• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Nissan Magnite Diperkenal dengan Enjin 3-Silinder 1.0 Turbo, Sama Seperti Almera

Nissan Magnite Diperkenal dengan Enjin 3-Silinder 1.0 Turbo, Sama Seperti Almera

October 26, 2020 By Abang Hirata Leave a Comment

858
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


DI PASARAN tempatan, saingan kenderaan utiliti sukan (SUV) segmen-B semakin hangat selepas tiga model diuar-uarkan dalam selang masa rapat iaitu Kia Seltos, Hyundai Kona dan Proton X50. Itu belum termasuk ura-ura SUV baharu dari Perodua.

Saingan ini sebenarnya diturunkan daripada SUV segmen-C yang terlebih dahulu hangat dengan Honda CR-V, Nissan X-Trail, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan dan Proton X70. Persaingan SUV segmen-B di pasaran tempatan adalah imbasan kepada peringkat global yang mempunyai pelbagai model.

Ini satu lagi SUV segmen-B yang baru diperkenalkan, Nissan Magnite yang direka di Jepun dan dibangunkan mengikut citarasa pengguna di India.

Bukan bermakna Magnite untuk pengguna India sahaja, SUV ini dibina berdasarkan falsafah Make in India, make for the world dan dijadual memasuki pasaran India pada awal 2021 dan disusuli pasaran lain selepas itu. Pemilihan nama Magnite juga menarik iaitu gabungan perkataan magnetic dan ignite dan cetusan kepada semangat era baharu di India dan pasaran membangun lain.

Saiz Magnite tidak besar dan menjadi SUV Nissan pertama di India dengan ukuran bawah 4 meter. Sebagai SUV, jarak kelegaan tanah ialah 205mm.

Dari segi rekabentuk, Magnite tampil garang dengan dominasi gril dan lampu nyalaan siang bentuk L pada bahagian sisi bampar selain lampu LED dengan bentuk agresif. Bahagian tepi pula menarik dengan permukaan badan beralun manakala bahagian belakang ringkas tanpa garisan dramatik.

Pada bahagian dalam, Nissan tidak memaklumkan saiz kabin dan kapasiti simpanan belakang kecuali laras kerusi yang tinggi, ruang bahu yang lebar di antara pemandu dan penumpang serta ruang lutut yang setara dengan kenderaan satu segmen lebih tinggi.

Selain itu, Magnite dilengkapi skrin sentuh 8 inci dengan fungsi konektiviti Apple CarPlay dan Android Auto. Turut dilengkapi ialah Monitor Pandang Keliling (AVM) 360º dalam membantu pandangan sekeliling.

Menggerakkan Magnite ialah enjin 3-silinder HRAO 1.0L Turbo sama seperti Nissan Almera dan enjin itu dipadan bersama transmisi CVT. Teknologi lain yang dilengkapi ialah Bantuan Mula Daki (HSA).

Selain direka di Jepun, Magnite diuji di tempat percubaan (proving ground) Nissan di Tochigi Jepun bagi memastikannya mampu menghadapi pelbagai cabaran di jalanan. Tempat percubaan tersebut adalah lokasi sama Nissan GT-R dan Ariya diuji.

Harga Magnite masih belum didedahkan termasuk perancangan untuk menawarkannya di negara kita.

BACA >>> Nissan X-Trail (2021) Mula Jual di Amerika, Harga Mula RM106k

GALERI

 

Nissan Magnite
Nissan Magnite.13
Nissan Magnite.02
Nissan Magnite.17
Nissan Magnite.04
Nissan Magnite.16
Nissan Magnite.14
Nissan Magnite.15
Nissan Magnite.12
Nissan Magnite.05
Nissan Magnite.06
Nissan Magnite.10
Nissan Magnite.11
Nissan Magnite.07
Nissan Magnite.09
Nissan Magnite.08

Related

858
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: Nissan, Nissan Magnite, SUV, SUV segmen-B

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • JPJ Perkenal Rekaan Baharu Lesen Memandu Malaysia (LMM)
    JPJ Perkenal Rekaan Baharu Lesen Memandu Malaysia (LMM)
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • 'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang
    'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev