• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kajian: Toyota, Subaru Paling Ramai Pelanggan Setia di Amerika

Kajian: Toyota, Subaru Paling Ramai Pelanggan Setia di Amerika

March 13, 2018 By admin.pandulaju Leave a Comment

77
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


MERCEDES mungkin gah sebagai jenama automotif paling berharga, tetapi pengeluar automotif dari Jerman itu tidak cukup ramai pelanggan setia. Menurut laporan Edmund Trade-In Loyalty (2018) menerusi kaji selidik ke atas lebih 13.9 juta transaksi kenderaan di Amerika Syarikat (AS) sepanjang 2007-2017, pelanggan AS umumnya lebih setia kepada jenama Jepun seperti Toyota (1), Subaru (2) dan Honda (3).

Melengkapkan senarai 5 pengeluar teratas ialah Ram (4) dan Chevrolet (5) yang memiliki tahap kesetiaan pelanggan 54 peratus. Jenama di kedudukan tercorot ialah Chrysler (6), Smart (7) dan Dodge (8). Semua jenama tersebut duduk di bawah Fiat (9) dan Mitsubishi (10).

BACA >>> Kajian: Pembeli UK Lebih Pentingkan Kemasan Dalaman untuk Kereta Baharu

Sejak lebih sedekad lalu, ada banyak pengeluar yang menang dan tewas dalam mengumpul jumlah pelanggan setia. Subaru dan Mazda adalah antara pengeluar arus perdana yang mencatatkan kenaikan pelanggan setia signifikan. Lebih menarik, segmen crossover Mazda CX-5 mencatatkan jumlah pelanggan tertinggi yang kembali semula membeli model sama berbanding model lain sepanjang 2017.

Bagi kedudukan tercorot dalam carta, kajian mendapati Chrysler dan Dodge tidak mampu mengekalkan bilangan pelanggan setia masing-masing. Kedua-dua pengeluar itu mencatatkan penurunan lebih separuh sepanjang sedekad lalu. Buick juga mengalami nasib sama, merosot daripada 35 peratus (2007) kepada 29 peratus (2017).

 

toyota-gt86-tiger-5
2018-Subaru-WRX-STI-4
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo EX Dynamic

LEXUS, AUDI DAN LAND ROVER UNGGULI SEGMEN MEWAH

Segmen mewah pula menyaksikan pembeli lebih setia kepada pengeluar seperti Lexus, Audi dan juga Land Rover. Kedudukan itu disusuli rapat Mercedes, Porsche dan BMW, manakala kedudukan paling bawah dalam segmen ini disandang Infiniti, Jaguar dan Volvo.

Trend crossover turut menyokong laporan Edmund yang mendedahkan kesetiaan pemilik kereta kini berada pada tahap paling rendah sepanjang tempoh 8 tahun. Segmen kereta cuma mencatatkan 36 peratus daripada keseluruhan segmen kenderaan dalam pasaran sepanjang 2017.

BACA >>> Kajian Interbrand: Honda, Jenama Automotif ke-4 Terbesar Dunia, Dinilai RM96.31 Bilion!

Ini dikukuhkan lagi kemerosotan permintaan bagi model Honda Accord. Kajian juga mendapati segmen crossover dan SUV buat kali pertama dalam sejarah berjaya menyingkirkan segmen trak.

Menurut laporan Edmund lagi, bagi mengumpul dan mengekalkan pelanggan setia, pengeluar perlu menghasilkan kenderaan yang mampu mempengaruhi emosi dari segi rekabentuk, pilihan kepelbagaian model SUV dan sejarah reliabiliti yang kuat.

SUMBER: CarScoops

Related

77
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, Honda, Roda4, Subaru

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
  • Lelaki Curi Kenderaan Majikan Terlibat Dua Kemalangan Sebelum Maut Dirempuh Lori
    Lelaki Curi Kenderaan Majikan Terlibat Dua Kemalangan Sebelum Maut Dirempuh Lori
  • AFA Prime: Projek Lebar Lebuhraya KL-Karak Bermula Q2 2025
    AFA Prime: Projek Lebar Lebuhraya KL-Karak Bermula Q2 2025

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev