• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Mir: Penalti Had Trek Pusingan Akhir Patut Lebih Manusiawi

Mir: Penalti Had Trek Pusingan Akhir Patut Lebih Manusiawi

June 1, 2021 By Admin PanduLaju Leave a Comment

283
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


JUARA MotoGP 2020, Joan Mir berpendapat peraturan had trek memerlukan pengawasan manusia apabila mengulas isu mengenai dia diberikan podium kedua sebelum kedudukan itu ditarik semula dan kekal di tempat ketiga dalam Kejuaraan Dunia MotoGP 2021 di GP Itali, hujung minggu lalu.

Kontroversi bermula apabila pelumba KTM Red Bull, Miguel Oliveira, yang mendahului Mir di tempat kedua, diturunkan satu posisi di bawah apabila dikesan melepasi had trek di selekoh Casanova pada lap akhir. 

Dari kiri: Mir bersama Quartararo (juara) dan Oliveira di podium GP Itali.

Peraturan MotoGP terbaharu menetapkan seseorang pelumba itu secara automatik akan diturunkan kedudukan jika melakukan kesalahan melebihi had trek pada lap akhir perlumbaan. Jika baki pusingan masih ada, denda pusingan panjang (long-lap penalty, LLP) akan dikenakan.

Bagaimanapun, pada aksi lalu, Oliveira diberikan semula tempat kedua selepas Mir juga didapati melakukan kesalahan sama.

BACA >>> #TahukahAnda: Apakah 'Long-Lap Penalty' dalam MotoGP?
BACA >>> Quartararo Tak Tercabar di Mugello, Marquez Jatuh Lagi!

Peraturan had limit MotoGP menerima banyak kritikan musim ini susulan penggunaan sistem sensor yang dipasang untuk mengesan sebarang perlanggaran had trek hingga menyebabkan ramai pelumba dikenakan penalti kontroversi. 

BACA >>> MotoGP Perkenal Sistem Sensor Baharu untuk Kesan Pelumba Langgar Had Trek

Menurut Mir, dia percaya peraturan had trek perlu ketat, tetapi untuk situasi perlumbaan lap akhir, pendekatan yang lebih ‘manusiawi’ perlu digunakan.

Masa lap akhir, diorang (pengendali MotoGP, Race Direction) kena lebih hati-hati sebab ada situasi tak boleh nak elak (daripada memasuki kawasan hijau)’

Pelumba Sepanyol itu mencadangkan pihak yang bertanggungjawab menilai isu tersebut sepatutnya terdiri daripada mantan pelumba supaya keputusan lebih tepat dapat dicapai, dan ada sedikit kelonggaran mengikut situasi berlaku.

Lebih haru-biru, Pramac Ducati turut menemui Race Direction untuk meminta supaya pelumba pasukan itu, Johann Zarco dinaikkan ke tempat kedua kerana Oliveira dan Mir didapati melebihi had trek. Bagaimanapun, permintaan itu ditolak memandangkan kedudukan Zarco tidak cukup rapat dengan kedua-dua pelumba berkenaan.

BACA >>> Bagnaia: "Perlumbaan Tak Patut Diteruskan"
BACA >>> Hafizh Nombor 9 di Itali, Aksi Terbaik Selepas Lima Pusingan

SUMBER: Motorsport.com

Related

283
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, GP Itali, GP Itali 2021, Joan Mir, Johann Zarco, KTM Red Bull, LLP, Miguel Oliveira, MotoGP, MotoGP 2021, Mugello, Pramac Ducati, sukan permotoran, Suzuki Ecstar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my