STRATEGI Mitsubishi menampilkan Xpander dengan rekabentuk agresif nampaknya menjadi selepas laris ribuan unit di Indonesia.
Bukan mudah menyaingi Toyota Avanza yang bertapak sejak sekian lama di negara jiran itu, tetapi Mitsubishi berjaya melakukannya.
Formula itu sekali lagi digunakan pada Xforce dan Triton. Xforce misalnya tampil seperti sebuah kereta konsep yang dijual kepada umum.
Usaha Mitsubishi mengetengahkan rekabentuk nampaknya diperakui industri. Buktinya, kedua-dua Xforce dan Triton memenangi Anugerah Rekabentuk iF 2024 dalam kategori Rekabentuk Produk.
Anugerah Rekabentuk iF sudah mengiktiraf pelbagai rekabentuk luar biasa selama 70 tahun dan satu daripada anugerah rekabentuk berprestij dunia yang dianjurkan iF International Forum Design GmbH di Jerman.
Bagi anugerah 2024, sekitar 11,000 penyertaan daripada 72 negara dihantar dan diadili panel juri yang terdiri daripada 132 pakar rekabentuk antarabangsa. Keputusan dibuat berdasarkan lima perkara seperti idea, bentuk, kegunaan, kelainan dan impak.
1. MITSUBISHI TRITON
Dari segi sejarah, Triton bukan setakat 10 dan 20 tahun, tetapi berasal daripada kereta pikap Mitsubishi L200 Forte (foto atas) yang diperkenal pada 1978. Sehingga kini, sekitar 5.7 juta unit merentasi lima generasi dikeluarkan dan dijual di kira-kira 150 negara.
Triton terbaharu direka berasaskan konsep Beast Mode yang menonjolkan kelasakan dan kekuatan yang dijangka untuk sebuah trak pikap yang tampil dengan rupa menyerlah dengan ciri-ciri lasak dan lincah.
Jika dua generasi Triton sebelum ini membawa gaya bandar, Triton baharu seperti dilahirkan untuk bekerja di kuari. Bahagian dalaman pula tidak bulat atau membujur tetapi dengan tema garisan horizontal yang membolehkan pemandu melihat pergerakan kenderaan lain dengan mudah ketika memandu.
Suis dan tombol pula mudah digunakan walaupun menggunakan sarung tangan. Trenkuasa Triton baharu ini dijana enjin 4N16 2.4L diesel turbo dengan tiga output kuasa iaitu 148hp dan tork 330Nm, 181hp dan tork 430Nm dan paling tinggi 201hp dan tork 470Nm.
Enjin itu dipadan bersama kotak gear manual atau automatik 6-kelajuan.
2. MITSUBISHI XFORCE
Xforce pula kenderaan utiliti sukan (SUV) dan jika dibuat perbandingan, ia lebih panjang, lebar dan tinggi berbanding Honda HR-V dan Proton X50.
Xforce direka berasaskan konsep Silky & Solid dengan ciri tersebut dibahagikan kepada bahagian atas dan bawah, manakala rupa depan betul-betul menonjol.
Di pasaran Indonesia, Xforce dijana enjin 1.5L DOHC MIVEC yang menghasilkan output kuasa 103hp dan tork 141Nm dengan transmisi automatik CVT dalam sistem pacuan dua roda (2WD).
Mitsubishi sudah mengeksport Xforce dari Bekasi, Indonesia ke Vietnam dan bakal menyusul ke negara Asean lain.
Leave a Reply