MERCEDES mungkin gah sebagai jenama automotif paling berharga, tetapi pengeluar automotif dari Jerman itu tidak cukup ramai pelanggan setia. Menurut laporan Edmund Trade-In Loyalty (2018) menerusi kaji selidik ke atas lebih 13.9 juta transaksi kenderaan di Amerika Syarikat (AS) sepanjang 2007-2017, pelanggan AS umumnya lebih setia kepada jenama Jepun seperti Toyota (1), Subaru (2) dan Honda (3).
Melengkapkan senarai 5 pengeluar teratas ialah Ram (4) dan Chevrolet (5) yang memiliki tahap kesetiaan pelanggan 54 peratus. Jenama di kedudukan tercorot ialah Chrysler (6), Smart (7) dan Dodge (8). Semua jenama tersebut duduk di bawah Fiat (9) dan Mitsubishi (10).
BACA >>> Kajian: Pembeli UK Lebih Pentingkan Kemasan Dalaman untuk Kereta Baharu
Sejak lebih sedekad lalu, ada banyak pengeluar yang menang dan tewas dalam mengumpul jumlah pelanggan setia. Subaru dan Mazda adalah antara pengeluar arus perdana yang mencatatkan kenaikan pelanggan setia signifikan. Lebih menarik, segmen crossover Mazda CX-5 mencatatkan jumlah pelanggan tertinggi yang kembali semula membeli model sama berbanding model lain sepanjang 2017.
Bagi kedudukan tercorot dalam carta, kajian mendapati Chrysler dan Dodge tidak mampu mengekalkan bilangan pelanggan setia masing-masing. Kedua-dua pengeluar itu mencatatkan penurunan lebih separuh sepanjang sedekad lalu. Buick juga mengalami nasib sama, merosot daripada 35 peratus (2007) kepada 29 peratus (2017).
LEXUS, AUDI DAN LAND ROVER UNGGULI SEGMEN MEWAH
Segmen mewah pula menyaksikan pembeli lebih setia kepada pengeluar seperti Lexus, Audi dan juga Land Rover. Kedudukan itu disusuli rapat Mercedes, Porsche dan BMW, manakala kedudukan paling bawah dalam segmen ini disandang Infiniti, Jaguar dan Volvo.
Trend crossover turut menyokong laporan Edmund yang mendedahkan kesetiaan pemilik kereta kini berada pada tahap paling rendah sepanjang tempoh 8 tahun. Segmen kereta cuma mencatatkan 36 peratus daripada keseluruhan segmen kenderaan dalam pasaran sepanjang 2017.
BACA >>> Kajian Interbrand: Honda, Jenama Automotif ke-4 Terbesar Dunia, Dinilai RM96.31 Bilion!
Ini dikukuhkan lagi kemerosotan permintaan bagi model Honda Accord. Kajian juga mendapati segmen crossover dan SUV buat kali pertama dalam sejarah berjaya menyingkirkan segmen trak.
Menurut laporan Edmund lagi, bagi mengumpul dan mengekalkan pelanggan setia, pengeluar perlu menghasilkan kenderaan yang mampu mempengaruhi emosi dari segi rekabentuk, pilihan kepelbagaian model SUV dan sejarah reliabiliti yang kuat.
SUMBER: CarScoops
Leave a Reply