BULAN lalu kami ada melaporkan tentang debut Kawasaki Z900RS ke pasaran Malaysia selepas Kawasaki Motors Malaysia (KMM) menyiarkan dua klip video teaser model neo retro itu di laman Facebook wakil pengedar itu. Hari ini, KMM rasmi memperkenalkan produk klasik tersebut.
Kawasaki Z900RS didatangkan dalam dua varian: Z900RS Edisi Khas dan Z900RS Standard. Kedua-dua varian dijadualkan berada di pasaran bermula Mac ini.
HARGA
- Kawasaki Z900RS Standard: RM67,900 (hijau)
- Kawasaki Z900RS Edisi Khas: RM69,900 (oren)
* Harga termasuk GST, Z900RS ialah model import (CBU) dari Jepun.
Kepada mereka yang ternanti-nanti model ini, berikut sembilan fakta pantas yang perlu anda ketahui tentang Kawasaki Z900RS:
1. Kawasaki Z900RS dikuasakan enjin 4-silinder 948cc penyejukan cecair DOHC berkuasa 110hp pada 8,500rpm dan tork maksimum 98.5Nm (6,500rpm). Enjin dengan nisbah mampatan 10.8:1 itu ditala untuk prestasi pada julat kuasa rendah dan pertengahan.
2. Hantaran kuasa ke roda belakang disalurkan menerusi transmisi 6-kelajuan. Gear 1 ditala pendek, dan tetapan gear 6 yang tinggi menyumbang kepada pecutan lancar selain meningkatkan kecekapan bahan api dan mengurangkan getaran ketika menunggang dalam kelajuan tinggi.
3. Selain itu, padanan klac gelincir (slipper clutch) membantu mengelakkan impak lantunan roda ketika menurunkan gear.
4. Kawalan Traksi (TRC) ditambah baik kepada dua tahap. Mod 1 untuk tetapan standard dan Mod 2 untuk tunggangan ketika hujan. Kedua-dua opsyen mod boleh dimatikan.
5. Jentera café racer tersebut dibina atas struktur frem trellis ringan dengan enjin dipasang rigid dan bersambung pada 5 poin frem: depan dan belakang kepala silinder, dan di sebalik silinder, serta di atas dan bawah kotak engkol.
BACA >>> #EICMA2017: Kawasaki Z900RS CAFE - Kejutan Istimewa Buat Peminat Café Racer!
6. Bersama frem baharu, Kawasaki Z900RS juga menampilkan klamp upper-triple yang meningkatkan ofset stereng kepada 34mm, mengurangkan trail dan mampu beroperasi lebih ringan.
7. Buat pertama kali, Kawasaki menggunakan ekzos Tuned Exhaust Note pada Z900RS dengan ciri rekaan keluli tahan karat 4-to-1. Bagi menyediakan bunyi retro daripada enjin 4-sebaris, Kawasaki menala panjang paip ekzos, rekabentuk pengumpul, lekukan dan ketumpatan gentian kaca dalam peredam.
8. Keselesaan tunggangan dibantu fork terbalik (USD) 41mm dan suspensi belakang Horizontal Back-Link Kawasaki. Fork boleh laras sepenuhnya dengan 10 tetapan mampatan dan 12 tetapan lantunan (rebound), manakala absorber daripada jenis prabeban, dan peredam lantunan juga boleh laras sepenuhnya.
9. Keyakinan membrek disumbangkan dwi cakera 300mm di depan, diapit kaliper radial 4-piston, dan cakera tunggal 250mm di belakang dengan kaliper 1-piston. Ciri ABS (Sistem Brek Anti-Kunci) diberikan sebagai standard.
BACA >>> #TunggangUji: Kawasaki Ninja 650 ABS + Petron Blaze RON100 = Memang Terbaik!
BACA >>> Perbandingan Rupa - Kawasaki Ninja 250 (2018) vs Honda CBR250RR vs Yamaha R25
Leave a Reply