• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Model Skala 1:8 Honda RA272 Ini Lebih Mahal Daripada Civic 2.0L!

Model Skala 1:8 Honda RA272 Ini Lebih Mahal Daripada Civic 2.0L!

August 9, 2025 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter

Honda Racing Corporation (HRC) memperkenalkan model berskala premium Honda RA272 (casis #103) Formula Satu. Model ini meraikan kemenangan sulung Honda dalam Formula 1 di Grand Prix Mexico 1965, sebuah detik bersejarah yang menandakan bermulanya kejayaan Honda di persada lumba antarabangsa.

Koleksi ini dihasilkan dengan teliti melalui kerjasama dengan Amalgam Collection. Ia menampilkan rekaan cat yang asli, badan kereta yang dibuat secara buatan tangan, serta lebih daripada 1,600 komponen kejuruteraan yang tepat termasuk replika enjin Honda V12 yang lengkap.

Model RA272 ini ditawarkan dalam dua saiz:

  • Skala 1:8: Terhad kepada hanya 30 unit, berharga USD28,995 (RM123,059.45).
  • Skala 1:18: Terhad kepada 300 unit, berharga USD1,735 (RM7,356.49).

Sebagai perbandingan, Honda Civic 2.0L Sport di Amerika Syarikat ditawarkan pada harga AS$27,790 (RM117,825), menunjukkan nilai koleksi model ini yang premium.

Setiap model skala disertakan dengan kotak pameran khas, sijil ketulenan, dan buku peringatan yang ditandatangani oleh Presiden Honda Racing Corporation, Koji Watanabe.

Ketelitian Pembuatan Model RA272

Amalgam Collection, yang ditubuhkan pada tahun 1985, terkenal dengan penghasilan model kereta paling ikonik dan mewah di dunia dengan ketelitian yang halus.

Amalgam telah mengunjungi Honda Collection Hall di Motegi, Jepun, untuk mendapatkan imbasan digital yang sangat tepat daripada kereta asal. Ini membolehkan setiap perincian direplikasi dengan sempurna dalam skala yang lebih kecil.

Secara keseluruhan, lebih daripada 4,500 jam telah diluangkan untuk membangunkan model ini. Setiap satu model memerlukan 450 jam untuk dibina, menunjukkan komitmen terhadap ketepatan dan kualiti.

Proses pembuatan model ini melibatkan beberapa langkah utama:

  • Data bentuk untuk model ini diperoleh melalui imbasan digital berketepatan tinggi dari Honda Collection Hall. Ini disokong dengan rujukan daripada ratusan gambar asli kereta RA272 dari musim 1965, terutamanya ketika berlumba di Grand Prix Mexico.
  • Berdasarkan data bentuk yang dikumpul, acuan getah silikon kemudiannya dihasilkan. Acuan ini penting untuk mendapatkan setiap perincian kecil kereta asal dengan tepat.
  • Komponen model dibentuk daripada acuan silikon menggunakan resin prototaip. Setiap acuan boleh menghasilkan kira-kira 20 hingga 30 komponen sebelum acuan baharu perlu dihasilkan semula.
  • Setiap model skala 1:8 dibina daripada 1,600 komponen, termasuk tuangan, ukiran foto dan komponen logam yang dimesin CNC.
  • Cat kereta asli dan rujukan warna arkib digunakan untuk proses mengecat badan kereta.
  • Secara keseluruhannya, kira-kira 4,500 jam diperlukan untuk membangunkan alatan untuk model skala 1:8, dan 450 jam untuk setiap model dibentuk, dipasang, disempurnakan, dicat dan dihasilkan.

Warisan RA272 dalam Sejarah F1 Honda

RA272 direka untuk musim kedua Honda dalam perlumbaan Formula 1, menggantikan model RA271. Pembangunan enjin V12 bermula pada tahun 1962, bahkan sebelum Honda menjual walau sebuah kereta pun, oleh pasukan jurutera motosikal yang diketuai oleh Soichiro Honda sendiri.

RA272 terkenal dengan enjin V12 1.5 liter yang canggih dari segi teknikal, menghasilkan 230 hp dan menjadikannya enjin paling berkuasa dalam F1 pada masa itu. Enjin yang dipasang melintang ini mampu mencapai 12,000 rpm dan dikenali kerana kejuruteraannya yang inovatif.

Pada musim F1 1965, Honda baru sahaja memasuki tahun kedua dalam perniagaan automotif, Honda RA272 dengan enjin tengah mengejutkan dunia pada Oktober 1965 apabila ia memenangi Grand Prix Mexico.

Model-model ini direka khusus untuk menunjukkan casis RA272F-103 iaitu kereta yang dipandu oleh Richie Ginther ketika beliau memenangi perlumbaan tersebut.

Kemenangan ini mengubah sejarah, kerana ia merupakan kereta, enjin dan pasukan Jepun pertama yang memenangi perlumbaan F1.

Pencapaian RA272 menginspirasi era baharu penghormatan global terhadap teknologi automotif Jepun dan menekankan komitmen Honda terhadap inovasi dan kecemerlangan di pentas dunia.

08 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
18 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
09 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
10 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
11 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
12 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
13 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
14 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
15 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
16 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale
17 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
19 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
20 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
21 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
22 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
23 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
24 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
25 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
26 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.18 scale
07 Honda RA272 - 1965 Mexican Grand Prix - Richie Ginther - 1.8 scale

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Honda, Honda RA272, Honda Racing Corporation, Honda Racing Corporation (HRC), HRC

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Jangan Main Taruk! Ini Minyak Enjin Sintetik Paling ‘Pintar’ untuk Kereta Hibrid Anda
    #TahukahAnda: Jangan Main Taruk! Ini Minyak Enjin Sintetik Paling ‘Pintar’ untuk Kereta Hibrid Anda
  • Laluan LRT3 Shah Alam Mungkin Tangguh Hingga 31 Oktober 2025?
    Laluan LRT3 Shah Alam Mungkin Tangguh Hingga 31 Oktober 2025?
  • Nuna x BMW Lancar Tiga Stroler Bayi, Harga Mula RM2,699!
    Nuna x BMW Lancar Tiga Stroler Bayi, Harga Mula RM2,699!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu

PANDU UJI

Pandu uji off-road JAECOO J8 di Sepang Bay 13

#PanduUji: JAECOO J8 Lepasi Enam Cabaran Off-Road di Trek Sepang Bay 13 Adventure Park

Dua minggu selepas OMODA | JAECOO Malaysia melancarkan model kenderaan … [Baca Lagi...]

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev