegawa ialah pengurus projek J-Tune dan Pengurus Kilang & Restorasi Kumpulan Jabatan Pemasaran dan Jualan Sukan Bermotor.
APA SPESIAL TENTANG J-TUNE?
- R34 J-Tune ialah Skyline pertama dunia dibina semula untuk pelanggan melalui program restorasi NISMO.
- Diberi lencana nombor 001 dan plat khas tertera nama TPJ di kulit enjin RB26 DETT
- Program restorasi NISMO berbeza dengan model prototaip 000 kerana R34 J-Tune menerima naik taraf komponen dan enjin.
- Nama J-Tune dipilih sendiri TPJ.
- Huruf J pada model ini amat unik yang menggambarkan Johor dan Jepun
KISAH DI SEBALIK SKYLINE GT-R R34 J-TUNE
PanduLaju sempat berbual dengan Furuya di TASKL dan beliau memberitahu;
Untuk kes ini, kereta sebenarnya berada dalam kondisi baik ketika ditemui dan (restorasi yang dilakukan) bukannya unit terlibat dalam kemalangan."
"Ini kereta pertama dunia menerima kerja restorasi daripada NISMO."
"Kami (NISMO) sebenarnya membuat pencarian kereta edisi 2002 ini di Jepun (bukan unit dari Malaysia) sebelum kerja baik pulih dilakukan."
PROJEK J-TUNE TERGENDALA AKIBAT COVID-19
Mengulas lanjut, beliau berkata, NISMO berbincang dengan klien untuk memahami apa permintaan mereka ketika proses restorasi dibuat. Furuya berkata;
Kami memulakan perbincangan sebelum berlaku penularan Covid-19, tetapi terpaksa menangguh seketika projek ini disebabkan pandemik (banyak operasi kilang di Jepun dihentikan seketika). Secara kasar, projek ini memakan masa selama tiga tahun.
“Kalau bukan sebab gangguan pandemik Covid-19, projek restorasi seperti ini mungkin dapat disiapkan dalam tempoh satu atau satu setengah tahun.”
Apabila ditanya jumlah tenaga pekerja NISMO terlibat dalam projek Skyline J-Tune, beliau menjelaskan maklumat itu sebenarnya ‘rahsia’.
Walaupun enjin RB26 DETT J-Tune mendapat talaan baharu selain perubahan berat asal kereta, beliau menekankan tumpuan utama kerja restorasi adalah memelihara keaslian model Skyline tersebut. Malah cat putih J-Tune itu adalah warna sedia ada Skyline dan bukannya cat kustom.
UNIT LAIN DALAM PROJEK RESTORASI NISMO
Furuya berkata lagi, pihaknya sedang berbincang dengan beberapa pelanggan dan sebahagian pemilik Skyline dan pelanggan Nissan untuk projek restorasi NISMO.
Apabila ditanya, adakah ada unit lain membabitkan pelanggan Malaysia, beliau ketawa dan memilih jawapan selamat iaitu;
Kami ada dan masih berbincang dengan beberapa pelanggan di Asean."
View this post on Instagram
RESTORASI NISSAN SKYLINE GT-R R34 J-TUNE
- Semua komponen dan bahagian Skyline R34 dilerai serta ditanggalkan.
- Pemeriksaan komponen asal dan kerangka dilakukan, termasuk membuang bahagian karat dan kerja-kerja tambahan menguatkan frem itu dibuat.
- Melakukan ujian ketegaran pada casis tersebut.
- Membuat semua cat asal dan undercoat (termasuk melakukannya secara manual di bahagian tersembunyi) dan membuang semua gam digunakan sebelum ini. Menjalani elektropeendapan semula.
- Cat badan berwarna putih mutiara (white pearl).
- Menggunakan komponen gentian karbon untuk bonet, bampar, fender, skirt sisi dan spoiler. Sebahagian komponen karbon itu dicat dengan warna putih mutiara.
- Enjin RB26 DETT banyak menerima komponen baharu dan ditingkatkan kapasiti daripada 2.6L kepada 2.8L berserta talaan baharu. J-Tune menerima prestasi output kuasa paling tinggi yang ditawarkan NISMO.
- Menerima kotak angin gentian karbon dan paip kemasukan udara karbon, intake collector karbon dan mufler titanium khas Z-Tune.
- Rim khas BBS Wheel RI-D dengan warna khas dan cakera brek karbon seramik 390mm (seperti model R35)
- Ruang dalaman menerima balutan semula jenis fabrik sama seperti Nissan GT-R (R35).
- Tempat duduk kustom Recaro Pro Racer RMS 2600A Carbon dengan logo khas.
- Tempat duduk belakang ditanggalkan dan dipasang roll-bar.
- Alat ganti digunakan dalam projek ini ialah komponen baharu dari NISMO dan Nissan dan juga komponen terpakai Nissan (barang tulen) yang menjalani ujian dan pemeriksaan ketat sebelum digunakan semula.
Leave a Reply